Analiza Rentabilitate GPL 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Analiza Rentabilitate GPL 2012

    Stimati coforumisti,
    Sunt utilizator de logan gpl de peste 4 ani, destul de multumit de kitul Tomasetto stag 200. Instalatia am amortizat-o in 2008 in citeva luni (mergeam mult, asa era jobul atunci ). Masina nu are probleme tehnice dar in ultima vreme m-a preocupat o problema - mai este rentabil mersul pe gaz? Am facut o serie de calcule si concluzia e ca in acest moment e inca ok, dar tendinta de scumpire a gpl in raport cu benzina, daca se mentine, va anula economia. Conditia de rentabilitate e ca raportul de pret dintre litrul de benzina/litrul de gpl sa fie mai mare de 1.5, ideal sa fie peste 2.

    Mentiuni:
    Am luat in calcul consumuri ceva mai mari pentru ca sunt mai apropiate de scenariul real (drumuri scurte urbane pe rece, mers in afara mai incarcat si nu la maxim 90). Pretul la Gpl din analiza mea e mai mare ca in alte zone deoarece ma aflu in NE Romaniei -Iasi unde preturile la GPL sunt sensibil mai mari decat in Bucuresti si Sudul tarii. Tot din perspectiva ieseanului (18 km pina la ptf cu R. Moldova) am facut si scenariul cu alimentare din Moldova.
    Daca am facut o greseala e din neatentie nu din reavointa. Nu sunt economist, am formatie umanista deci fiti intelegatori


    SF GPL BENZINA 12:54 AM 3/14/2012


    Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)


    Calcul consum urban iarna
    Benzina 12% 68.4 lei
    Gpl 13.5+1 litru benzina 50 lei
    Economie la 100 km urban rece 18.4 lei


    economie la 3500 km oras perioada rece 644 lei


    Sezon cald:

    Benzina 9.5% x 5.7 lei litrul benzina = 54.15 lei
    Gpl 10.5 + 0.5 litri % porniri = 37.65 lei
    Economie la 100 km urban cald = 16.5 lei


    Economie la 3500 km parcurs urban, sezon cald: 577 lei


    Consumuri extraurbane - media anuala
    Benzina 6 litri/100 km = 34,2 (pret de referinta 5.7)
    Gpl 8 litri/100 km = 27 lei (pret de referinta 3.3 plus marunt pornire).
    Diferenta extraurban = 7.2 ron

    Parcurs extraurban anual 5000 km, rezulta economie 360 lei.

    Concluzie:
    Marea economie - traseele din oras, indeosebi in sezonul rece.


    Evolutii/predictii
    Raport de pret benzina / gpl = 5.7/3.3 = 1.72 (ianuarie 2012)
    Istoric 2008 benzina/gpl = 4/1.7= 2.35
    Evolutia este de a creste pretul gpl in raport cu benzina. Daca aceasta evolutie se mentine, la un moment dat pretul parcurs pe km benzina/gpl se va egaliza.
    Acesta presupune un raport de 1.5 intre benzina si gpl.


    Simulatie: 6.2 benz 95, 4 lei gpl, raport 1.55
    12 litri benzina x 6.2 = 74 lei
    13.3 litri gpl + 1 litru benzina = 59 lei, economia in sezonul rece scade la 14-15 lei de la 16 lei.

    7 lei benzina, 4.6 lei gpl, raport 1.52
    8 lei benzina, 5 lei gpl raport 1.6

    Din aceste simulatii de pret rezulta ca:
    - diferentele intre km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina tind sa se reduca, incet.
    In 2008, un litru gpl costa 44% dintr-un litru de benzina.
    In 2012, un litru gpl ar fi costat maxim 2.5 lei daca se pastra raportul de 44%.
    In 2012, un litru gpl a ajuns sa coste 58% din pretul unui litru de benzina.

    Rata de scumpire e de 5% pe an in raport cu benzina.

