Un articol interesant...
VIDEO: Accidentul rutier din Piata Romana: Ce invatam cu pretul mortii?
Airbag TRW Dual Contour (sursa - TRW)
Doi oameni au devenit, duminica, 15 februarie, cifre intr-o statistica sumbra. Cea a victimelor din accidentele rutiere. Desi Romania a facut progrese in ceea ce priveste mortalitatea si vatamarea corporala generata de accidente rutiere, in sensul ca cifrele sunt mai mici de la an la an, situatii ca cea din Piata Romana impiedica statiscile sa arate chiar si mai bine. Acest articol nu este o stire. Stirea a fost. Acest articol este o indemnare spre contemplare. Si un indemn: „Purtati, Doamne iarta-ma!, centura aia de siguranta!”.
E limpede ca nimeni n-a vrut sa moara, ca nimeni n-a vrut sa ucida pe nimeni. De aceea se cheama accident. Dar dincolo de accident se ascunde o drama. Si oameni. Stirea e ca doi omeni, sot si sotie, au murit intr-un accident rutier, iar fiul ei de noua ani si o bunica a lui au fost grav raniti. In regula. Aceasta a fost stirea. Dar invatamintele?
1. Niciun om din Dacia Logan nu purta centura de siguranta. Nimic, dar absolut nimic pe lumea asta nu te poate scuza de nepurtarea centurii. Ti se spune chiar si in cea mai proasta scoala de soferi, scrie si in manualul de utilizare al masinii, e plin internetul de clipuri cu accidente din care poti invata ceva. In vreo 11 ani de cand am permis de conducere si vreo jumatate de milion de kilometri parcursi, niciodata nu am invatat mai bine ceva decat din accidente. Am avut vreo cinci, dintre care unul cu o dauna totala din care nu mai stiai ce marca si model era masina in care ma aflam. Am scapat doar cu dureri de spate. Secretul supravietuirii? Centura de siguranta. Masina era simpla, cu doar doua airbag-uri frontale si centuri de siguranta, iar la Euro NCAP avea 4 stele din 5, dupa standardele anilor 2000. O pozitie corecta la volan si centura de siguranta cuplata corect iti vor salva viata, crede-ma. Este posibil chiar nici macar sa nu atingi airbag-ul. Te rog sa arunci acum, in secunda asta, bridele de centura false care se vand la semafor pentru a pacali senzorii masinii. Si te rog poarta centura chiar daca te deplasati 10 metri cu masina. Centura de siguranta este cel mai important element de siguranta al unei masini. Nu uita: Daca cineva moare intr-un accident in care avea centura pusa, cu siguranta ar fi murit si daca nu o avea. Dar daca cineva moare neavand centura cuplata, sansele sa fi fost in viata, chiar nevatamat, sunt mult mai mari, daca ar fi purtat-o. Si poarta centura de siguranta si in spate! Din aceleasi motive. Copilul de noua ani si bunica au avut noroc. Atat. Puteau fi „scuipati” din masina instant si proiectati din Logan direct sub rotile altora, care circulau regulamentar. Un accident de felul asta, chiar daca esti doar martor, te marcheaza pe viata. De ce vrei sa ai cosmaruri noaptea? De ce vrei cu orice pret sa regreti lucruri? Poarta centura, te rog!
2. Adapteaza viteza la conditiile de drum. Carosabilul acoperit cu mazga e foarte inselator. Asfaltul negru e mai periculos decat cel alb, acoperit cu zapada. Daca intra ABS la franare sau daca rotile se blocheaza cam repede, e un semn ca aderenta e foarte slaba, asa ca n-ar fi rau sa reduci viteza cu 10 km/h. Daca masina a patinat un pic la plecarea de pe loc, iar e semn rau. Las-o un pic mai moale. Daca la franare si plecare de pe loc (accelerare) pierzi aderenta, e bine sa stii ca aderenta laterala va fi chiar mai redusa si poti derapa foarte usor.
