Ma adresez soferilor din Timisoara, intru-cat la intalnirile de duminica am observat ca multi dintre noi nu stim ce cauciucuri de iarna trebuie achizitionate.
Am citit si celalalt thread care are acelasi subiect, dar cum se intampla de obicei, totul a devenit un talmes balmes, fiecare interpreteaza legea in felul lui.Daca admini considera ca acest thread este acelasi lucru cu celalalt, se poate sterge, fara suparare, nu am vrut sa fac altceva decat sa aduc mai multa lumina in legatura cu anvelopele de iarna.
Mai jos sunt articolele culese din presa in legatura cu anvelopele de iarna, le-am adunat pe toate astfel incat sa se inteleaga ceva iar in attach este si Legislatia Europeana privind anvelopele de iarna.
Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în orice zi a anului în care drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei. Când drumul este uscat, şoferii nu vor fi amendaţi dacă nu au anvelope de zăpadă.
Intrarea în vigoare a Legii „anvelopelor de iarnă" începând de la 1 noiembrie a provocat o mulţime de discuţii din cauza diferitelor interpretări ale actului normativ. Împreună cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere am lămurit toate problemele sesizate de cititorii noştri. „Dacă, spre exemplu, pe 15 noiembrie vor fi 10 grade Celsius, şoferii nu trebuie să circule cu maşinile echipate cu anvelope de iarnă.
Acestea sunt obligatorii însă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, chiar dacă acest lucru se întâmplă, să zicem, pe 15 mai", ne-a precizat Florin Pană, comisar-şef în cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere. Practic, după 1 noiembrie, echiparea cu anvelope de iarnă este necesară în orice zi a anului în care drumul este acoperit cu gheaţă, zăpadă sau polei.
Fără documente de certificare
Controlul în trafic poate fi făcut de agenţii de circulaţie împreună cu inspectorii Registrului Auto Român sau doar de către poliţişti întrucât este vorba despre verificarea dotării autovehiculului, şi nu de starea tehnică a acestuia. „În lege nu este prevăzut un document care să ateste certificarea unei anvelope dacă este sau nu de iarnă. Aşadar, în timpul verificărilor în trafic, şoferii nu trebuie să prezinte un certificat care să ateste că folosesc anvelope de iarnă.
Agenţii de circulaţie vor verifica dacă pe cauciucuri există inscripţionate iniţialele M+S, M.S, MS, M&S (Mud & Snow). Obligativitatea inscripţionării anvelopelor pentru zăpadă cu unul dintre aceste simboluri este prevăzută în Directiva 92/23 a Consiliului Europei", ne-a declarat Florin Pană. Inscripţiile M şi S sunt prescurtarea pentru mud & snow, adică „noroi şi zăpadă".
Când folosim „all season"
Majoritatea cauciucurilor „all seasons" sunt inscripţionate cu iniţialele „M+S", deci sunt conform cu legislaţia din România. Nu sunt regulamentare anvelopele pe care există inscripţia „all season", dar lipsesc iniţialele M+S, MS, M.S, M&S. Acest tip de cauciucuri este însă foarte rar întâlnit. Toate vulcanizările şi service-urile de roţi la care au fost reporterii „Adevărul" aveau doar cauciucuri „all season" cu inscripţiile M+S.
„Actele normative europene nu definesc anvelopele «all season» şi nu prevăd acest marcaj de natură comercială, în consecinţă, anvelopele «all season» nu pot fi considerate ca echivalente cu cele pentru zăpadă, decât dacă sunt marcate suplimentar cu unul dintre simbolurile M+S, MS, M.S, M&S", ne-a declarat comisarul-şef Cristian Călin, adjunctul şefului Poliţiei Rutiere. Acelaşi lucru a fost confirmat şi de reprezentanţii Registrului Auto Român.
Câte cauciucuri sunt necesare
Reprezentanţii ARR precizează că echiparea cu anvelope de iarnă nu se face aşa cum vrea şoferul, ci este reglementată. „În cazul autoturismelor şi maşinilor până în 3,5 tone se echipează cu anvelope de iarnă toate roţile maşinii. La vehiculele comerciale de peste 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii numai pe roţile de tracţiune", ne-a declarat şeful ARR, Florian Coman.
