Cât consumă maşina ta? Sfaturi pentru un şofat sigur şi economic
Ce poate face conducătorul auto împotriva creşterii preţurilor la carburanţi? Aproape nimic, sau totuşi există ceva? Va propunem sa invatati alaturi de Skoda in trei serii consecutive cum sa reduceti semnficativ consumul de combustibil, in deplina siguranta. Cel care va va indruma este campionul mondial al condusului economic, Gerhard Plattner, renumit in Romania prin recordul de consum de combustibil cu Skoda Fabia 1.4 TDI, inregistrat anul trecut.
?Consumul este mic atunci când iţi doreşti cu adevărat să economiseşti?, descrie Plattner esenţialul teoriei sale.
Parbrizul
Un parbriz curat este de o importanţă majoră pentru şofatul în siguranţă. Iarna, când parbrizul se abureşte deseori sau îngheaţă, este important să il putem dezaburi sau dezgheţa cât mai rapid cu putinţă.
Coborâţi parasolarul cand porniti instalatia de dezghetare, pentru a scurta circularea aerului, asfel incat parbrizul să se dezgheţe mult mai repede.
Dacă lăsaţi parasolarele ridicate, tot aerul care vine de la ventilaţie va circula către întreg interiorul autovehiculului si nu va avea efectul dorit imediat. Prin această manevra sporiţi siguranţa la volan, prin dezaburirea rapidă a parbrizului, fapt ce vă înlesneşte pornirea la drum.
Transportul de bagaje
Puteţi economisi carburant evitând să transportaţi bagaje inutile. Majoritatea dintre noi au in masina bagaje inutile in fiecare zi, in greutate medie de 50 de kilograme.
O regula de baza in sofatul economic spune că 100 de kilograme în plus înseamnă un consum suplimentar de 0,7 litri. Aşadar, renunţaţi la tot ce nu vă trebuie din portbagaj.
Nu uitati insa ca siguranta in trafic este cea mai importanta. Economisiţi doar acolo unde este cazul.
Alte aspecte de luat in considerare ar fi:
- Nu lăsaţi motorul să se încalzească stând pe loc. Imediat ce porniţi motorul trebuie să plecaţi de pe loc. Nu uitaţi să vă puneţi centura înainte de a porni motorul;
- Acceleraţi ferm, schimbaţi rapid treptele de viteză, nu ţineţi maşina inutil în câte o treaptă de viteză. Când aţi ajuns la viteza dorită, menţineţi-o constanta;
- Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu excepţia modelelor la care farurile pornesc automat odată cu motorul) costă până la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri;
- Adaptaţi stilul dumneavoastră de condus profilului de drum. Daca mergeţi la munte, profitaţi de viteza pe care v-o oferă o coborâre în pantă pentru a avea putere suplimentară la urcarea pantei următoare.
Cele 20 de secunde si semaforul
In oraş se poate economisi combustibil foarte uşor: În primul rând, aici este consumul de carburant cel mai ridicat, apoi joacă un rol deosebit in ambuteiaje şi la schimbarea benzii felul în care lucraţi cu picioarele.
?Economisirea de carburant trebuie privită ca un sport?, spune expertul Gerhard Plattner: ?Puţină ambiţie nu strică, iar ?sănătos? este oricum.?
Asadar, dacă apropierea în ultimii metri înainte de semafor împreună cu statul la culoarea rosie urmează să dureze mai mult de 20 de secunde există un singur sfat: opriţi motorul! Dar atenţie: servofrâna nu va mai funcţiona la puterea obişnuita.
Plattner: ?Chiar şi dacă observaţi ca aţi stat la semafor doar 15 secunde, este oricum bine. Mai bine estimaţi de două ori greşit, dar nimeriţi 10 semafoare corect. În Romania există lângă semafor o numărătoare inversă care indică dacă merită să opriţi motorul.
Două sfaturi pentru extreme: majoritatea automobilelor diesel pot ajunge până la 50 de km/h cu motorul doar la relanti, printr-o schimbare foarte atentă a treptelor de viteză.
Şi: dacă vă apropiaţi de semafor, aţi oprit motorul, dar observaţi că trece deja pe verde, nu porniţi motorul punând contactul şi introducând o treaptă de viteză, ci porniţi-l cu contactul, ca şi cum aţi fi stat pe loc. Altfel introduceţi o frână de motor inutilă.
Trucuri cu aerul cald în maşină
Vara este sezon pentru instalaţiile de aer condiţionat, iar aici intervine Gerhard Plattner, expertul austriac în materie de economie de combustibil. ?La o maşină mare, cum este Skoda Octavia, setarea aerului condiţionat pe maximum rece poate creşte consumul de carburant. Majoritatea oamenilor care se urcă în maşina supraîncălzită şi dotată cu aer condiţionat greşesc, pornind aerul pe treapta cea mai mare de ventilaţie şi setând temperatura cea mai scăzută. Asta nu costă doar combustibil, ci va provoca şi o răceală pe măsură.?
