Stimati coforumisti,
Sunt utilizator de logan gpl de peste 4 ani, destul de multumit de kitul Tomasetto stag 200. Instalatia am amortizat-o in 2008 in citeva luni (mergeam mult, asa era jobul atunci ). Masina nu are probleme tehnice dar in ultima vreme m-a preocupat o problema - mai este rentabil mersul pe gaz? Am facut o serie de calcule si concluzia e ca in acest moment e inca ok, dar tendinta de scumpire a gpl in raport cu benzina, daca se mentine, va anula economia. Conditia de rentabilitate e ca raportul de pret dintre litrul de benzina/litrul de gpl sa fie mai mare de 1.5, ideal sa fie peste 2.
Mentiuni:
Am luat in calcul consumuri ceva mai mari pentru ca sunt mai apropiate de scenariul real (drumuri scurte urbane pe rece, mers in afara mai incarcat si nu la maxim 90). Pretul la Gpl din analiza mea e mai mare ca in alte zone deoarece ma aflu in NE Romaniei -Iasi unde preturile la GPL sunt sensibil mai mari decat in Bucuresti si Sudul tarii. Tot din perspectiva ieseanului (18 km pina la ptf cu R. Moldova) am facut si scenariul cu alimentare din Moldova.
Daca am facut o greseala e din neatentie nu din reavointa. Nu sunt economist, am formatie umanista deci fiti intelegatori
SF GPL BENZINA 12:54 AM 3/14/2012
Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)
Calcul consum urban iarna
Benzina 12% 68.4 lei
Gpl 13.5+1 litru benzina 50 lei
Economie la 100 km urban rece 18.4 lei
economie la 3500 km oras perioada rece 644 lei
Sezon cald:
Benzina 9.5% x 5.7 lei litrul benzina = 54.15 lei
Gpl 10.5 + 0.5 litri % porniri = 37.65 lei
Economie la 100 km urban cald = 16.5 lei
Economie la 3500 km parcurs urban, sezon cald: 577 lei
Consumuri extraurbane - media anuala
Benzina 6 litri/100 km = 34,2 (pret de referinta 5.7)
Gpl 8 litri/100 km = 27 lei (pret de referinta 3.3 plus marunt pornire).
Diferenta extraurban = 7.2 ron
Parcurs extraurban anual 5000 km, rezulta economie 360 lei.
Concluzie:
Marea economie - traseele din oras, indeosebi in sezonul rece.
Evolutii/predictii
Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)
Istoric 2008 benzina/gpl = 4/1.7= 2.35
Evolutia este de a creste pretul gpl in raport cu benzina. Daca aceasta evolutie se mentine, la un moment dat pretul parcurs pe km benzina/gpl se va egaliza.
Acesta presupune un raport de 1.5 intre benzina si gpl.
Simulatie: 6.2 benz 95, 4 lei gpl, raport 1.55
12 litri benzina x 6.2 = 74 lei
13.3 litri gpl + 1 litru benzina = 59 lei, economia in sezonul rece scade la 14-15 lei de la 16 lei.
7 lei benzina, 4.6 lei gpl, raport 1.52
8 lei benzina, 5 lei gpl raport 1.6
Din aceste simulatii de pret rezulta ca:
- diferentele intre km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina tind sa se reduca, incet.
In 2008, un litru gpl costa 44% dintr-un litru de benzina.
In 2012, un litru gpl ar fi costat maxim 2.5 lei daca se pastra raportul de 44%.
In 2012, un litru gpl a ajuns sa coste 58% din pretul unui litru de benzina.
Rata de scumpire e de 5% pe an in raport cu benzina.
Cind 10 litri benzina vor costa cit 15 litri gpl instalatia nu va mai fi rentabila , atingandu-se echivalenta fiscala intre costul carburantului km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina. La aceasta se adauga si costul mentenantei instalatiei gpl (minim 150 lei an, plus benzina de porniri circa 150 litri pe an la 12.000-15.000 km anual).
La raport pret 1.5 intre litru de benzina/litrul gpl, e deja mai scump mersul pe gaz decit cel pe benzina.
Solutii:
1. Reducerea drastica a parcursului anual (pana la 30-50% pentru a compensa cresterile de combustibil). Alte avantaje - reducerea uzurii pieselor.
Daca raportul Benzina Gpl se mentine 1.7, pentru a ne incadra in aceeasi bani la mers exclusiv benzina trebuie redusi nr. de km cu 30% urban (dif de 16 lei este 30% din costul unei sute de km urban pe benzina la 5.7) sau cu 22-25% parcursul extraurban (7.2, economia gpl in afara inseamna 22% din costul unei sute de km extraurban parcurs pe benzina).