3. Incearca sa conducei doar masini cu ESP. Sistemul de control al stabilitatii, cunoscut ca ESP, ESC, DSC sau alte denumiri de acest tip, este cel care ar fi facut ca accidentul din Piata Romana sa nu se produca. Ar fi franat selectiv rotile de pe interiorul virajului si ar fi tinut masina pe traiectorie. E grav daca abordezi un stil de condus care sa determine ESP sa intervina. Conduci prea periculos, prea tare pentru conditiile de drum respective. Dar ESP face ca greseli minore ca cea facuta de soferita din Logan sa nu se soldeze cu morti. Eventual doar cu in accident tip „stersatura” si pagube materiale minore.
4. Acolo in Piata Romana asfaltul e denivelat, plin de plombe, suprablombe si plombe infundate, plus canale cu nemiluita. In zona Piata Romana calitatea caii de rulare te omoara si in linie dreapta. Pur si simplu sunt prezente toate elementele care fac ca o masina sa piarda repede aderenta: viraj, asfalt denivelat, canale (deci suprafata de contact cu anvelopa din material diferit: asfalt si fonta/otel). Plus mazga, in ziua respectiva.
5. In orice masina poti sa mori. Din nou avem o stire cu morti intr-un Logan. Oameni buni, nu masina e de vina. De vina sunt cei care o conduc neadecvat. Prin acea intersectie au trecut in acea zi masini si mai vechi, si mai „proaste” decat Logan. De ce avem morti intr-un Logan? In primul rand pentru ca sunt multe. Prin absurd, intr-o competitie auto monomarca BMW nu are cum sa castige un Audi. Nu? Cam acelasi lucru se intampla si cu Logan. Fiind o masina accesibila, e cumparata de tot felul de oameni, de la semi-analfabeti la profesori universitari. De la soferi incepatori, la soferi cu un milion de kilometri la activ.
Sintetizand aceste observatii, cred cu tarie ca accidentul de la Romana nu s-ar fi soldat cu morti daca pasagerii din Logan purtau centurile de siguranta si mai cred ca accidentul ar fi fost minor sau chiar inexistent daca masina era echipata cu ESC.
Tu ce invataminte ai tras?
VIDEO: Accidentul rutier din Piata Romana: Ce invatam cu pretul mortii?
Airbag TRW Dual Contour (sursa - TRW)
Doi oameni au devenit, duminica, 15 februarie, cifre intr-o statistica sumbra. Cea a victimelor din accidentele rutiere. Desi Romania a facut progrese in ceea ce priveste mortalitatea si vatamarea corporala generata de accidente rutiere, in sensul ca cifrele sunt mai mici de la an la an, situatii ca cea din Piata Romana impiedica statiscile sa arate chiar si mai bine. Acest articol nu este o stire. Stirea a fost. Acest articol este o indemnare spre contemplare. Si un indemn: „Purtati, Doamne iarta-ma!, centura aia de siguranta!”.
E limpede ca nimeni n-a vrut sa moara, ca nimeni n-a vrut sa ucida pe nimeni. De aceea se cheama accident. Dar dincolo de accident se ascunde o drama. Si oameni. Stirea e ca doi omeni, sot si sotie, au murit intr-un accident rutier, iar fiul ei de noua ani si o bunica a lui au fost grav raniti. In regula. Aceasta a fost stirea. Dar invatamintele?
