Accident Romana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Accident Romana

    Un articol interesant...
    Doi oameni au devenit, duminica, 15 februarie, cifre intr-o statistica sumbra. Cea a victimelor din accidentele rutiere. Desi Romania a facut progrese in ceea ce priveste mortalitatea si vatamarea corporala…





    VIDEO: Accidentul rutier din Piata Romana: Ce invatam cu pretul mortii?


    Airbag TRW Dual Contour (sursa - TRW)
    Doi oameni au devenit, duminica, 15 februarie, cifre intr-o statistica sumbra. Cea a victimelor din accidentele rutiere. Desi Romania a facut progrese in ceea ce priveste mortalitatea si vatamarea corporala generata de accidente rutiere, in sensul ca cifrele sunt mai mici de la an la an, situatii ca cea din Piata Romana impiedica statiscile sa arate chiar si mai bine. Acest articol nu este o stire. Stirea a fost. Acest articol este o indemnare spre contemplare. Si un indemn: „Purtati, Doamne iarta-ma!, centura aia de siguranta!”.



    E limpede ca nimeni n-a vrut sa moara, ca nimeni n-a vrut sa ucida pe nimeni. De aceea se cheama accident. Dar dincolo de accident se ascunde o drama. Si oameni. Stirea e ca doi omeni, sot si sotie, au murit intr-un accident rutier, iar fiul ei de noua ani si o bunica a lui au fost grav raniti. In regula. Aceasta a fost stirea. Dar invatamintele?

    1. Niciun om din Dacia Logan nu purta centura de siguranta. Nimic, dar absolut nimic pe lumea asta nu te poate scuza de nepurtarea centurii. Ti se spune chiar si in cea mai proasta scoala de soferi, scrie si in manualul de utilizare al masinii, e plin internetul de clipuri cu accidente din care poti invata ceva. In vreo 11 ani de cand am permis de conducere si vreo jumatate de milion de kilometri parcursi, niciodata nu am invatat mai bine ceva decat din accidente. Am avut vreo cinci, dintre care unul cu o dauna totala din care nu mai stiai ce marca si model era masina in care ma aflam. Am scapat doar cu dureri de spate. Secretul supravietuirii? Centura de siguranta. Masina era simpla, cu doar doua airbag-uri frontale si centuri de siguranta, iar la Euro NCAP avea 4 stele din 5, dupa standardele anilor 2000. O pozitie corecta la volan si centura de siguranta cuplata corect iti vor salva viata, crede-ma. Este posibil chiar nici macar sa nu atingi airbag-ul. Te rog sa arunci acum, in secunda asta, bridele de centura false care se vand la semafor pentru a pacali senzorii masinii. Si te rog poarta centura chiar daca te deplasati 10 metri cu masina. Centura de siguranta este cel mai important element de siguranta al unei masini. Nu uita: Daca cineva moare intr-un accident in care avea centura pusa, cu siguranta ar fi murit si daca nu o avea. Dar daca cineva moare neavand centura cuplata, sansele sa fi fost in viata, chiar nevatamat, sunt mult mai mari, daca ar fi purtat-o. Si poarta centura de siguranta si in spate! Din aceleasi motive. Copilul de noua ani si bunica au avut noroc. Atat. Puteau fi „scuipati” din masina instant si proiectati din Logan direct sub rotile altora, care circulau regulamentar. Un accident de felul asta, chiar daca esti doar martor, te marcheaza pe viata. De ce vrei sa ai cosmaruri noaptea? De ce vrei cu orice pret sa regreti lucruri? Poarta centura, te rog!
    2. Adapteaza viteza la conditiile de drum. Carosabilul acoperit cu mazga e foarte inselator. Asfaltul negru e mai periculos decat cel alb, acoperit cu zapada. Daca intra ABS la franare sau daca rotile se blocheaza cam repede, e un semn ca aderenta e foarte slaba, asa ca n-ar fi rau sa reduci viteza cu 10 km/h. Daca masina a patinat un pic la plecarea de pe loc, iar e semn rau. Las-o un pic mai moale. Daca la franare si plecare de pe loc (accelerare) pierzi aderenta, e bine sa stii ca aderenta laterala va fi chiar mai redusa si poti derapa foarte usor.
    3. Incearca sa conducei doar masini cu ESP. Sistemul de control al stabilitatii, cunoscut ca ESP, ESC, DSC sau alte denumiri de acest tip, este cel care ar fi facut ca accidentul din Piata Romana sa nu se produca. Ar fi franat selectiv rotile de pe interiorul virajului si ar fi tinut masina pe traiectorie. E grav daca abordezi un stil de condus care sa determine ESP sa intervina. Conduci prea periculos, prea tare pentru conditiile de drum respective. Dar ESP face ca greseli minore ca cea facuta de soferita din Logan sa nu se soldeze cu morti. Eventual doar cu in accident tip „stersatura” si pagube materiale minore.
    4. Acolo in Piata Romana asfaltul e denivelat, plin de plombe, suprablombe si plombe infundate, plus canale cu nemiluita. In zona Piata Romana calitatea caii de rulare te omoara si in linie dreapta. Pur si simplu sunt prezente toate elementele care fac ca o masina sa piarda repede aderenta: viraj, asfalt denivelat, canale (deci suprafata de contact cu anvelopa din material diferit: asfalt si fonta/otel). Plus mazga, in ziua respectiva.
    5. In orice masina poti sa mori. Din nou avem o stire cu morti intr-un Logan. Oameni buni, nu masina e de vina. De vina sunt cei care o conduc neadecvat. Prin acea intersectie au trecut in acea zi masini si mai vechi, si mai „proaste” decat Logan. De ce avem morti intr-un Logan? In primul rand pentru ca sunt multe. Prin absurd, intr-o competitie auto monomarca BMW nu are cum sa castige un Audi. Nu? Cam acelasi lucru se intampla si cu Logan. Fiind o masina accesibila, e cumparata de tot felul de oameni, de la semi-analfabeti la profesori universitari. De la soferi incepatori, la soferi cu un milion de kilometri la activ.
    Sintetizand aceste observatii, cred cu tarie ca accidentul de la Romana nu s-ar fi soldat cu morti daca pasagerii din Logan purtau centurile de siguranta si mai cred ca accidentul ar fi fost minor sau chiar inexistent daca masina era echipata cu ESC.