Amenzi
În cazul în care şoferii sunt depistaţi că nu au maşinile echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei amenzile sunt cuprinse între 603 şi 1.340 de lei plus suspendarea certificatului de înmatriculare.
"Anvelopele de zăpadă trebuie să fie marcate cu inscripţiile M+S, MS, M.S, M&S, conform actelor normative europene.''
Cristian Călin adjunctul şefului Direcţiei Rutiere
Cauciucurile reşapate, privite cu suspiciune
Apropierea iernii scoate din amorţeală şoferii, care, din 1 noiembrie, trebuie să fie pregătiţi pentru a-şi echipa autoturismele cu anvelope de iarnă. Şi cum cauciucurile de iarnă noi costă, în funcţie de marcă şi dimensiuni, între 180 şi 700 de lei bucata, mulţi aleg să-şi achiziţioneze cauciucuri second hand sau reşapate.
Certificat de calitate
La hipermarketul Real, oferta pentru cauciucurile reşapate este tentantă. Preţurile sunt cuprinse, în funcţie de dimensiuni, între 159 şi 249 de lei. Cauciucurile reşapate comercializate aici au certificat de calitate TUV şi au fost fabricate în Germania. „Anul trecut am cumpărat cauciucuri second-hand şi mi-a părut rău. Toată ziua făceam pană. Acum am zis să încerc astea reşapate. Poate ţin mai bine, dar tot mai ieftine sunt decât cele noi", a spus Marius Borcuti (33 de ani), inginer.
În marile magazine există o ofertă bogată de anvelope reşapate
Reşapate după norme europene
Şeful RAR Cluj, Marius Panait, a precizat că autorizate pentru a fi comercializate sunt doar cauciucurile reşapate care sunt inscripţionate cu E, după care urmează una sau două cifre. „Acestea sunt reşapate conform normelor şi directivelor prevăzute de Uniunea Europeană", a precizat Panait. Şoferii care doresc să aibă siguranţa că au făcut treabă bună îşi cumpără cauciucuri noi de iarnă, chiar dacă sunt nevoiţi să scoată pentru acest lucru mai mulţi bani din buzunare. „Lucrez ca taximetrist, sunt mereu pe şosele. Pentru mine e importantă siguranţa mea şi a clienţilor mei. Nu am încredere în cauciucurile reşapate. Practic, noi ajungem să ne folosim de ceea ce aruncă alţii. Nu ar trebui nici măcar să fie autorizate", a spus clujeanul Adrian Cămărăşan (37 de ani), de profesie taximetrist.
Controlul în trafic
Poliţia Rutieră va verifica inscripţiile de pe cauciucuri
Registrul Auto Român a făcut pentru ziarul „Adevărul" câteva precizări pe care le redăm integral.
1 Anvelopele pe care scrie „all season" sau orice altă denumire similară sunt acceptate ca anvelope de iarnă dacă au inscripţionarea M+S, MS, M.S., M&S (mud & snow).
2 Verificarea anvelopelor în trafic este făcută de echipajele mixte Poliţie Rutieră - RAR. Nu putem exclude posibilitatea ca verificarea anvelopelor să fie făcută doar de către agenţii de circulaţie.
3 Atunci când controlul este făcut de un echipaj mixt, conformitatea anvelopelor de iarnă se face prin verificarea inscripţionării anvelopelor cu M+S. Nu se solicită un document care să ateste conformitatea anvelopelor. Se verifică însă în sistemul informatic al RAR dacă dimensiunile anvelopelor existente pe vehicul sunt înscrise în cartea de identitate şi dacă uzura acestora este în limitele de toleranţă.
Mâine în „Adevărul"
Legislaţia privind anvelopele de iarnă în Europa şi motivul creşterii preţului cauciucurilor
Ghid de evitare a amenzii pentru lipsa cauciucurilor de iarnă
• Agenţii de circulaţie nu vor putea da amenzi pentru neechiparea cu cauciucuri de iarnă, în lipsa unui reprezentant al RAR. “Constatările se pot face de către Poliţia Rutieră împreuna cu RAR, sau de către RAR. Agenul de poliţie de unul singur nu poate constata abateri, şi ca atare nici să dea amenzi”, a explicat pentru Jurnalul Naţional comisarul-şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei de Poliţie Rutieră.