Daca raportul Benzina GPL ajunge 1.5, e mai ieftin mersul pe benzina (eliminare cost revizii instalatii).
2. Alimentarea cu benzina din Republica Moldova. Daca benzina e achizitionata pina in 5 lei e mai convenabil mersul pe benzina decat pe gpl la 3.3.
Pret 95 Republica Moldova 17 lei moldovenesti, 4.7 ron
Pret 95 in eventualitatea deschiderii statiilor peco Duty Free DUFREMOL 12 lei moldovenesti=3.37 ron.
(vezi decizia guvernului FILAT,12 martie 2012 http://www.adevarul.ro/moldova/actua...662334193.html).
(Oficial un leu moldovenesc 3.56 lei romanesti, casa de schimb 4 lei.).
Consum pe deplasare Iasi Sculeni dus intors , regim economie maxima 3 litri benzina.
Scenariu:
alimentare 60 litri benzina 95 (rezervor 50 litri plus canistra 10 litri).
Cost TIREX, BEMOL: 60 x 17 lei moldovenesti=1020 lei moldovenesti 255-286 RON
Cost DUFREMOL 60x12 lei moldovenesti= 720 lei moldovenesti, 180-202 RON
Cost deplasare 3 litri (benzina ro, rotunjit 20 RON)
Cost taxa drum 25 MLD=8-9 lei functie de schimb (ideal plata directa cu MLD).
Timp mediu 4 ore, minim 2.5 ore.
cost operatiune (pret variante maximale) 20 ron transport, 9 lei taxa drum, 286 RON carburant = 315 ron
(pret mic, DUFREMOL) 229 RON
Cu 315 RON (60 litri benzina MD BEMOL , TIREX) se pot cumpara in Romania 55 litri Petrom sau SOCAR, 5.7 ron.
Cu 229 RON (60 litri benzina MD DUFREMOL) se pot cumpara in Romania doar 40 litri PETROM sau SOCAR, la 5.7 ron.
Concluzie: alimentarea in RM este o afacere ce poate fi profitabila doar daca se deschid benzinariile duty DUFREMOL ( cistig pe deplasare echivalentul a 20 litri benzina 95 (114 RON). In R. Moldova se pot gasi si produse de foarte buna calitate, sucuri naturale, unele fructe si legume mai greu de gasit la noi, vinuri foarte bune; serviciile in restaurante sunt peste asteptari.
Riscuri: abuzuri ale Politiei R.Moldova. Agentii sunt foarte corupti si vineaza soferii romani, care se afla cu bani gheata la ei pentru cumparaturi in RM. Politisti au cerut mita inclusiv delegatiilor oficiale romanesti, aflate in vizita la autoritati locale moldovenesti. Se opreste masina, agentul pretinde incalcarea imaginara unei reguli de circulatie care se sanctioneaza cu 1000-3000 lei MLD si ridicarea permisului.Pentru intimidarea soferului roman, agentul moldovean arata de obicei un cod rutier moldovenesc tiparit in limba rusa. Mita minima data politiei moldovene este de 100 lei romanesti - 300 lei moldovenesti.
Alte riscuri - de accident cu un autoturism inmatriculat RM, risc de avariere a masinii pe drumurile R. Moldova care sunt extrem de degradate, cu exceptia soselei Chisinau-Leuseni (Albita).
Mentiune: sectorul de drum Sculeni-Ungheni rularea in conditii de siguranta cu 50-70 km/h.
Companiile care distribuie GPL si statul trebuie sa inteleaga ca exista o limita in cresterea pretului GPL in raport cu benzina.
As vrea sa vad o ancheta a consiliului concurentei pe piata GPL din Romania care este in opinia mea netransparenta si cartelizata:
1. Cum e posibil ca GPL sa creasca in raport cu benzina in conditiile in care doar unul din cele doua componente ale GPLului (propan si metan) este accizat? Justificarea unor patroni este legata de costul transportului- o cisterna de GPL costa mai mult la Botosani sa zicem decat la Bucuresti pentru ca vine de la Navodari. Nu cred aceasta explicatie, deoarece ar trebui sa vedem un impact similar in pretul altor carburanti. Cum ar fi daca un litru de 95 ar costa in Bucuresti 5.7 si la Vaslui 6.7 ca de...vine de la Petrobrazi si transportul costa....
2. Cum se explica diferentele mari de pret la GPL intre regiunile din tara noastra (diferente mari de pret nord- sud)? Inclin sa cred ca e o problema de functionare a pietei, de cartelizare a putinilor distribuitori din zona de nord a tarii.
3. Cum se explica diferentele de presiune la alimentare - la unele statii, brand name sa spunem, presiunea de alimentare este 7-9 bari, la cele no name este 11-14? Ar fi bune niste controale inopinate ale OPC-ului (eu nu le fac munca).
