Deschid acest mic topic pentru a raspunde unor intrebari ale unora si pentru a risipi unele mituri.Desi poate veti gasi si topicuri pe alte site-uri de genul "nu dati talpa sub xxx rpm" aici voi discuta de o utilizare a turbinelor normala. Desi unele din aceste mici "reguli" ( desi reguli e prea mult spus - sfaturi mai bine) se pot aplica si la motoarele pe benzina as dori sa ma axez pe motoarele diesel.
Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.
In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.
Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
- mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
- motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
- o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.
De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei.
Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!
De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
- filtrul de aer imbacsit are acelasi efect ba mai mult compresorul trage ulei de la epurator, deci schimbati filtrele de aer ori de cite ori este nevoie
uite aici cum functioneaza o turbina cu geometrie variabila.
Sper sa gasiti acest topic folositor.
Nu imi asum nici un merit asupra acestor idei, si va rog sa le completati in cunostinta de cauza.
Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
- clubopel.com
Acest topic este deschis tuturor celor care au informatii despre cum se intretine o turbina, cum se exploateaza, ce se strica si cum se repara.
In acest topic nu se discuta problemele pe care le aveti cu turbina.
Iar acesta este postul unui tip care lucreaza cu turbine:
CITAT :
Citeva idei despre turbine, ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat, sanatate asta e, daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo, tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza, cere in permanenta mai mult. ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci, calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor. la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k, singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai rapid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri, deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci-lor cateva ore, e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min. daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie
In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui.
La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului, functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.
In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.
Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
- mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
- motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
- o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.
De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei.
Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!
De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.
Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)
- filtrul de aer imbacsit are acelasi efect ba mai mult compresorul trage ulei de la epurator, deci schimbati filtrele de aer ori de cite ori este nevoie
uite aici cum functioneaza o turbina cu geometrie variabila.
Sper sa gasiti acest topic folositor.
Nu imi asum nici un merit asupra acestor idei, si va rog sa le completati in cunostinta de cauza.
Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
- clubopel.com
Acest topic este deschis tuturor celor care au informatii despre cum se intretine o turbina, cum se exploateaza, ce se strica si cum se repara.
In acest topic nu se discuta problemele pe care le aveti cu turbina.
Iar acesta este postul unui tip care lucreaza cu turbine:
CITAT :
Citeva idei despre turbine, ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat, sanatate asta e, daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo, tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza, cere in permanenta mai mult. ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
Cit despre mersul subturat pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci, calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor. la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k, singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai rapid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri, deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci-lor cateva ore, e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min. daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie
In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui.
La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului, functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
Comment