Corect şi mai de efect este să deschideţi întâi toate geamurile, astfel încât la pornirea de pe loc să iasă tot aerul cald din interiorul maşinii. Apoi puteţi da ventilaţia la maximum, dar la o temperatură moderată, de exemplu 22 de grade Celsius.
Incalzirea scaunelor pe timp de iarna
Incălzirea scaunelor, o invenţie utilă şi plăcută. Dar consumă şi multă energie. Se întâmplă frecvent ca cineva care merge în timpul săptămânii singur în maşină, la serviciu de exemplu, să circule în weekend cu familia. Când este frig, soţia sa doreşte, evident, să se bucure de scaunul încâlzit. Dar cel târziu duminică seara ea coboară şi uită să oprească încălzirea scaunului pasagerului. Asta înseamnă că peste saptămână hrăniţi un consumator inutil de curent.
Aerul condiţionat şi încălzirea scaunelor contribuie în mod esenţial la siguranţa condusului, prin confortul oferit soferului. Aveţi în vedere că ele consumă combustibil suplimentar, dar nu vă gândiţi să economisiţi când nu este cazul. Cum ar fi să renunţaţi la aerul condiţionat când afară este căldură de peste 35 de grade Celsius. Sau mai bine să îngheţaţi iarna decât să activaţi incălzirea scaunelor. Şi în acest caz este valabilă regula siguranţei personale, care are prioritate absolută.
Anvelopele de iarnă
Anvelopele de iarnă consumă, din cauza amestecului de cauciuc ceva mai moale, puţin mai mult decât cele de vară. Iar cele cu spike-uri şi mai mult. Cine vrea totuşi să economisească şi aici combustibil nu îşi cumpără anvelope late de iarnă, ci cea mai îngustă variantă aprobată pentru modelul său de maşină.
La mersul prin zăpadă trebuie curăţată zăpada care se depune sub aripi în jurul roţilor: nu doar că aceasta poate frâna roţile, dar atârnă inutil şi la greutate.
Ţinuta de drum a maşinii este sigură numai atunci când şi presiunea în anvelope este corectă.
Foarte important: anvelopele de iarnă trebuie montate atunci când temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius, indiferent dacă pe stradă există zăpadă sau nu.
O presiune corectă în anvelope economiseşte combustibil. Dar mai ales contribuiţi în mod important la siguranţa în circulaţie.
Ce poate face conducătorul auto împotriva creşterii preţurilor la carburanţi? Aproape nimic, sau totuşi există ceva? Va propunem sa invatati alaturi de Skoda in trei serii consecutive cum sa reduceti semnficativ consumul de combustibil, in deplina siguranta. Cel care va va indruma este campionul mondial al condusului economic, Gerhard Plattner, renumit in Romania prin recordul de consum de combustibil cu Skoda Fabia 1.4 TDI, inregistrat anul trecut.
?Consumul este mic atunci când iţi doreşti cu adevărat să economiseşti?, descrie Plattner esenţialul teoriei sale.
Parbrizul
Un parbriz curat este de o importanţă majoră pentru şofatul în siguranţă. Iarna, când parbrizul se abureşte deseori sau îngheaţă, este important să il putem dezaburi sau dezgheţa cât mai rapid cu putinţă.
Coborâţi parasolarul cand porniti instalatia de dezghetare, pentru a scurta circularea aerului, asfel incat parbrizul să se dezgheţe mult mai repede.
Dacă lăsaţi parasolarele ridicate, tot aerul care vine de la ventilaţie va circula către întreg interiorul autovehiculului si nu va avea efectul dorit imediat. Prin această manevra sporiţi siguranţa la volan, prin dezaburirea rapidă a parbrizului, fapt ce vă înlesneşte pornirea la drum.
Transportul de bagaje
Puteţi economisi carburant evitând să transportaţi bagaje inutile. Majoritatea dintre noi au in masina bagaje inutile in fiecare zi, in greutate medie de 50 de kilograme.
O regula de baza in sofatul economic spune că 100 de kilograme în plus înseamnă un consum suplimentar de 0,7 litri. Aşadar, renunţaţi la tot ce nu vă trebuie din portbagaj.
Nu uitati insa ca siguranta in trafic este cea mai importanta. Economisiţi doar acolo unde este cazul.
Alte aspecte de luat in considerare ar fi:
- Nu lăsaţi motorul să se încalzească stând pe loc. Imediat ce porniţi motorul trebuie să plecaţi de pe loc. Nu uitaţi să vă puneţi centura înainte de a porni motorul;
- Acceleraţi ferm, schimbaţi rapid treptele de viteză, nu ţineţi maşina inutil în câte o treaptă de viteză. Când aţi ajuns la viteza dorită, menţineţi-o constanta;
- Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu excepţia modelelor la care farurile pornesc automat odată cu motorul) costă până la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri;
- Adaptaţi stilul dumneavoastră de condus profilului de drum. Daca mergeţi la munte, profitaţi de viteza pe care v-o oferă o coborâre în pantă pentru a avea putere suplimentară la urcarea pantei următoare.
