If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Rombat Premier 65Ah/640A pe logan si Exide 65A/640A pe megane. Loganul nepornit de duminica seara (drum lung) iar renoul de aseara, drumuri scurte prin oras
Exide ul e pe megane, unde nu vede mai mult de 12,5-12,6, datorita managementului incarcarii.
Daca ar fi sa plecati in calatorii lungi, ce ati prefera sa aveti in portbagaj? Un redresor? Sau un starter? Poate veti zice "nu plec decat cu baterie noua sau testata sa fie ca noua". Este de inteles ca trebuie sa existe cabluri electrice in gaura rotii de rezerva.
Daca lasi masina cateva zile intr-o parcare cu plata aflata mai departe de locuinta si te trezesti ca se descarca de la vreme... Ce mai faci cu redresorul? Un starter te-ar salva si poate fi luat cu tine si reincarcat.
A doua intrebare este despre conectarea unui starter. In specificatiile unuia spune asta:
3- conectati clemele la baterie(cablul rosu la borna pozitiva "+" si cablul negru la o parte metalica a carosriei NU CONECTATI CABLUL NEGRU LA BORNA NEGATIVA A BATERIEI CI LA O PARTE METALICA DIN CAROSERIE!!!
De ce? Stiam ca borna negativa este oricum cuplata la caroserie? Care este explicatia? Se poate topi?
Eu as prefera sa le am pe amandoua , oricum cand plec la drum intins am la mine o lada cu chei , capre , cabluri , sigurante , antigel si uleiuri ecc ecc .
sigpicLogan , from point A to anywhere in the world .....yeap , no problem!!! but hey!!! you said modern roads right ?
Interesant. Starterul este foarte capabil desi poate fi greu si destul de scump si vin cu acumulatori acid/pb sau Li-Ion. Am pus intrebarea pentru ca am constatat ca magazinele online au multe startere, iar intr-un caz am gasit mai multe startere Noco Genius decat redresoare de la acest brand. A devenit o moda printre soferi sa ai starter? Ca daca este oferta inseamna ca exista si cerere. La fel ca in cazul pompa vs compresor. Eu cautam pompa premium si nu gaseam pentru ca cei mai multi soferi vor compresoare alimentate de la bricheta.
Am mai cautat pe Internet si am gasit explicatia pentru care polul negativ nu se cupleaza la baterie. Motivul este acela de a evita producerea de scantei la conectare. Exista posibilitatea ca o baterie descarcata sa emita gaze/hidrogen. Sky a reusit asta acum cateva luni prin "fierberea" bateriei la un curent prea puternic si a declansat senzorii de gaz din casa. Si daca vii cu cablul negativ al bateriei donatoare tot langa bateria "problema", ai putea avea norocul unui incendiu / explozii. Bine de retinut.
This may seem like a very simple question, but I've searched all over the place and haven't found an answer.
When jumping a car, we connect the + end of the charged battery to the + end of the dead
Eu am redresor potent acasa , dar nu -l-am folosit niciodata . Am cabluri de amperaj mare in portbagaj , pe care l-am folosit o singura data cand mi-am uitat luminile aprinse. Dar la drumuri lungi prin locuri necunoscute as prefera starterul. De ce se cupleaza cu restictii ( occidentalii sufla si in iaurt ca sa nu fie "agatati" de avocati) ? Intr-adevar in caz de supraincarcare cu fierbere se produce electroliza apei distilate din baterie cu degajare de de H2 si O , extrem de inflamabile impreuna. De asta se completeaza nivelul bateriei doar cu apa distilata/demineralizata fiindca doar apa "fierbe".
Noua mea achizitie este un tester de baterie auto DBT300 brand ToolIt produs de Gys (obisnuia sa se numeasca Gys la versiunea mai veche).
Mi-am masurat bateria care incepe sa se descarce intr-o saptamana. SOH in jurul a 40% sau chiar mai putin, in functie de standardul de masura.
Pfoaaa... sa povestesc ...
Am mai verificat in seara asta bateria. Am masina in parcare de o sapt si jumatate, nu o folosesc in bucale ca este pacat.