    Cind 10 litri benzina vor costa cit 15 litri gpl instalatia nu va mai fi rentabila , atingandu-se echivalenta fiscala intre costul carburantului km parcurs pe gpl si km parcurs pe benzina. La aceasta se adauga si costul mentenantei instalatiei gpl (minim 150 lei an, plus benzina de porniri circa 150 litri pe an la 12.000-15.000 km anual).
    La raport pret 1.5 intre litru de benzina/litrul gpl, e deja mai scump mersul pe gaz decit cel pe benzina.


    Solutii:

    1. Reducerea drastica a parcursului anual (pana la 30-50% pentru a compensa cresterile de combustibil). Alte avantaje - reducerea uzurii pieselor.

    Daca raportul Benzina Gpl se mentine 1.7, pentru a ne incadra in aceeasi bani la mers exclusiv benzina trebuie redusi nr. de km cu 30% urban (dif de 16 lei este 30% din costul unei sute de km urban pe benzina la 5.7) sau cu 22-25% parcursul extraurban (7.2, economia gpl in afara inseamna 22% din costul unei sute de km extraurban parcurs pe benzina).

    Daca raportul Benzina GPL ajunge 1.5, e mai ieftin mersul pe benzina (eliminare cost revizii instalatii).


    2. Alimentarea cu benzina din Republica Moldova. Daca benzina e achizitionata pina in 5 lei e mai convenabil mersul pe benzina decat pe gpl la 3.3.
    Pret 95 Republica Moldova 17 lei moldovenesti, 4.7 ron
    Pret 95 in eventualitatea deschiderii statiilor peco Duty Free DUFREMOL 12 lei moldovenesti=3.37 ron.
    (vezi decizia guvernului FILAT,12 martie 2012 http://www.adevarul.ro/moldova/actua...662334193.html).

    (Oficial un leu moldovenesc 3.56 lei romanesti, casa de schimb 4 lei.).

    Consum pe deplasare Iasi Sculeni dus intors , regim economie maxima 3 litri benzina.

    Scenariu:
    alimentare 60 litri benzina 95 (rezervor 50 litri plus canistra 10 litri).
    Cost TIREX, BEMOL: 60 x 17 lei moldovenesti=1020 lei moldovenesti 255-286 RON
    Cost DUFREMOL 60x12 lei moldovenesti= 720 lei moldovenesti, 180-202 RON

    Cost deplasare 3 litri (benzina ro, rotunjit 20 RON)
    Cost taxa drum 25 MLD=8-9 lei functie de schimb (ideal plata directa cu MLD).

    Timp mediu 4 ore, minim 2.5 ore.

    cost operatiune (pret variante maximale) 20 ron transport, 9 lei taxa drum, 286 RON carburant = 315 ron
    (pret mic, DUFREMOL) 229 RON

    Cu 315 RON (60 litri benzina MD BEMOL , TIREX) se pot cumpara in Romania 55 litri Petrom sau SOCAR, 5.7 ron.
    Cu 229 RON (60 litri benzina MD DUFREMOL) se pot cumpara in Romania doar 40 litri PETROM sau SOCAR, la 5.7 ron.
    Concluzie: alimentarea in RM este o afacere ce poate fi profitabila doar daca se deschid benzinariile duty DUFREMOL ( cistig pe deplasare echivalentul a 20 litri benzina 95 (114 RON). In R. Moldova se pot gasi si produse de foarte buna calitate, sucuri naturale, unele fructe si legume mai greu de gasit la noi, vinuri foarte bune; serviciile in restaurante sunt peste asteptari.
    Riscuri: abuzuri ale Politiei R.Moldova. Agentii sunt foarte corupti si vineaza soferii romani, care se afla cu bani gheata la ei pentru cumparaturi in RM. Politisti au cerut mita inclusiv delegatiilor oficiale romanesti, aflate in vizita la autoritati locale moldovenesti. Se opreste masina, agentul pretinde incalcarea imaginara unei reguli de circulatie care se sanctioneaza cu 1000-3000 lei MLD si ridicarea permisului.Pentru intimidarea soferului roman, agentul moldovean arata de obicei un cod rutier moldovenesc tiparit in limba rusa. Mita minima data politiei moldovene este de 100 lei romanesti - 300 lei moldovenesti.
    Alte riscuri - de accident cu un autoturism inmatriculat RM, risc de avariere a masinii pe drumurile R. Moldova care sunt extrem de degradate, cu exceptia soselei Chisinau-Leuseni (Albita).