Cele 20 de secunde si semaforul
In oraş se poate economisi combustibil foarte uşor: În primul rând, aici este consumul de carburant cel mai ridicat, apoi joacă un rol deosebit in ambuteiaje şi la schimbarea benzii felul în care lucraţi cu picioarele.
?Economisirea de carburant trebuie privită ca un sport?, spune expertul Gerhard Plattner: ?Puţină ambiţie nu strică, iar ?sănătos? este oricum.?
Asadar, dacă apropierea în ultimii metri înainte de semafor împreună cu statul la culoarea rosie urmează să dureze mai mult de 20 de secunde există un singur sfat: opriţi motorul! Dar atenţie: servofrâna nu va mai funcţiona la puterea obişnuita.
Plattner: ?Chiar şi dacă observaţi ca aţi stat la semafor doar 15 secunde, este oricum bine. Mai bine estimaţi de două ori greşit, dar nimeriţi 10 semafoare corect. În Romania există lângă semafor o numărătoare inversă care indică dacă merită să opriţi motorul.
Două sfaturi pentru extreme: majoritatea automobilelor diesel pot ajunge până la 50 de km/h cu motorul doar la relanti, printr-o schimbare foarte atentă a treptelor de viteză.
Şi: dacă vă apropiaţi de semafor, aţi oprit motorul, dar observaţi că trece deja pe verde, nu porniţi motorul punând contactul şi introducând o treaptă de viteză, ci porniţi-l cu contactul, ca şi cum aţi fi stat pe loc. Altfel introduceţi o frână de motor inutilă.
Trucuri cu aerul cald în maşină
Vara este sezon pentru instalaţiile de aer condiţionat, iar aici intervine Gerhard Plattner, expertul austriac în materie de economie de combustibil. ?La o maşină mare, cum este Skoda Octavia, setarea aerului condiţionat pe maximum rece poate creşte consumul de carburant. Majoritatea oamenilor care se urcă în maşina supraîncălzită şi dotată cu aer condiţionat greşesc, pornind aerul pe treapta cea mai mare de ventilaţie şi setând temperatura cea mai scăzută. Asta nu costă doar combustibil, ci va provoca şi o răceală pe măsură.?
Corect şi mai de efect este să deschideţi întâi toate geamurile, astfel încât la pornirea de pe loc să iasă tot aerul cald din interiorul maşinii. Apoi puteţi da ventilaţia la maximum, dar la o temperatură moderată, de exemplu 22 de grade Celsius.
Incalzirea scaunelor pe timp de iarna
Incălzirea scaunelor, o invenţie utilă şi plăcută. Dar consumă şi multă energie. Se întâmplă frecvent ca cineva care merge în timpul săptămânii singur în maşină, la serviciu de exemplu, să circule în weekend cu familia. Când este frig, soţia sa doreşte, evident, să se bucure de scaunul încâlzit. Dar cel târziu duminică seara ea coboară şi uită să oprească încălzirea scaunului pasagerului. Asta înseamnă că peste saptămână hrăniţi un consumator inutil de curent.
Aerul condiţionat şi încălzirea scaunelor contribuie în mod esenţial la siguranţa condusului, prin confortul oferit soferului. Aveţi în vedere că ele consumă combustibil suplimentar, dar nu vă gândiţi să economisiţi când nu este cazul. Cum ar fi să renunţaţi la aerul condiţionat când afară este căldură de peste 35 de grade Celsius. Sau mai bine să îngheţaţi iarna decât să activaţi incălzirea scaunelor. Şi în acest caz este valabilă regula siguranţei personale, care are prioritate absolută.
Anvelopele de iarnă
Anvelopele de iarnă consumă, din cauza amestecului de cauciuc ceva mai moale, puţin mai mult decât cele de vară. Iar cele cu spike-uri şi mai mult. Cine vrea totuşi să economisească şi aici combustibil nu îşi cumpără anvelope late de iarnă, ci cea mai îngustă variantă aprobată pentru modelul său de maşină.
La mersul prin zăpadă trebuie curăţată zăpada care se depune sub aripi în jurul roţilor: nu doar că aceasta poate frâna roţile, dar atârnă inutil şi la greutate.
Ţinuta de drum a maşinii este sigură numai atunci când şi presiunea în anvelope este corectă.
Foarte important: anvelopele de iarnă trebuie montate atunci când temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius, indiferent dacă pe stradă există zăpadă sau nu.
O presiune corectă în anvelope economiseşte combustibil. Dar mai ales contribuiţi în mod important la siguranţa în circulaţie.
Comment