esp includ ece vrea producatorul. in mod normal, esp e electronic stability program, adica un control dinamic al traiectoriei. nu neaparat controlul tractiunii la plecare, ca nu te teleportezi cu 200 in viraj la plecarea de pe loc. de aia subrutina esp-ului care se cheama asr sau tcs, poate functiona si separat de esp. ca e mai usor sa integrezi sistemul intr-un tot unitar, e alta discutie. si normal ca esp nu-i facut de dacia. e facut de bosch, furnizorul de abs/esp/asr pt renault. dacia nu face electronica. nici un producator nu face, cumpara de la firme specializate cu asta.
Un Fel De Diferential Blocabil ?
Collapse
X
-
Originally posted by adicata2003 View Post.... ASR-ul, in viata de zi cu zi nu prea te ajuta, pentru ca nu cred eu ca toti plecati frecvent in tromba, incat rotile motoare sa rupa aderenta. ASR-ul este mai mult o chestie de marketing. Te ajuta, dar forte rar, si mai mult daca rulezi frecvent sportiv. La un mers mormal, nu te ajuta deloc. chiar pe zone alunecoase, mai rau te incurca....
ASR-ul nu actioneaza numai la plecarea de pe loc, ci in toate situatiile in care rotile motoare au aderenta diferita la rulare, iar una din roti pierde aderenta (de exemplu o roata ruleaza pe asfalt iar cealalta pe gheata sau zapada). Intr-o astfel de situatie o masina fara ASR derapeaza (si poate ajunge sa se roteasca chiar la 180 grade) [tot cam in acelasi sens asta ajuta ABS-ul la franare, in situatia in care rotile de pe o parte au alta aderenta fata de rotile de pe cealalta parte - echilibreaza masina si elimina/limiteaza tendinta de derapaj/rotire a masinii] - numai ca ASR-ul corecteaza traiectoria masinii cand cand se merge constant (in sarcina) sau se accelereaza.
ESP este practic un sistem mai complex, care integreaza ABS-ul si ASR-ul pentru un control mai bun al traiectoriei masinii in situatii limita, avand senzori suplimentari.
Comment
-
Originally posted by adicata2003 View PostDaca ai aderenta 0 sau aproape 0 la ambele roti motoare, cu ESP-ul cuplat, este foarte greu sa iesi, daca nu imposibil.Nu contraziceti moderatorii, iti iei ban daca ai dreptate.
Comment
-
@ adicata2003 Sa stii ca au fost masini cu ASR pana sa existe ESP-ul. ASR-ul are un algoritm de "corectie" calculat pe baza diferentei de viteza intre roti (roata care pierde aderenta capata viteza semnificativ mai mare decat cea care are aderenta - indiferent ca se intampla la pornirea de pe loc sau in mers la o anumita viteza)
ESP-ul are mai multi senzori la care se raporteaza si un algoritm de "corectie" al traiectoriei mult mai complex decat ceea ce face ASR-ul singur. ABS-ul are in plus fata de ASR senzor care sesizeaza pozitia rotilor directoare (unghiul de virare), citeste viteza masinii, are senzor pentru acceleratia transversala a masinii - si pe baza unui algoritm complex calculeaza traiectoria masinii si aplica corectii in cazul in care masina derapeaza. Corectia nu tine doar de franare (prin intermediul ABS este franata roata spate din interiorul virajului - astfel incat masina sa se aseze mai bine pe asfalt). Daca soferul e "inconstient" si accelereaza in continuare, o alta masura pe care sistemul o aplica este intreruperea injectiei pe 2 din cei 4 cilindrii, astfel incat cuplul motor scade drastic si masina isi reduce viteza.
Algoritmii si masurile aplicate de sistemele ABS - sunt tot imbunatatiti in timp --- ceea ce am scris aici este "BASIC".
Sunt intre timp integrate in ESP sisteme de control al suspensiei, pentru controlul mai bun al traiectoriei, prevenirea derapajelor si un confort sporit pentru pasageri: de exemplu sistemul ABC (Active Body Control) - in care amortizoarele compenseaza/imbunatateste tinuta de drum a masinii in diverse situatii din trafic (viraje, demaraje, franari) prin ajustarea automata a inaltimii amortizoarelor (permite chiar ajustarea garzii la sol - cu circa 11 mm - pentru imbunatatirea tinutei de drum si a aerodinamicii la viteze ridicate)
Comment
-
E o metoda buna asta cu frinarea fortata la patinarea unei singure roti, pe mine m-a scos din multe belele cu Oltcit ( frina de mina pe fata la rotile de tractiune ), dar in general la toate masinile - Solenza, Matiz, frinare cu piciorul sting si accelerat puternic - daca n-are cine sa te impinga si nu-ti pasa de ambreiaj sau frine - ca le cam fortezi - asta e, conditiile impun ...
O voi folosi in continuare fara nici o mila pentru masina.
Comment
-
Alfabit - asta nu e foarte OK pentru ambreiaj. In fine, daca se dau niste "impulsuri" in pedala de frana - si ai norocul sa te misti de pe loc, e OK - dar nu tinut in frana, fiindca omori ambreiajul. Ce spui la OLTCIT era foarte OK daca ai fi avut posibilitatea sa franezi numai pe roata care patineaza. (2 cabluri de frana si 2 manete de frana care pot fi actionate fie simultan, fie separat - asa cum au unele masini de raliu)
Comment
-
Ceea ce am spus : daca nu-ti pasa de ambreiaj si de frine, asta am zis, si aplicat decit la " off-road " urban, cu " multumiri " pentru primarie, cind te opresti de ex.la stop cu o roata pe gheata si cu cealalta pe asfalt cu frinare cu stingul pleci instant, pentru frine e mai greu decit pentru ambreiaj, oltcitu iesea cel mai bine in situatii de-astea, sau iesiri din jgheaburi de zapada inghetata de citiva cm. inaltime, se iese perfect.
Cui nu-i pasa de masina atunci sa incerce metoda, altfel sa strige dupa ajutoare de impins...
Comment
-
@einstein: cum explici ca aro, care n-are esp, daca l-ai pus in "cruce", sta si invarte rotile ca tampitul, fara sa ianinteze? cred ca tocmai esp-ul, cu rutina de control al tractiunii, iti face ca roata din aer sa fie franata si astfel sa se transfere forta rotiilor cu aderenta. fiindca altfel, ai un biet aro "crucis", adica o masina din clasa "petarde in teren accidentat".Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.
Comment
Comment