Am deschis masina si am verificat intensitatea luminoasa in plafoniera. Mi s-a parut in regula, eram convins ca pot porni motorul fara probleme. Si totusi, oare ce indicase testerul ieri?
Cuplez testerul, lumina de fundal albastra era medie ca intensitate, deci nu prea bine, dau sa testez CCA-ul si .... se inchide testerul. Mai incerc de vreo 3-4 ori, reconectand testerul. Acelasi rezultat..... Pana la urma reconectez testerul iar lumina de fundal devine destul de palida si testul scrie Lo.... Lovitura de gratie, adica baterie moarta. "Pfoaaa" am gandit. Ma duc si verific plafoniera.... lumina alba, destul de puternica prin toate cele trei becuri.... "Cum naiba????".
"Sa vezi ca nu face bine contact....". Gasesc alt punct de contact si testerul se aprinde cu o lumina puternica albastra de fundal.... Il pun sa masoare CCA-ul si imi spune "OK, Recharge" iar CCA-ul 430 A (din 510 A). Dupa ce ieri imi spusese "BAD".
Pun testerul sa testeze pornirea (cranking) si ma duc increzator la volan. Nu pleaca chiar la "sfert", dar pleaca dupa ce am tinut cheia putin mai mult, in loc de o secunda, a pornit dupa 1.7-2 sec. Lucru pe care il explic prin motorul rece, nepornit, bujii poate umede de la aerul de toamna. Ar fi trebuit sa las bujiile incandescente mai mult timp prin a da de doua ori contact.
Verdict tester: "OK". Testez si incarcarea data de alternator: peste 14.5 V, aproape 14.9V.
Ce s-a intamplat? Pai m-am trezit acum doua saptamani cu bateria "descarcata" destul de mult intr-o saptamana cu foarta multa ceata, umiditate si frig, cu masina stationata cateva zile la parterul unei parcari supraetajate. Oare a fost descarcata sau erau terminalele mai corodate? Asta-i intrebarea cheie. Am pus bateria in seara asta la redresorul Lidl, a incarcat-o in jumatate de ora. Am testat-o si rezultatele sunt:
SOC 100%
SOH 83%
CCA 427 A din 510 A
Rezistenta interna 7 mO
Pentru o baterie Rombat de origine fabricata in sep 2013, cred ca venerabila se comporta bine. Terminalele nu sunt corodate de acid ci mai degraba oxidate, sunt din metal gri-alb. O sa ii curat terminalele cu spray de contacte, apoi vaselina de cupru. N-am facut asta niciodata desi am scos-o destul de des pentru reincarcare la redresor.
Eroarea a fost din cauza contactului dintre clestii testerului si bornele bateriei; incearca sa pui clestii pe cat posibil direct pe borne (stiu ca e cam greu). cand testerul "se inchide" la apasarea tastelor de navigare nu ai contact perfect. In alta ordine de idei, daca in tensiunea in baterie sub un anume prag (sub 10v, parca), nu se face testul. Ai grija sa selectezi exact tipul bateriei(gel, sli, agm...)si standardul acesteia (EN, CCA, DIN), inscris pe eticheta.
Detin acelasi tester si stiu perfect care-i sunt "mofturile".
Degradarea unei societati, incepe cu criza morala profunda a acesteia.
Sunt incantat ca am acelasi tester. Si la service mi-a masurat-o tot cu probleme la contacte. La ei aparatul lor a indicat 300 A curent de pornire. Da, am configurat bine tipul de baterie dupa ce m-am uitat sa vad ce inseamna in engleza.
Bateriile standard SLI flooded sunt bateriile auto "nesigilate", la care se completeaza cu apa densitatea electrolitului.
Bateriile tipice "fara intretinere", "mentenance free" sunt baterii cu gel si Valve Regulated Lead Acid (VRLA). Adica Rombatul meu cu Calciu.
Mai sunt bateriile pentru start-stop, AGM, doua tipuri AGMS spiral si AGMF flooded.
SSEFB sunt cele start-stop EFB.
Am gasit interesante standardele de masura a CCA-ului la baterii. Pana acum nu am vazut decat specificat curentul de pornire potrivit metodologiei standardului EN. Rombat, Exide, Varta, Yuasa, Caranda, Macht, toate sunt specificate conform (EN).