    Mentiune: sectorul de drum Sculeni-Ungheni rularea in conditii de siguranta cu 50-70 km/h.

    Companiile care distribuie GPL si statul trebuie sa inteleaga ca exista o limita in cresterea pretului GPL in raport cu benzina.

    As vrea sa vad o ancheta a consiliului concurentei pe piata GPL din Romania care este in opinia mea netransparenta si cartelizata:
    1. Cum e posibil ca GPL sa creasca in raport cu benzina in conditiile in care doar unul din cele doua componente ale GPLului (propan si metan) este accizat? Justificarea unor patroni este legata de costul transportului- o cisterna de GPL costa mai mult la Botosani sa zicem decat la Bucuresti pentru ca vine de la Navodari. Nu cred aceasta explicatie, deoarece ar trebui sa vedem un impact similar in pretul altor carburanti. Cum ar fi daca un litru de 95 ar costa in Bucuresti 5.7 si la Vaslui 6.7 ca de...vine de la Petrobrazi si transportul costa....

    2. Cum se explica diferentele mari de pret la GPL intre regiunile din tara noastra (diferente mari de pret nord- sud)? Inclin sa cred ca e o problema de functionare a pietei, de cartelizare a putinilor distribuitori din zona de nord a tarii.

    3. Cum se explica diferentele de presiune la alimentare - la unele statii, brand name sa spunem, presiunea de alimentare este 7-9 bari, la cele no name este 11-14? Ar fi bune niste controale inopinate ale OPC-ului (eu nu le fac munca).
    Last edited by Powersteering; 15 March 2012, 12:57. Reason: Automerged Doublepost
    Dacia Logan 1.4 mpi+GPL Tomasetto

  • #2
    si la 1.5 va fi rentabil, pentru ca sunt 100% sigur ca exista modalitati prin care trecerea GPL-Benzina si viceversa sa nu se faca automat.
    Asa ca, vara masina va merge doar pe gaz, benzina va fi in rezervor doar de rezerva, implicit insemnand economie. La fel si iarna, o ponesc pe benzina, apoi ii dau pe gaz (asta doar daca e exagerat de frig afara, daca sunt pana in -7 grade la fel se poate da direct pe gaz)

    Comment


    • #3
      Ieri am bagat benzina +gaz de la MOL Fundeni.
      Benzina 95 - 5.76 RON
      GPL - 3.15 RON
      Raport 1.82

      Comment


      • #4
        Foarte bine realizate calculele felicitari pt initiativa. Daca as locui aproape de granita nu as sta pe ganduri si as merge in Moldova sa alimentez.

        Acum eu am alta viziune GPL se merita in principal la motoare mari peste 2000-3000 cmc unde s-ar amortiza mult mai repede si la taxiuri care merg mult pe oras .

        In cazul meu aproximativ 11-12000 de km preponderent extraurban ajung sa amortizez instalatia in 3 ani ceea ce e mult. Poate doar daca ar fi ceva mai ieftina la achizitie instalatia undeva la 1000-1500 de ron ar fi mai rentabila si nu as sta pe ganduri ...

        Comment


        • #5
          Foarte corecta ideea cu motoarele mari (acestea au consum litric mare de benzina si chiar renteaza gpl) ; idem si pentru taxiuri care stau cu motorul cald cam tot timpul.