1. Niciun om din Dacia Logan nu purta centura de siguranta. Nimic, dar absolut nimic pe lumea asta nu te poate scuza de nepurtarea centurii. Ti se spune chiar si in cea mai proasta scoala de soferi, scrie si in manualul de utilizare al masinii, e plin internetul de clipuri cu accidente din care poti invata ceva. In vreo 11 ani de cand am permis de conducere si vreo jumatate de milion de kilometri parcursi, niciodata nu am invatat mai bine ceva decat din accidente. Am avut vreo cinci, dintre care unul cu o dauna totala din care nu mai stiai ce marca si model era masina in care ma aflam. Am scapat doar cu dureri de spate. Secretul supravietuirii? Centura de siguranta. Masina era simpla, cu doar doua airbag-uri frontale si centuri de siguranta, iar la Euro NCAP avea 4 stele din 5, dupa standardele anilor 2000. O pozitie corecta la volan si centura de siguranta cuplata corect iti vor salva viata, crede-ma. Este posibil chiar nici macar sa nu atingi airbag-ul. Te rog sa arunci acum, in secunda asta, bridele de centura false care se vand la semafor pentru a pacali senzorii masinii. Si te rog poarta centura chiar daca te deplasati 10 metri cu masina. Centura de siguranta este cel mai important element de siguranta al unei masini. Nu uita: Daca cineva moare intr-un accident in care avea centura pusa, cu siguranta ar fi murit si daca nu o avea. Dar daca cineva moare neavand centura cuplata, sansele sa fi fost in viata, chiar nevatamat, sunt mult mai mari, daca ar fi purtat-o. Si poarta centura de siguranta si in spate! Din aceleasi motive. Copilul de noua ani si bunica au avut noroc. Atat. Puteau fi „scuipati” din masina instant si proiectati din Logan direct sub rotile altora, care circulau regulamentar. Un accident de felul asta, chiar daca esti doar martor, te marcheaza pe viata. De ce vrei sa ai cosmaruri noaptea? De ce vrei cu orice pret sa regreti lucruri? Poarta centura, te rog!
2. Adapteaza viteza la conditiile de drum. Carosabilul acoperit cu mazga e foarte inselator. Asfaltul negru e mai periculos decat cel alb, acoperit cu zapada. Daca intra ABS la franare sau daca rotile se blocheaza cam repede, e un semn ca aderenta e foarte slaba, asa ca n-ar fi rau sa reduci viteza cu 10 km/h. Daca masina a patinat un pic la plecarea de pe loc, iar e semn rau. Las-o un pic mai moale. Daca la franare si plecare de pe loc (accelerare) pierzi aderenta, e bine sa stii ca aderenta laterala va fi chiar mai redusa si poti derapa foarte usor.
3. Incearca sa conducei doar masini cu ESP. Sistemul de control al stabilitatii, cunoscut ca ESP, ESC, DSC sau alte denumiri de acest tip, este cel care ar fi facut ca accidentul din Piata Romana sa nu se produca. Ar fi franat selectiv rotile de pe interiorul virajului si ar fi tinut masina pe traiectorie. E grav daca abordezi un stil de condus care sa determine ESP sa intervina. Conduci prea periculos, prea tare pentru conditiile de drum respective. Dar ESP face ca greseli minore ca cea facuta de soferita din Logan sa nu se soldeze cu morti. Eventual doar cu in accident tip „stersatura” si pagube materiale minore.
4. Acolo in Piata Romana asfaltul e denivelat, plin de plombe, suprablombe si plombe infundate, plus canale cu nemiluita. In zona Piata Romana calitatea caii de rulare te omoara si in linie dreapta. Pur si simplu sunt prezente toate elementele care fac ca o masina sa piarda repede aderenta: viraj, asfalt denivelat, canale (deci suprafata de contact cu anvelopa din material diferit: asfalt si fonta/otel). Plus mazga, in ziua respectiva.
5. In orice masina poti sa mori. Din nou avem o stire cu morti intr-un Logan. Oameni buni, nu masina e de vina. De vina sunt cei care o conduc neadecvat. Prin acea intersectie au trecut in acea zi masini si mai vechi, si mai „proaste” decat Logan. De ce avem morti intr-un Logan? In primul rand pentru ca sunt multe. Prin absurd, intr-o competitie auto monomarca BMW nu are cum sa castige un Audi. Nu? Cam acelasi lucru se intampla si cu Logan. Fiind o masina accesibila, e cumparata de tot felul de oameni, de la semi-analfabeti la profesori universitari. De la soferi incepatori, la soferi cu un milion de kilometri la activ.
Sintetizand aceste observatii, cred cu tarie ca accidentul de la Romana nu s-ar fi soldat cu morti daca pasagerii din Logan purtau centurile de siguranta si mai cred ca accidentul ar fi fost minor sau chiar inexistent daca masina era echipata cu ESC.
Tu ce invataminte ai tras?
Comment