O fi adevarat?
Filtrul de aer prin care se economişeste 15 % din consumul de benzină
Ultima sa recunoaştere internaţională - medalia de aur obţinută la Salonul Innova din cadrul Concursului Internaţional Bruxelles-EUREKA, desfăşurat în perioada 15-17 noiembrie.
Juriul i-a acordat cea mai importantă medalie pentru filtrul de aer de curând omologat. Aceasta este doar una dintre medaliile naţionale şi internaţionale pe care Corneliu le-a obţinut în ultimii patru ani, recunoaştere a calităţii sale de inventator.
Filtrele fabricate manual
Pentru fabricarea primului filtru, Corneliu a folosit un calup de aluminiu, a făcut o schiţă pentru care s-a bazat pe diametrele de cuplare a filtrului original. În două săptămâni, l-a montat pe maşină.
În prima fază, nu s-a gândit, neapărat, la un consum redus de combustibil. A observat asta pe drumul dintre Deva şi Hunedoara, pe care îl parcurgea des în 2006, când mergea la Hunedoara, la facultate - autovehicule rutiere.
"Am observat că economisesc ceva benzină cu filtrul ăsta, faţă de cel vechi", spune el. A făcut măsurători pe testul dinamometru şi a constatat că prin difuzorul filtrului, fără carcasă, se accelerează viteza aerului, iar puterea motorului creştea cu până la 8-9 la sută.
"În această situaţie, diferenţa de putere se realiza la o turaţie mai joasă - 350-400 de rotaţii pe minut. Asta însemna că puteai apăsa acceleraţia mai uşor. Mi-au confirmat-o toţi prietenii cărora le-am instalat filtre", mai povesteşte Corneliu.
"După 2002 am început să diversific filtrele, după dimensiunile de gabarit, de montaj. Am realizat nişte prototipuri pe diverse principii de funcţionare. Le-am şi pus în practică", rememorează povestea tânărul inventator.
Premiile curg "pe bandă". 2007 - începutul
Recunoaşterea a venit în 2007. Atunci a participat la primul concurs organizat de Autoritatea Naţională de Tineret pentru tinerii inventatori. Corneliu a reprezentat facultatea şi a luat premiul al doilea. A obţinut o sponsorizare pentru un filtru supraaspirant inversat. "Era o performanţă; Hunedoara reuşise să fie pe aceeaşi treaptă cu o universitate cu tradiţie în domeniul maşinilor - Braşov".
În 2008, participă la primul Salon de Inventică de la Bucureşti, unde obţine aur. În acelaşi an, a mers pentru prima dată în străinătate, la un salon de inventică - Salonul EUREKA Innova de la Bruxelles, unde a luat aur pentru filtrul supraaspirant. Tot în 2008, a înfiinţat Asociaţia CorneliuGroup şi a realizat un site special pentru prezentarea filtrelor- http://www.corneliugroup.ro.
De patru ani, premiile vin pe bandă. 2009 - Salonul de Inventică de la Geneva, unde a luat argintul. În 2010 a luat mai multe medalii, cele mai importante fiind medalia de aur şi premiul pentru cel mai bun inventator al Salonul de la Moscova, acordat de Organizaţia Mondială de Proprietate Intelectuală de la Geneva - un premiu care se acordă o singură dată unui inventator.
"A fost un premiu de vis. Nu-mi dădeam seama dacă este realitate sau nu. Pentru un inventator tânăr era o performanţă deosebită. În acelaşi an am participat şi la un alt salon, în Kuweit, unde am obţinut tot o medalie de aur", îşi expune Corneliu trofeele.
Din 2011, inventatorul a găsit un investitor care i-a propus să producă filtrele de aer pentru maşini.
Corneliu Băneasa Birtok a fost luat premiul pentru cel mai bun inventator al Salonul de la Moscova, distincţie care se acordă o singură dată în viaţa unui inventator
Autobuzele din Alba Iulia, echipate cu filtre
Din toamna anului trecut, Corneliu a început certificarea filtrului supraaspirant inversat. Acum filtrul are certificat de conformitate de la Registrul Auto Român.