    Tu ce invataminte ai tras?
    Saab 9-5 Aero

  • #2
    Originally posted by eugenmanea View Post

    Tu ce invataminte ai tras?
    Dar autoritatile ce invataminte au tras ? Cand vom avea si noi vreodata drumuri ok in tara ?
    Pe luneta mea sta semnu de la ''naic'' bine lipit

    Comment


    • #3
      Pe langa drumuri kalumea cu marcaje corespunzatoare cred ca nici in 20-30 de ani nu o sa vedem , ar trebui in primul si in primul rand centura de siguranta purtata in permanenta , ei ce-au crezut ca sunt in oras si ca nu se intampla absolut nimic , s-au inselat amarnic pacat de vietile alora.
      sigpicLogan , from point A to anywhere in the world .....yeap , no problem!!! but hey!!! you said modern roads right ?

      Comment


      • #4
        trec cam de 5-10 ori pe saptamana pe acolo... nu stiu daca e cea mai deranjanta intersectie sau cel mai prost asfalt...sa nu dam vina pe cai verzi pe pereti... din videoclipul camerei de supraveghere se vede ca masina intra cu viteza in intersectie si pierde controlul... probabil daca venea dinspre victoriei a trecut cumva pe galben/rosu si a fortat trecerea... poate fi si varianta "uite politia...calc-o sa nu ne vada" ...
        dupa impact aveai sanse sa mori cam in orice masina fara centura.

        Comment


        • #5
          Originally posted by kubala7 View Post
          Dar autoritatile ce invataminte au tras ? Cand vom avea si noi vreodata drumuri ok in tara ?
          Du-te prin Ucraina sau prin Republica Moldova sa vezi ce drumuri au aia. Cand o sa te intorci in Romania o sa zici ca avem drumuri perfecte, nu "ok".
          sigpicI don't want you to think like me, i just want you to think.

          Comment


          • #6
            A fost o perioada de cativa ani cand treceam de doua ori pe zi, prin intersectia aia. In conditii meteo similare cu cea cand s-a produs accidentul asta, daca aveai ceva viteza (nu musai peste 50 km/h, chiar si mai putin) simteai masina cum pierde aderenta in "bucla" aia, pe mazga
            In fata unei minti tacute, se preda intreg Universul

            Comment


            • #7
              Dar voi ati vazut cum s- a dus? Sanie!! Nu m ar mira sa fi avut cauciucuri kormoran din fabrica...
              Cat sa fi avut viteza- mai mult de 60 nu cred...
              Daca aveau centura nu cred ca pateau mare lucru....
              Pacat!
              Saab 9-5 Aero

              Comment


              • #8
                Vazand de mai multe ori filmarea tind sa cred ca n-ar fi scapat nici cu centura pusa , pare c-a fost un impact lateral.
                sigpicLogan , from point A to anywhere in the world .....yeap , no problem!!! but hey!!! you said modern roads right ?