Sky a mai analizat pe aici rezultatele lui cu testerul Lidl la bateria pe care o avea. Era vorba de drumuri scurte si de utilizarea incarcatorului pentru a suplini ce nu avea suficient timp alternatorul sa incarce.Si Sky a ajuns la concluzia ca incarcatorul este o frectie.
Eu am mai pus tot pe aici specificatia incarcatorului si etapele de incarcare. Dar a fost ceva ce nu prea am inteles. Este vorba de etapa de "Incarcare de intretinere". Incarcatorul trece prin fazele specifice de incarcare in functie de gradul de descarcare a bateriei. Iar etapele sunt indicate prin liniute, de la una la patru liniute care si clipesc intermitent intr-un chenar. Iata ce mai scrie in manual:
Cand bateria este complet incarcata, indicatorul de stare are 4 liniute. Intermitenta se opreste si aparatul comuta automat in regimul de incarcare de intretinere
Incarcarea de intretinere
Aparatul dispune de un regim de incarcare de intretinere. In functie de caderea de tensiune a bateriei (ca urmare a autodescarcarii), incarcatorul reactioneaza prin furnizarea unui curent de incarcare diferit. Bateria poate ramane conectata la incarcator o perioada mai indelungata
Descrierea este foarte vaga. In primele minute dupa intrarea in modul de intretinere, dupa ce pana atunci, la liniuta a patra incarca bateria si prezenta la borne o tensiune de 14.4 V, la oprirea intermitentei si intrarea in modul de intretinere, tensiunea la borne incepe sa scada. Acum 3 zile ajungea la 12.9 V, gradual, treptat, si ramanea acolo. Testerul indica SOC 100%. Ma asteptam ca incarcatorul nu face nimic bateriei, doar o monitorizeaza si asteapta sa scada poate sub 12.8 V ca sa intre din nou in etapa precedenta si sa vad din nou liniuta a patra clipind intermitent. Acestea erau asteptarile, citind descrierea de mai sus.
Insa in ultimele 3 zile am observat un fenomen interesant. Nu am lasat incarcatorul pornit peste noapte dar in fiecare seara, intors de la serviciu, il cuplam din nou. Si am observat urmatorul fenomen. Incerc sa fac un mic tabel orientativ, nu exact:
De exemplu, ziua 1: incarcatorul in faza a patra, 14,4 V la borne, se opreste, scade tensiunea in cam 2-3 minute la min 12.9 V si ramane in modul intretinere, tensiunea crescand usor, in cateva ore (de obicei de la ora 20 la ora 24) pana la 13.3 V. Deci notam evolutia asta astfel:
- ziua 1, 14.4 V (4) , min 12.9 V, ... sus 13.3 V
- ziua 2, 14.4 V (4) , min 13.0 V, ... sus 13.4 V
- ziua 3, 14.4 V (4) , min 13.1 V, ... sus 13.5 V
- ziua 4, 14.4 V (4) , min 13.2 V, ... sus 13.8 V (confirmata cu voltmetrul 13.79V)
Vreau sa observati un sablon de tipul "higher lows, higher highs", minime din ce in ce mai mari, maxime din ce in ce mai mari. Asta inseamna ca functionarea nu este cum ma asteptam eu, ca dupa ce incarcatorul intra in modul intretinere, el devine pasiv pana la o autodescarcare semnificativa a bateriei (sa zicem 5%) iar apoi incepe sa clipeasca si sa devina activ in incarcare. Nu. Pare ca incarcatorul asteapta o scadere de la 14.4 V dar pana la atingerea unui parametru "secret" iar apoi redevine activ. Pe graficul de pe cutie se indica faptul ca de la 14.4 V se reduce curentul la 0.1A si se asteapta pana la autodescarcarea la 12.8 V iar apoi se creste curentul la 0.8A. Asta are sens si explica ceea ce vad eu. In toata perioada de monitorizare, incarcatorul baga in baterie 0.1 A. Si care este efectul? SOC 100%, SOH 87%, CCA 444 A, rezistenta 6,56 mO
Daca in zilele anterioare obtineam valori ale rezistentei interne de 7,0..7,1 mO, in ziua2-3 am obtinut chiar 6,95 mO. Ei bine, in seara aceasta am obtinut chiar 6,56 mO. Iar curentul de pornire a atins o valoare mai mare decat cea masurata in service acum doi ani, de 407 A.
