Recunosc ca nu stiu fizic ce se intampla in cutie la schimbarea in M a treptelor adica chiar nu am idee daca sare peste cel putin o treapta. Stiu doar ca daca esti in treapta a doua si dai doua impulsuri ultrarapide afisajul din bord arata succesiv 2-3-4. Daca dai trei impulsuri la fel de rapid arata 2-3-4-5, 5-ul clipeste si se schimba imediat in 4. Niciodata motorul nu se opreste, cutia ducandu-se in treapta care corespunde turatiei motorului. Tocmai pentru ca intotdeauna arata succesiunea treptelor 1-2-3-4-5-4-3-2-1 se si numeste cutie secventiala. Cum o face fizic nici macar nu ma intereseaza, stiu doar ca niciodata nu m-a lasat, indiferent de cum am manevrat maneta. Este cu adevarat o cutie "antiprost".
Easy-R a.k.a. JS3
Collapse
X
-
Citind cele scrise de cei doi colegi (pentru care am toata stima), plus afirmatia lui Robert Adam (nu m-am uitat pe filmulete) am decis sa fac azi o scurta monitorizare a pozitiilor si timpilor.
Am pus diagnoza si am facut 3 manevre dute-vino (N-R-D, D-N-R si cu o rapida trecere) si o intoarcere in 3 miscari conducand ca de obicei, dar neajungand in treapta 2. In prima captura sunt parametrii pe care i-am monitorizat, in a doua am sters randurile intermediare lansad mai ales manevrele, in a treia este graficul doar cu pozitiile (si o legenda).
Inca o data Silviu are dreptate in cele afirmate. Timpul trecerii R-N-D, D-N-R a fost in medie de 0.7 secunde, iar la intoarcerea in 3 miscari practic am "sarit" N timpii fiind de cam 0.4 secunde.
Toti acesti timpi insa mie mi s-au parut mult mai mari cand am facut manevrele(1-2 secunde respectiv cam o secunda) si ar fi dovada ca aparentele inseala. Am notat si patinarea destul de lunga a ambreiajului si faptul ca actuatorul ambreiaj "a lucrat" mult.
Acum vreo doi ani find grabit si cu capul in nori, mi-a aparut si mie litera E, am oprit, luat contactul, repornit si a disparut (motorul era rece si transmisia "nefrecata" deci nici vorba de "supraincalzire"). Nu stiu ce a fost neavand diagnoza (iar posibila eroare a fost stersa la urmatoarea revizie) insa banuiesc ca "am zapacit-o". La nici o masina nu am stat sa "cronometrez" aceste treceri, am miscat levierul intr-un mod natural.
Dar acum am dovada ca "timpul este relativ" si am confirmat cele scrise de Silviu. Nu stiu nici eu pana unde doresc sa ajung cu aceste monitorizari, pana la urma ma bucur de masina si faptul ca e in toate mintile ei. Insa valorile si starile acestea cred ca sunt si ele interesante( iar la monitorizarea de pe topicul celalalt am sters pozitia clapetei de acceleratie din lipsa de "spatiu" dar adaugata si ea ilustreaza modul cum am condus atunci). Mai am destule fisiere salvate ce le pot prelucra si analiza, insa voi face asta doar cand\daca voi avea probleme. Pana atunci talpa motorina si bataie.
- Likes 2
Comment
-
Am spus ca inchei dar acum sunt putin "in ceata", m-am uitat din nou pe fisierul neprelucrat, ceva cred ca nu e in ordine cu timpul la salvare (deh, tot graba bat-o vina, scuze).
Maine voi face o noua monitorizare in acelasi mod de condus dar cu un alt program, interfata (mai adecvate pentru asta) si alta parametrizare a fisierului, trebuie sa ma lamuresc, la celelate monitorizari nu m-au interesat timpii foarte scurti asa de mult.
(insa trecerea "directa" R-D sau D-R cu N foarte-foarte scurt ramane valabila).Last edited by Gil26; 16 September 2020, 21:59.
- Likes 2
Comment
-
Azi am refacut testul cu o rata de transfer mult mai mare, nu m-a interesat afisarea ci doar salvarea datelor. Comportamentul transmisiei, starile, parametrii si variatia acestora sunt aceleasi, doar timpul este altfel "scalat", iar cele scrise anterior raman valabile asa ca nu e nevoie sa mai atasez nimic (plus ca ia putin timp "pregatirea" fisierelor).
Acum fiind atent doar la manevrele si miscarile pe care le-am facut si analizand ulterior datele as mai avea o mica dilema, dar ca sa raspund ar trebui sa mai fac inca doua teste in care sa urmaresc alte doua variabile in diferite conditii, deocamdata insa spun pas.
Concluziile sunt destul de clare, cele scrise de catre cei doi colegi se confirma (si le multumesc ca au atras atentia asupra acestor lucruri).
Iar "robotizata" asta ieftina si simpla isi face destul de bine treaba.
- Likes 2
Comment
-
Revin si eu cu o constatare pe care am facut-o in ultima perioada, referitor la valoarea treptei 1. Cum ziceam intr-o postare recenta, aceasta valoare poate sa si creasca sa si scanda, in functie de dilatarea materialelor (cel mai probabil) sau de autocalibrarea care se face permanent, sau dupa un interval de timp, sau nr de km. Din ce mi-am dat eu seama acea valoare este mai mica cand masina este rece si creste pe masura ce masina se incalzeste.
Problema pe care am observat-o eu e urmatoarea si o sa dau un exemplu concret, pentru a ma face mai bine inteles. Masina sta in parcarea subterana a blocului, la o temperatura aproape constanta de 22-24 de grade, indiferent de ora din zi la care plec. Ajung la masina si verific mai intai valoarea treptei 1 si gasesc valoarea ideala pentru plecare la rece 779. Pornesc motorul, masina pleaca perfect exact cum ma asteptam. Fac un drum mai lung cu trafic aglomerat, ajung acasa, regasesc o valoare crescuta 783. A doua zi, inainte de prima pornire verific din nou valoarea treptei 1 si constat ca aceasta a ramas aceeasi care era la ultima citire 783. Plec de pe loc, bineinteles ca masina trepideaza putin. Fac un drum scurt, neaglomerat, revin acasa, verific valoarea si o gasesc ca fiind 779. A treia zi, verific din nou si regasesc, dupa cum ma asteptam ultima valoare stocat 779 si din nou masina pleaca perfect de pe loc.
Dupa parerea mea, acea valoare care e stocata cand masina e calda, ar trebui sa scada pe masura ce masina se raceste, pana la valoare minima de 779. Asta ar preveni trepidatiile la plecarea cu masina rece.
Pe langa cele doua metode cunoscute care pot fi aplicate la prima plecare de pe loc, (plecare cu treapta 2 sau cu un dinte cuplat al franei de mana) eu am mai gasit o metoda care imi place, derivata oarecum din metoda franei de mana cuplat un dinte, dar avantajul este ca nu mai trebuie eliberata frana de mana complet, dupa terminarea plecarii.
Pornesc masina, cuplez Drive, apas si eliberez frana de picior. Masina nu pleaca pentru ca e frana de mana ridicata. Apas usor acceleratia astfel incat sa ma incadrez sub 1500 de RPM unde masina da sa plece si raman cu acceleratia apasata sa zicem la 1400 de RPM sau chiar mai putin. Eliberez complet frana de mana si aici sunt doua posibilitati, in functie de cat de mult sau putin am apasata pedala de acceleratie. Prima posibilitate e ca masina nu pleaca deloc si mai trebuie sa apas inca putin pedala de acceleratie, a doua posibilitate e ca masina pleaca foarte incet, mult mai incet decat daca as fi eliberat frana de picior sau frana de mana (crawling), fara sa apas deloc pedala de acceleratie. Manevra se continua cu viraj maxim stanga, unde mai trebuie sa apas inca putin acceleratia, pentru ca masina sa nu se opreasca. Intr-un final masina se misca cu o viteza foarte mica si constanta, astfel incat imi permite sa ma si incadrez pe poarta de iesire din parcarea subterana care e foarte ingusta si sa trec si peste pragul pus care previne intrarea apei, pentru ca mai apoi sa trebuiasca sa apas mai tare pe acceleratie, pentru a urca rampa scurta care face iesirea de la -1 la 0. La toate metoda explicata, daca am nevoie sa reduc viteza, trebuie sa reduc apasarea acceleratie foarte putin, fara a elibera complet pedala de acceleratie, pentru ca daca fac asta, masina intra in crawling si viteze creste, in loc sa scada.
- Likes 2
Comment
-
Originally posted by Gil26 View Post"robotizata" asta ieftina si simpla isi face destul de bine treaba.
Dacă la început de primăvară Dacia anunța cutia de viteze automată Easy-R cu 6 trepte, anotimpul de vară introduce posibilitatea comandării unui Logan, Logan MCV și Sandero cu o astfel de cutie robotizată. Să încerc a explica pe scurt ce înseamnă o cutie de viteze robotizată. Ea este în fapt o cutie manuală care scapă […]Attached Files
- Likes 1
Comment
-
Originally posted by Gil26 View Post"robotizata" asta ieftina si simpla isi face destul de bine treaba.
Dacă la început de primăvară Dacia anunța cutia de viteze automată Easy-R cu 6 trepte, anotimpul de vară introduce posibilitatea comandării unui Logan, Logan MCV și Sandero cu o astfel de cutie robotizată. Să încerc a explica pe scurt ce înseamnă o cutie de viteze robotizată. Ea este în fapt o cutie manuală care scapă […]Attached Files
- Likes 1
Comment
-
@ pistritu, multumim mult pentru precizarile aduse in completarea celor 381 de pagini de aici si 16 pagini de pe celalalt topic (mai ales articolul acela din 2016).
Pentru cine doreste atasat sunt si specificatiile celor doua cutii de viteze.
PS: ambele transmisii (atat TS4 cat si JS3) sunt ieftine (au chiar acelasi cost declarat), simple si isi fac destul de bine treaba (chiar si in pofida acestor "trepidatii" pe care le au unii colegi) si nu cred ca am gresit cu ceva in afirmatia facuta (si citata de catre coleg).Last edited by Gil26; 18 September 2020, 20:00.
Comment
-
Gil26 daca tie ti se par aceleași rapoarte pe treptele de viteze, no comment si ma opresc aici, deși ai 5 respectiv 6 trepte.
La 1,5dci fiind alta cutie de viteze cu Easy-R, facuta in alta parte decât JS3, cum iti explici ca nu are probleme cu trepidatii si nu cade ambreiajul ca la JS3 pe 0.9 TCE?
- Likes 1
Comment
-
Multumesc mult ca m-ai lamurit cu toate aceste lucruri, acum sunt foarte clare si pentru mine (chiar daca am urmarit cu atentie celor doua topicuri inca de la inceput acum este limpede cristal). Toata stima!
PS: sunt si JS3 care nu au "probleme cu trepidatii si nu cade ambreiajul" atat pe acest forum cat si pe altele (si unele au destui kilometri facuti). La fel sunt si TS4 care au avut aceste trepidatii si ambreiajul schimbat.Last edited by Gil26; 18 September 2020, 20:29.
Comment
-
A apărut Captain Obvious... E evident că sunt cutii diferite, dar față de ce?
Comparăm JS3 cu JH3 iar TS4 cu TL4 care nu se pune pe X52, JS3(Sevilia) și TS4(Pitești) au ambreiaje diferite, rapoarte diferite dar electronică comună deci comportament 99,8% identic.
PS. Easy-R nu e altceva ce se pune pe cutie ci e tot ansamblul cutie+actuatori+calculator+timoneria(DriveByWire) + cablaj, se observă că nu e și ambreiajul în ecuație.Pentru H4B(0,9 TCe) datu' cu părerea (mai ales cand nu ai toate datele) e sport național - Do not feed the trolls.
- Likes 2
Comment
-
Transmisiile acestea sunt sisteme compuse din elemente mecanice (cu subcategorii), electrice si electonice PLC. As mai adauga doar ca si sunt "deservite" de motoare diferite (cu toate implicatiile), si bine ca s-a scos din ecuatie ambreiajul - subiectul principal al discutiilor de pe aici prin prisma acestor "trepidatii".
Pana la proba contrarie raman la pararea ce acestea din urma sunt generate de cauze principale si secundare interdependente si ar trebui luati "in calcul" o serie de factori.
Mai concret: nu neg "influenta" acelei valori de 779 dar cred ca mult mai bine si corect ar fi daca s-ar urmari evolutia si variatia unor parametrii in functionare si in diferite conditii, s-ar intelege mult mai repede, mai usor, mai bine cauzele si gasi\aplica apoi solutiile corespunzatoare (si poate nu mai e "nevoie" de zeci de "calibrari" succesive, chiar incorecte).
Dar fiecare procedeaza asa cum doreste, pot fi metode si abordari diferite, sunt simple observatii si opinii, atat si nimic mai mult.
PS: e clar insa ca orice detalii, informatii, experiente, etc oferite sunt binevenite si pot fi utile celorlalti (mai ales cand\daca sunt corecte si bine argumentate) si am toata stima si consideratia pentru cei care le ofera. Tocmai acesta este si scopul principal al acestor discutii pe forumuri\topicuri dedicate.Last edited by 77sky; 19 September 2020, 22:42.
Comment
-
Originally posted by Bobses View PostMa gandesc ce urat e daca patesti asta in trafic sau undeva in serpentine...
La service mi-au zis ceva de un conflict intre s&s si acuatoare
- Likes 1
Comment
Comment