Invenţiile lui Corneliu nu au rămas numai pe hârtie sau pe maşinile prietenilor. De anul trecut a primit oferte concrete de la companii de transport. Prima colaborare a început anul trecut cu societatea de transport public din Tulcea, pentru care a realizat primul filtru supraaspirant inversat destinat autobuzelor.
Tulcenii l-au invitat pe tânăr la întrunirea naţională a transportatorilor publici din România. Aici, a primit o ofertă de colaborare cu Societatea de Transport Public (STP) din Alba Iulia.
În prezent, în judeţul vecin există cinci autobuze dotate cu astfel de filtre. Florian Borza, inginer mecanic la STP Alba Iulia, spune că primul filtru l-a montat pe un autobuz Gulleruz Man, un Euro 5, anul trecut.
Cinci dintre autobuzele de transport public din Alba Iulia sunt dotate cu filtre de aer
"Surprinzător, primele reacţiile au venit după o zi sau două, când şoferul a observat că maşina este mult mai "sportivă" decât înainte", povesteşte Borza. El spune că a putut să-şi facă o părere despre consumul de combustibil după câteva zile şi câteva sute de kilometri prin oraş.
"Din punct de vedere tehnic, maşina nu este afectată deoarece filtrul este unul supradimensionat, iar filtrarea este mult mai bună şi are o durată de viaţă mai lungă decât alte filtre".
"În România invenţiile se fac pe banii tăi"
După amiază îl surprindem, din nou, pe Corneliu în atelier. Între altele, îşi cere scuze că locul în care îşi petrece cea mai mare parte din timp este neterminat.
"De când am început cu participarea la saloanele internaţionale, n-am mai avut bani să bag în atelier. Asta a fost situaţia, dar îmi pare bine că am făcut cunoscut şi apreciat acest filtru. Mai e puţin până când va intra în producţie de serie.
Dacă îmi pare rău de ceva este faptul că, deşi statul te selecţionează şi te trimite în străinătate, nu te ajută şi financiar. Aţi văzut că, în ceea ce-i priveşte pe ceilalţi medaliaţi, din alte domenii, statul face nişte premieri. În cazul nostru, al inventatorilor, medaliile... n-au preţ", încheie Corneliu povestea sa.
Filtrul de aer prin care se economişeste 15 % din consumul de benzină
Ultima sa recunoaştere internaţională - medalia de aur obţinută la Salonul Innova din cadrul Concursului Internaţional Bruxelles-EUREKA, desfăşurat în perioada 15-17 noiembrie.
Juriul i-a acordat cea mai importantă medalie pentru filtrul de aer de curând omologat. Aceasta este doar una dintre medaliile naţionale şi internaţionale pe care Corneliu le-a obţinut în ultimii patru ani, recunoaştere a calităţii sale de inventator.
Filtrele fabricate manual
Pentru fabricarea primului filtru, Corneliu a folosit un calup de aluminiu, a făcut o schiţă pentru care s-a bazat pe diametrele de cuplare a filtrului original. În două săptămâni, l-a montat pe maşină.
În prima fază, nu s-a gândit, neapărat, la un consum redus de combustibil. A observat asta pe drumul dintre Deva şi Hunedoara, pe care îl parcurgea des în 2006, când mergea la Hunedoara, la facultate - autovehicule rutiere.
"Am observat că economisesc ceva benzină cu filtrul ăsta, faţă de cel vechi", spune el. A făcut măsurători pe testul dinamometru şi a constatat că prin difuzorul filtrului, fără carcasă, se accelerează viteza aerului, iar puterea motorului creştea cu până la 8-9 la sută.
"În această situaţie, diferenţa de putere se realiza la o turaţie mai joasă - 350-400 de rotaţii pe minut. Asta însemna că puteai apăsa acceleraţia mai uşor. Mi-au confirmat-o toţi prietenii cărora le-am instalat filtre", mai povesteşte Corneliu.
"După 2002 am început să diversific filtrele, după dimensiunile de gabarit, de montaj. Am realizat nişte prototipuri pe diverse principii de funcţionare. Le-am şi pus în practică", rememorează povestea tânărul inventator.