Sunt utilizator de logan gpl de peste 4 ani, destul de multumit de kitul Tomasetto stag 200. Instalatia am amortizat-o in 2008 in citeva luni (mergeam mult, asa era jobul atunci ). Masina nu are probleme tehnice dar in ultima vreme m-a preocupat o problema - mai este rentabil mersul pe gaz? Am facut o serie de calcule si concluzia e ca in acest moment e inca ok, dar tendinta de scumpire a gpl in raport cu benzina, daca se mentine, va anula economia. Conditia de rentabilitate e ca raportul de pret dintre litrul de benzina/litrul de gpl sa fie mai mare de 1.5, ideal sa fie peste 2.
Mentiuni:
Am luat in calcul consumuri ceva mai mari pentru ca sunt mai apropiate de scenariul real (drumuri scurte urbane pe rece, mers in afara mai incarcat si nu la maxim 90). Pretul la Gpl din analiza mea e mai mare ca in alte zone deoarece ma aflu in NE Romaniei -Iasi unde preturile la GPL sunt sensibil mai mari decat in Bucuresti si Sudul tarii. Tot din perspectiva ieseanului (18 km pina la ptf cu R. Moldova) am facut si scenariul cu alimentare din Moldova.
Daca am facut o greseala e din neatentie nu din reavointa. Nu sunt economist, am formatie umanista deci fiti intelegatori
SF GPL BENZINA 12:54 AM 3/14/2012
Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)
Calcul consum urban iarna
Benzina 12% 68.4 lei
Gpl 13.5+1 litru benzina 50 lei
Economie la 100 km urban rece 18.4 lei
economie la 3500 km oras perioada rece 644 lei
Sezon cald:
Benzina 9.5% x 5.7 lei litrul benzina = 54.15 lei
Gpl 10.5 + 0.5 litri % porniri = 37.65 lei
Economie la 100 km urban cald = 16.5 lei
Economie la 3500 km parcurs urban, sezon cald: 577 lei
Consumuri extraurbane - media anuala
Benzina 6 litri/100 km = 34,2 (pret de referinta 5.7)
Gpl 8 litri/100 km = 27 lei (pret de referinta 3.3 plus marunt pornire).
Diferenta extraurban = 7.2 ron
Parcurs extraurban anual 5000 km, rezulta economie 360 lei.
Concluzie:
Marea economie - traseele din oras, indeosebi in sezonul rece.
Evolutii/predictii
Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)
Istoric 2008 benzina/gpl = 4/1.7= 2.35
Evolutia este de a creste pretul gpl in raport cu benzina. Daca aceasta evolutie se mentine, la un moment dat pretul parcurs pe km benzina/gpl se va egaliza.
Acesta presupune un raport de 1.5 intre benzina si gpl.
Simulatie: 6.2 benz 95, 4 lei gpl, raport 1.55
12 litri benzina x 6.2 = 74 lei
13.3 litri gpl + 1 litru benzina = 59 lei, economia in sezonul rece scade la 14-15 lei de la 16 lei.
7 lei benzina, 4.6 lei gpl, raport 1.52
8 lei benzina, 5 lei gpl raport 1.6
Din aceste simulatii de pret rezulta ca:
- diferentele intre km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina tind sa se reduca, incet.
In 2008, un litru gpl costa 44% dintr-un litru de benzina.
In 2012, un litru gpl ar fi costat maxim 2.5 lei daca se pastra raportul de 44%.
In 2012, un litru gpl a ajuns sa coste 58% din pretul unui litru de benzina.
Rata de scumpire e de 5% pe an in raport cu benzina.
Cind 10 litri benzina vor costa cit 15 litri gpl instalatia nu va mai fi rentabila , atingandu-se echivalenta fiscala intre costul carburantului km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina. La aceasta se adauga si costul mentenantei instalatiei gpl (minim 150 lei an, plus benzina de porniri circa 150 litri pe an la 12.000-15.000 km anual).
La raport pret 1.5 intre litru de benzina/litrul gpl, e deja mai scump mersul pe gaz decit cel pe benzina.
Solutii:
1. Reducerea drastica a parcursului anual (pana la 30-50% pentru a compensa cresterile de combustibil). Alte avantaje - reducerea uzurii pieselor.
Daca raportul Benzina Gpl se mentine 1.7, pentru a ne incadra in aceeasi bani la mers exclusiv benzina trebuie redusi nr. de km cu 30% urban (dif de 16 lei este 30% din costul unei sute de km urban pe benzina la 5.7) sau cu 22-25% parcursul extraurban (7.2, economia gpl in afara inseamna 22% din costul unei sute de km extraurban parcurs pe benzina).
Daca raportul Benzina GPL ajunge 1.5, e mai ieftin mersul pe benzina (eliminare cost revizii instalatii).