                Comment


                • #9
                  Si cu centurile puse, la impactul acela lateral, cel din dreapta fata nu cred ca ar fi scapat. In schimb poate ar fi scapat soferita.

                  Ma mir ca n-a murit si persoana din dreapta spate, tot fara centura, dar soferita a murit desi impactul nu a fost in dreptul ei.
                  4 pistons + GPL + tuningu' casei = km multi & 1.5 dCi 85 BoiP

                  Comment


                  • #10
                    LE unii spun ca nici centura nu ii salva pentru ca Logan nu are airbag uri cortina..ci doar ESP ul

                    http://www.*******.ro/editorial/acci...sletter_208103
                    In loc de stelute 4.t.u.n.i.n.g fara puncte
                    Saab 9-5 Aero

                    Comment


                    • #11
                      Eu am trecut prin intersectia aia, cu o ora inainte de tragedie, doar ca veneam din sens opus. Intr-adevar, se aluneca bine de tot in tot orasul.

                      Avea cauciucuri Michelin Aplin3, in stare buna chiar. Acolo clar a fost o greseala de "pilotaj". Prin intersectia aia au trecut mii de masini in ziua aia si ma cam indoiesc ca toate aveau ESP, ASR, ASC, PSD, PNL, PLM. etc, de nu s-a mai dat si alta de-a dura.
                      sigpicI don't want you to think like me, i just want you to think.

                      Comment


                      • #12
                        E clar ca principalul vinovat a fost soferita...acum putem sa ne intrebam doar 'si daca'
                        Saab 9-5 Aero

                        Comment


                        • #13
                          Daca era o Dacie 1310 in locul Loganului s-ar fi spus ca "daca avea anvelope mai late de 185 in locul celor de 165, daca avea airbag-uri, servo-directie sa redreseze masina mai usor, daca avea ABS/ESP/ASR..etc. s-ar fi evitat accidentul 100%"..

                          Accidentul s-a produs, asta a fost masina la momentul respectiv si e usor sa te dai cu presupusul de tipul "daca avea ESP scapau sau nu se producea accidentul..."

                          Eu cred ca viteza excesiva in curba respectiva si mazga de pe jos + lipsa de indemanare si atentie, eventual prostia, au fost cauzele accidentului.

                          Noi avem Loganuri si inca n-am murit in curba aia... Nu ma plang de lipsa ESP-ului sau a ABS-ului atata timp cat cunosc limitele masinii si sunt cumpatat.

                          Poti muri cu toate sistemele activate daca indrepti volanul unde nu trebuie.
                          4 pistons + GPL + tuningu' casei = km multi & 1.5 dCi 85 BoiP

                          Comment


                          • #14
                            Din pacate, in accidentu' asta n-au a face marcajele rutiere, semaforizarea, drumurile de kkt din romania, gropile din bucale, sau ca n-au dat aia cu ceva pe jos ca era mazga sau matasea broastei.
                            Nici macar loganu' nu e de vina, cum urla multi, inclusiv pe softpedia unde se discuta aprins pe topicu' dedicat accidentelor, de duminica incoa'.

                            Singurul vinovat, tanti de la volan, punct.
                            A vazut verde de la 1km distanta, a zis sa-i dea sa-l prinda...si i-a dat! N-a luat in calcul mazga de pe jos, care dadea in aparenta impresia doar a unui carosabil oleaca jilav.

                            Curba aia se poate tine lejer, din sensu' ala, cu un logan "normal" (fara prb. tehnice) cu 60-70km/h pe banda 3, curat, fara sa tai deloc benzile...dar pe un carosabil uscat.
                            Pe b1 intri si cu suta pe uscat, vara.
                            Last edited by Kojak; 17 February 2015, 21:00.

                            Comment


                            • #15
                              Pacat ca selectia naturala n-a aparuta ceva mai devreme...
                              Suna naspa, dar prostii sa moara!
                              Cine are ochi si creier, traieste! Cine nu, poate mai trage vreo 2-3 dupa el, ca doar na, un prost nu moare singur niciodata.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              Anulare DPF
                              Politica de Securitate Google