Premiile curg "pe bandă". 2007 - începutul
Recunoaşterea a venit în 2007. Atunci a participat la primul concurs organizat de Autoritatea Naţională de Tineret pentru tinerii inventatori. Corneliu a reprezentat facultatea şi a luat premiul al doilea. A obţinut o sponsorizare pentru un filtru supraaspirant inversat. "Era o performanţă; Hunedoara reuşise să fie pe aceeaşi treaptă cu o universitate cu tradiţie în domeniul maşinilor - Braşov".
În 2008, participă la primul Salon de Inventică de la Bucureşti, unde obţine aur. În acelaşi an, a mers pentru prima dată în străinătate, la un salon de inventică - Salonul EUREKA Innova de la Bruxelles, unde a luat aur pentru filtrul supraaspirant. Tot în 2008, a înfiinţat Asociaţia CorneliuGroup şi a realizat un site special pentru prezentarea filtrelor- http://www.corneliugroup.ro.
De patru ani, premiile vin pe bandă. 2009 - Salonul de Inventică de la Geneva, unde a luat argintul. În 2010 a luat mai multe medalii, cele mai importante fiind medalia de aur şi premiul pentru cel mai bun inventator al Salonul de la Moscova, acordat de Organizaţia Mondială de Proprietate Intelectuală de la Geneva - un premiu care se acordă o singură dată unui inventator.
"A fost un premiu de vis. Nu-mi dădeam seama dacă este realitate sau nu. Pentru un inventator tânăr era o performanţă deosebită. În acelaşi an am participat şi la un alt salon, în Kuweit, unde am obţinut tot o medalie de aur", îşi expune Corneliu trofeele.
Din 2011, inventatorul a găsit un investitor care i-a propus să producă filtrele de aer pentru maşini.
Corneliu Băneasa Birtok a fost luat premiul pentru cel mai bun inventator al Salonul de la Moscova, distincţie care se acordă o singură dată în viaţa unui inventator
Autobuzele din Alba Iulia, echipate cu filtre
Din toamna anului trecut, Corneliu a început certificarea filtrului supraaspirant inversat. Acum filtrul are certificat de conformitate de la Registrul Auto Român.
Invenţiile lui Corneliu nu au rămas numai pe hârtie sau pe maşinile prietenilor. De anul trecut a primit oferte concrete de la companii de transport. Prima colaborare a început anul trecut cu societatea de transport public din Tulcea, pentru care a realizat primul filtru supraaspirant inversat destinat autobuzelor.
Tulcenii l-au invitat pe tânăr la întrunirea naţională a transportatorilor publici din România. Aici, a primit o ofertă de colaborare cu Societatea de Transport Public (STP) din Alba Iulia.
În prezent, în judeţul vecin există cinci autobuze dotate cu astfel de filtre. Florian Borza, inginer mecanic la STP Alba Iulia, spune că primul filtru l-a montat pe un autobuz Gulleruz Man, un Euro 5, anul trecut.
Cinci dintre autobuzele de transport public din Alba Iulia sunt dotate cu filtre de aer
"Surprinzător, primele reacţiile au venit după o zi sau două, când şoferul a observat că maşina este mult mai "sportivă" decât înainte", povesteşte Borza. El spune că a putut să-şi facă o părere despre consumul de combustibil după câteva zile şi câteva sute de kilometri prin oraş.
"Din punct de vedere tehnic, maşina nu este afectată deoarece filtrul este unul supradimensionat, iar filtrarea este mult mai bună şi are o durată de viaţă mai lungă decât alte filtre".
"În România invenţiile se fac pe banii tăi"
După amiază îl surprindem, din nou, pe Corneliu în atelier. Între altele, îşi cere scuze că locul în care îşi petrece cea mai mare parte din timp este neterminat.
"De când am început cu participarea la saloanele internaţionale, n-am mai avut bani să bag în atelier. Asta a fost situaţia, dar îmi pare bine că am făcut cunoscut şi apreciat acest filtru. Mai e puţin până când va intra în producţie de serie.
Dacă îmi pare rău de ceva este faptul că, deşi statul te selecţionează şi te trimite în străinătate, nu te ajută şi financiar. Aţi văzut că, în ceea ce-i priveşte pe ceilalţi medaliaţi, din alte domenii, statul face nişte premieri. În cazul nostru, al inventatorilor, medaliile... n-au preţ", încheie Corneliu povestea sa.
Comment