2. Alimentarea cu benzina din Republica Moldova. Daca benzina e achizitionata pina in 5 lei e mai convenabil mersul pe benzina decat pe gpl la 3.3.
Pret 95 Republica Moldova 17 lei moldovenesti, 4.7 ron
Pret 95 in eventualitatea deschiderii statiilor peco Duty Free DUFREMOL 12 lei moldovenesti=3.37 ron.
(vezi decizia guvernului FILAT,12 martie 2012 http://www.adevarul.ro/moldova/actua...662334193.html).
(Oficial un leu moldovenesc 3.56 lei romanesti, casa de schimb 4 lei.).
Consum pe deplasare Iasi Sculeni dus intors , regim economie maxima 3 litri benzina.
Scenariu:
alimentare 60 litri benzina 95 (rezervor 50 litri plus canistra 10 litri).
Cost TIREX, BEMOL: 60 x 17 lei moldovenesti=1020 lei moldovenesti 255-286 RON
Cost DUFREMOL 60x12 lei moldovenesti= 720 lei moldovenesti, 180-202 RON
Cost deplasare 3 litri (benzina ro, rotunjit 20 RON)
Cost taxa drum 25 MLD=8-9 lei functie de schimb (ideal plata directa cu MLD).
Timp mediu 4 ore, minim 2.5 ore.
cost operatiune (pret variante maximale) 20 ron transport, 9 lei taxa drum, 286 RON carburant = 315 ron
(pret mic, DUFREMOL) 229 RON
Cu 315 RON (60 litri benzina MD BEMOL , TIREX) se pot cumpara in Romania 55 litri Petrom sau SOCAR, 5.7 ron.
Cu 229 RON (60 litri benzina MD DUFREMOL) se pot cumpara in Romania doar 40 litri PETROM sau SOCAR, la 5.7 ron.
Concluzie: alimentarea in RM este o afacere ce poate fi profitabila doar daca se deschid benzinariile duty DUFREMOL ( cistig pe deplasare echivalentul a 20 litri benzina 95 (114 RON). In R. Moldova se pot gasi si produse de foarte buna calitate, sucuri naturale, unele fructe si legume mai greu de gasit la noi, vinuri foarte bune; serviciile in restaurante sunt peste asteptari.
Riscuri: abuzuri ale Politiei R.Moldova. Agentii sunt foarte corupti si vineaza soferii romani, care se afla cu bani gheata la ei pentru cumparaturi in RM. Politisti au cerut mita inclusiv delegatiilor oficiale romanesti, aflate in vizita la autoritati locale moldovenesti. Se opreste masina, agentul pretinde incalcarea imaginara unei reguli de circulatie care se sanctioneaza cu 1000-3000 lei MLD si ridicarea permisului.Pentru intimidarea soferului roman, agentul moldovean arata de obicei un cod rutier moldovenesc tiparit in limba rusa. Mita minima data politiei moldovene este de 100 lei romanesti - 300 lei moldovenesti.
Alte riscuri - de accident cu un autoturism inmatriculat RM, risc de avariere a masinii pe drumurile R. Moldova care sunt extrem de degradate, cu exceptia soselei Chisinau-Leuseni (Albita).
Mentiune: sectorul de drum Sculeni-Ungheni rularea in conditii de siguranta cu 50-70 km/h.
Companiile care distribuie GPL si statul trebuie sa inteleaga ca exista o limita in cresterea pretului GPL in raport cu benzina.
As vrea sa vad o ancheta a consiliului concurentei pe piata GPL din Romania care este in opinia mea netransparenta si cartelizata:
1. Cum e posibil ca GPL sa creasca in raport cu benzina in conditiile in care doar unul din cele doua componente ale GPLului (propan si metan) este accizat? Justificarea unor patroni este legata de costul transportului- o cisterna de GPL costa mai mult la Botosani sa zicem decat la Bucuresti pentru ca vine de la Navodari. Nu cred aceasta explicatie, deoarece ar trebui sa vedem un impact similar in pretul altor carburanti. Cum ar fi daca un litru de 95 ar costa in Bucuresti 5.7 si la Vaslui 6.7 ca de...vine de la Petrobrazi si transportul costa....
2. Cum se explica diferentele mari de pret la GPL intre regiunile din tara noastra (diferente mari de pret nord- sud)? Inclin sa cred ca e o problema de functionare a pietei, de cartelizare a putinilor distribuitori din zona de nord a tarii.
3. Cum se explica diferentele de presiune la alimentare - la unele statii, brand name sa spunem, presiunea de alimentare este 7-9 bari, la cele no name este 11-14? Ar fi bune niste controale inopinate ale OPC-ului (eu nu le fac munca).
Comment