          Insa pentru home-using, ca sa zic asa, era gpl e pe cale sa se incheie: la logan consumul pe benzina nu e foarte mare, la trasee scurte urbane, cu motorul rece, mai mult pe benzina mergi, la drum intins economia e simbolica.

          Dupa ce ca instalatiile se amortizeaza mai greu astazi, s-au mai si scumpit (kitul secvential tomasetto a sarit de la 2000 la 2400 lei cu tot cu montaj).

          Originally posted by Bodanel View Post
          Ieri am bagat benzina +gaz de la MOL Fundeni.
          GPL - 3.15 RON
          Raport 1.82
          Din pacate in Iasi si Botosani GPLul se gaseste la preturi intre 3.35- 3.40 (Lukoil, SOCAR).
          Last edited by Powersteering; 15 March 2012, 19:14. Reason: Automerged Doublepost
          Dacia Logan 1.4 mpi+GPL Tomasetto

          Comment


          • #6
            [b Cumparati instaltii gpl pentru mai mult de 15000 km/parcursi pe an cu masina[/b] !!!!

            Instalatia de gpl se amortizeaza fff rapid daca faci cel putin 2-3000 km pe luna...adica cel putin 4-50.000 km pe an !!!
            Last edited by adonis33; 15 March 2012, 21:16.
            "Dacă planul A nu merge, stai calm! Alfabetul mai are încă 25 de litere."

            Comment


            • #7
              Cu noile motorizari pe benzina de 1.2 si 1.2 tce nu stiu daca se mai merita gpl pe masina chiar daca e taxi pt ca un motor Lodgy 1.2 tce are consum maxim de 7.3 in oras (in curs de omologare)

              Comment


              • #8
                Deci cand ar trebui sa renuntam la gpl si sa trecem pe benzina..........pret benzina 5,85,pret gpl 3,28

                Comment


                • #9
                  2. Cum se explica diferentele mari de pret la GPL intre regiunile din tara noastra (diferente mari de pret nord- sud)? Inclin sa cred ca e o problema de functionare a pietei, de cartelizare a putinilor distribuitori din zona de nord a tarii.
                  In sud avem rafinarii, in nord nu. Carburantii lichizi se transporta initial pe conducta apoi cu o cinsterna mare, cu cap tractor deci mult odata. GPL doar cu camion portor plin 80%, deci mai putin rentabil.
                  Nu contraziceti moderatorii, iti iei ban daca ai dreptate.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by adrian22 View Post
                    Deci cand ar trebui sa renuntam la gpl si sa trecem pe benzina..........pret benzina 5,85,pret gpl 3,28
                    Cind raportul e 1.5 intre benzina si gpl.
                    Daca Benzina e 5.85 si gpl 3.8 de exemplu e mai scump de mers pe gpl. Deja am vazut la inceputul lui martie 3.4 si 3.5 in Botosani (Lukoil, Socar).

                    [QUOTE=Nytro;1214004]Cu noile motorizari pe benzina de 1.2 si 1.2 tce nu stiu daca se mai merita gpl pe masina

                    Clar ca nu mai merita gpl la noile motorizari de 1.2 si 1.2 Tce. Gpl ul e avantajos cu adevarat doar atunci cind consumul pe benzina e mare...si se mareste diferenta de bani intre benzina si gpl.

                    Asa, la un logan 1.2 care chiar ia 7.2-7.3-7.4 in oras (m-am convins, in Iasi s-au facut multe teste) si in afara 4.3-4.5 (la mers legal) nu mai merita sub nici o forma nici diesel nici gpl. Atentie discut doar in termeni financiari, astia sunt obiectivi...chestiile de gust gen cuplu, turatii, sunete sunt alte probleme. Deci strict la bani, benzina de cilindree mica, exploatata economic, de o familie care nu face mai mult de 10-15 mii pe an - nu are concurenta.
                    Presupun ca o familie medie nu poate cheltui mai mult de 4000-6000 lei pe carburant, anual. Nu imi dau seama daca supraestimez sau subestimez, nu prea avem date clare de unde sa extrapolam un consum.