Voi cum numiti ceea ce vad/masor eu? Oare ceea ce fac se numeste regenerare? Chiar am intinerit putin bateria?
Tocmai am vazut o reclama TV pe care Lidl o facea produsului incarcator + starter. Cred ca era ULG 15 B4, nu ULG 12 B3. https://www.lidl-service.com/static/.../304671_SK.pdf
Curent de incarcare: 2, 6, sau 15 A. Poate incarca o baterie complet descarcata. Stie sa incarce baterii "normale" (cu sau "fara mentenanta"), AGM, baterii deep cycle (marine).
Curent de pornire: max 75 A (bateria masinii trebuie sa fie > 45 Ah), poate porni si dieseluri < 1.6 l
Poate masura si testa alternatorul.
Greutate: 6.5 kg
Pret 210 lei (cred). Aveti pareri despre el? Mie mi-ar placea dar as vrea sa stiu daca pot schimba bateria interna cand aceasta va muri. Ce fel de tip este, etc. Sper ca nu este un produs pe care la 2 ani il arunci cu totul.
ULG de la lidl sunt redresoare solide cu robot de pornire , poate furniza 75 amperi pentru pornire care inseamna ca si bateria trebuie sa fie cat de cat ok, pentru pornire ai nevoie de minim 300 amperi fara ajutorul bateriei . Transformatorul e tip toroidal in el , puternic , debiteaza maxim 17Ah (modelul vechi debita 15Ah), este solid iar pentru casa rezista mai bine de 10 ani daca este folosit corect .
Acumulatorul auto luat din masina si pus direct pe redresor se incarca fals , are loc o incarcare de suprafata de maxim 1 ora iar citirile sunt eronate . Normal trebuie descarcat cu un bec de far 55W timp de 10-15 ore dupa care pus pe redresor de la 0 la 100% , dupa 2 ore faci citirile pentru a se linisti chimia din el , vei avea o surpriza placuta dupa montarea pe masina , se va simti foarte nervos la pornire fata de ce stiai inainte .Atentia trebuie sa fie pe voltaj, cu un voltmetru urmarit sa nu treaca tensiunea sub 11 volti . Cand se incarca direct pe masina trebuie lasat faza scurta sau proiectoarele de ceata minim 1 ora sa descarce , bineanteles daca este timp .
Este necesar procedeul incarcare/descarcare cam o data pe an pentru ca in acumulator acidul si apa se stratifica in timp iar la baza acumulatorului vom avea o concentratie de acid mai mare iar la partea superioara mai mica , redresoarele CTEK au functia de regenerare implementata de la seria 5.0 in sus care aplica o tensiune de 15,5-16.0 volti in impulsuri timp de 12-24 ore tocmai pentru a destratifica solutia din acumulator . Cel mai snatos este procedeul manual descarcat- incarcat fara pauza mai mare de 2-3 ore intre operatii , aceasta pentru a nu da in latura cealalta negativa si anume sulfatarea elementilor care se repara mult mai anevoios pe aparatura profesionala si cunostinte tehnice profunde .
Pentru casa redresorul tip lidl de 5Ah (cel rosu) este suficient , modelul ULG cere spatiu dar corect, pentru acumulatori de peste 80Ah isi va face simtita diferenta de putere . Nu recomand incarcarea cu peste 10% a acumulatorilor numai in criza de timp
Referitor la ULG 15, vandut la pretul de 220 lei, m-am mai gandit si eu nu il voi cumpara. Daca as avea motorizare SCe, l-as lua. La cei maximum 75 A pe care ii poate genera pentru scurta perioada si doar cand bateria interna este noua, este cam putin pentru diesel ca sa fie de ajutor in situatii extreme.
Mai avantajos este Proweld DFC-40 care ar putea fi gasit la preturi de cca 260 lei si furnizeaza un curent de pornire de 100 A.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment