Sper sa mai fie si alte persoane curioase, ca mie, de modul de functionare al unui motor supraalimentat cu turbo-compresor.
Dupa cum vedem, din ce in ce mai multe masini vin cu motoare supraalimentate. Chiar si Logan-ul se bucura acum, din fabrica, cu motoare turbo.
Haideti sa vorbim despre aceste tipuri de motoare, ce avantaje si dezavantaje prezinta.
Ca o scurta prezentare:
Puterea motorului se obtine astfel: Puterea=Cuplu x Turatie
Deci, cresterea puterii se poate obtine prin cresterea unuia dintre cei doi factori.
Cum cresterea turatie nu este o solutie viabila, deoarece apar frecari mai mari si este limitata de rezistenta mecanica a pieselor, trebuie crescut cuplul motor.
Cuplul motor poate fi crescut prin 2 moduri:
-crestem capacitatea cilindrica, ceea ce inseamna introducerea unei cantitati mai mare de aer sau amestec, deci energie mai mare
-supraalimentare cu turbo-compresor
In cazul motoarelor supraalimentate, aerul este precomprimat de un compresor, inainte de a fi introdus in cilindru.Gazele de evacuare sunt utilizate, prin intermediul unei turbine, pentru a pune in miscare compresorul (Poza 1).
In poza 2, vedem principiul de functionare al unui motor turbo:
Aerul este aspirat in compresor, dupa ce a trecut prin filtru, si ridicat la o presiune superioara inainte de a fi introdus in motor. Datorita presiunii ridicate dupa comprimare, temperatura aerului creste ceea ce duce la o scadere a densitatii, deci a masei de aer proaspat. Temperatura ridicata a aerului admis in motor are efecte negative asupra performantelor motorului. Astfel, s-a recurs la racirea aerului comprimat prin intermediul unui intercooler.
Deoarece la turatii mari, presiunea generata de compresor este prea mare () si poate afecta stabilitatea mecanica si termica a motorului, s-a recurs la utilizarea unei supape de refulare numita wastegate. La turatii ridicate, aceasta se deschide si redirectioneaza gazele de evacuare, ocolind turbina. Astfel este limitata turatia compresorului, deci presiunea.
Ca avantaje:
-putere mai mare fata de un aspirat la aceeasi capacitate cilindrica
-consum mai mic
-cuplu disponibil pe o plaja mult mai mare
-creste randamentul
Dezavantaje:
-turbo-lag
-fiabilitate (care e cu semnul intrebarii)
Dupa cum vedem, din ce in ce mai multe masini vin cu motoare supraalimentate. Chiar si Logan-ul se bucura acum, din fabrica, cu motoare turbo.
Haideti sa vorbim despre aceste tipuri de motoare, ce avantaje si dezavantaje prezinta.
Ca o scurta prezentare:
Puterea motorului se obtine astfel: Puterea=Cuplu x Turatie
Deci, cresterea puterii se poate obtine prin cresterea unuia dintre cei doi factori.
Cum cresterea turatie nu este o solutie viabila, deoarece apar frecari mai mari si este limitata de rezistenta mecanica a pieselor, trebuie crescut cuplul motor.
Cuplul motor poate fi crescut prin 2 moduri:
-crestem capacitatea cilindrica, ceea ce inseamna introducerea unei cantitati mai mare de aer sau amestec, deci energie mai mare
-supraalimentare cu turbo-compresor
In cazul motoarelor supraalimentate, aerul este precomprimat de un compresor, inainte de a fi introdus in cilindru.Gazele de evacuare sunt utilizate, prin intermediul unei turbine, pentru a pune in miscare compresorul (Poza 1).
In poza 2, vedem principiul de functionare al unui motor turbo:
Aerul este aspirat in compresor, dupa ce a trecut prin filtru, si ridicat la o presiune superioara inainte de a fi introdus in motor. Datorita presiunii ridicate dupa comprimare, temperatura aerului creste ceea ce duce la o scadere a densitatii, deci a masei de aer proaspat. Temperatura ridicata a aerului admis in motor are efecte negative asupra performantelor motorului. Astfel, s-a recurs la racirea aerului comprimat prin intermediul unui intercooler.
Deoarece la turatii mari, presiunea generata de compresor este prea mare () si poate afecta stabilitatea mecanica si termica a motorului, s-a recurs la utilizarea unei supape de refulare numita wastegate. La turatii ridicate, aceasta se deschide si redirectioneaza gazele de evacuare, ocolind turbina. Astfel este limitata turatia compresorului, deci presiunea.
Ca avantaje:
-putere mai mare fata de un aspirat la aceeasi capacitate cilindrica
-consum mai mic
-cuplu disponibil pe o plaja mult mai mare
-creste randamentul
Dezavantaje:
-turbo-lag
-fiabilitate (care e cu semnul intrebarii)
Comment