                    Cei care au rulaj mare din diverse motive sau transporta chestii grele intra in alta categorie.

                    Rulajul mediu anual pentru familiie obisnuite a scazut foarte mult in 2010 si 2011. Imi aduc aminte ca a doua zi dupa ce Petromul s-a laudat cu profitul, a mai avut o conferinta de presa unde a spus ca a scazut in al doilea an consecutiv volumul de benzina cu 15%. Deci in doi ani, consumul de benzina a scazut cu 30%. Inclin sa cred ca si rulajul a scazut cu 30%. Daca inainte de criza estimarile erau intre 12.000 si 20.000 km anual, acum cred ca sunt undeva la 10-12 mii pe an. Voi ce credeti ?
                    Last edited by Powersteering; 16 March 2012, 13:27. Reason: Automerged Doublepost
                    Dacia Logan 1.4 mpi+GPL Tomasetto

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nytro View Post
                      Cu noile motorizari pe benzina de 1.2 si 1.2 tce nu stiu daca se mai merita gpl pe masina chiar daca e taxi pt ca un motor Lodgy 1.2 tce are consum maxim de 7.3 in oras (in curs de omologare)
                      Sa crezi tu ca 1.2 tce consuma 7.3 in oras, degeaba e motor mic daca e dopat si cara in spate ditai hardughia. Mai pune 2,3 litri peste consumul dat de producator pentru fiecare automobil in parte si ajungi la realitate.
                      Daca prostii ar zbura, ar fi intuneric.

                      Comment


                      • #12
                        Cam are dreptate colegul , nu ai cum sa scoti consum de 7,3 in oras cu masa de aprox 1300 kg si motor benzina , nu mai zic de Bucuresti unde cred ca se ajunge la un 10 lejer , deci in opinia mea Gpl-ul va fi in continuare rentabil pe orice motor benzina.

                        Comment


                        • #13
                          Nu stiu care va fi consumul real la 1.2 tce dar la 1.2 aspirat de pe Logan se poate obtine 7.2-7.4 cu putina atentie, chiar si in conditii dificile (distante scurte, oras sufocat - in Iasi media mea urbana este de 14 kmh).

                          Originally posted by einstein1984 View Post
                          In sud avem rafinarii, in nord nu. Carburantii lichizi se transporta initial pe conducta apoi cu o cinsterna mare, cu cap tractor deci mult odata.
                          Ai dreptate, am uitat de reteaua CONPET.
                          Oare celelalte firme transporta tot prin conducte? Ca prea des vad cisterne Lukoil pe drum....
                          Last edited by Powersteering; 16 March 2012, 14:17. Reason: Automerged Doublepost
                          Dacia Logan 1.4 mpi+GPL Tomasetto

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Razvy View Post
                            si la 1.5 va fi rentabil, pentru ca sunt 100% sigur ca exista modalitati prin care trecerea GPL-Benzina si viceversa sa nu se faca automat.
                            Asa ca, vara masina va merge doar pe gaz, benzina va fi in rezervor doar de rezerva, implicit insemnand economie. La fel si iarna, o ponesc pe benzina, apoi ii dau pe gaz (asta doar daca e exagerat de frig afara, daca sunt pana in -7 grade la fel se poate da direct pe gaz)
                            Si cum ii dai tu direct pe gaz ????ea masina trebuie sa se incalzeasca prima daa ,nu?
                            Last edited by tvstar1; 16 March 2012, 14:52.
                            Duster 4X4 1.5 dci 110 magarusisigpic

                            Comment


                            • #15
                              Tii apasat butonul de comutare gaz/benzina si dai la cheie. Nerecomandat dar porneste direct pe gaz.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google