• Ordonanţa 5 din 2011 prevede obligativitatea echipării maşinilor cu cauciucuri de iarnă atunci când acestea se deplasează pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Deci, dacă circuli pe un drum uscat – nu ai nicio problemă, dacă ai intrat pe unul cu gheaţă sau zăpadă – rişti amenda.
• “RAR ne-a comunicat că pot fi folosite şi cauciucuri all-season, însă numai dcă au menţiunea specială de tip M, M+F,MS sau M&S”, precizează şeful Poliţiei Rutiere.
• Atenţie! Unii întreprinzători au început să producă colante cu coduri de iarnă care sunt lipite la cald pe cauciucuri care nu îndeplinesc condiţiile ordonanţei. În această situaţie, cel care le pune în vânzare poate fi tras la răspundere.
• Începând cu 1 noiembrie, aplicarea noilor prevederi devine obligatorie, iar perioada obligativităţii echipării cu cauciucuri de iarnă nu este limitată. Spre exemplu, este posibil ca şi în aprilie, pe anumite drumuri să existe zăpadă, gheaţă sau polei, iar în această situaţie şoferii vor rămâne obligaţi să folosească respectivele cauciucuri.
• „În legătură cu certificatele de conformitate pentru cacuciucurile luate de afară, din punctul de vedere al poliţiei rutiere acest lucru este o aberaţie”, spune Diniţă. ”Cel care cumpără spre exemplu, o maşină din ţară, la mâna a doua, de unde ar putea primi un astfel de certificat pentru cauciucurile de pe maşină?”
• ”În funcţie de tipul de cauciuc, înălţimea profilului pentru ca acesta să fie eficient este cuprinsă între 3 si 5 mm. Verificarea acestei condiţii o face specialistul de la RAR, pentru că nu o să bage pixul agentul de circulaţie ca să verifice gradul de uzură”, spune comisarul-şef Diniţă.
• ”Vom da dispoziţie ca în zonele unde sunt semnalate ninsori să fie instalate echipaje de poliţie rutieră împreuăn cu reprezentanţii RAR. Aceştia, la intrarea în zona afectată de ninsoare, vor face filtre şi vor verifica dacă maşinile sunt echipate cu cauciucuri de iarnă”, avertizeză şeful Poliţiei rutiere.
• Amenda va fi aplicată şoferului, şi nu proprietarului maşinii, pentru că şoferul are obligaţia legală de a se îngriji de pregătirea maşinii pentru drum.
• Sancţiunile se pot da şi dacă maşina respectivă nu este implicată într-un accident. Şoferul riscă o amendă curpinsă între 9 şi 20 de puncte, adică între 5 şi 12 milioane. În cazul unui accident, şoferul va plăti şi daunele.
• Asiguratorii au spus că nu vor acorda despagubiri în cazul accidentelor provocate de maşini neechipate corespunzător pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
• Începând cu 1 noiembrie, la Minsterul Transporturilor, în cadrul comandamentului de iarnă va funcţiona un punct de informare privind starea drumurilor. Orice şofer, înaint de a pleca la drum se poate interesa aici pentru a afla dacă pe traseul ales există zăpadă sau urmează să ningă.
• În cadrul Direcţiei de poliţie rutieră va exista o grupă operativă pentru monitorizare şi intervenţie. Toate maşinile poliţiei rutiere sunt echipate cu cauciucuri de iarnă iar Loganurile MCV au fost echipate de la livrare atât cu cauciucuri de iarnă, cât şi cu cele de vară. La nivelul Poliţiei Române au fost demarate procedurile de achiziţie de cauciucuri de iarnă pentru toate maşinile.
• Cauciucurile de vară crapă la frig şi îşi pierd proprietăţile, în timp ce cauciucurile de iarnă îşi păstrează proprietăţile şi conferă condiţii suplimentare de siguranţă în trafic.
• Studiile arată că în timpul frânării, spre exemplu, cauciucurile de iarnă sunt cu 5% mai eficiente decât cele de vară
• Ce CAUCIUCURI DE IARNĂ să îţi cumperi şi care este probabilitatea ca POLIŢIA să te prindă fără anvelope speciale
•
• Potrivit calculelor gândul, probabilitatea ca un şofer să fie amendat de poliţie, începând cu 1 noiembrie, dacă nu are anvelope de iarnă prevăzute cu simbolurile M şi S este foarte mică, dat fiind faptul că organele statului nu deţin suficient de multe echipe de verificare. Registrul Auto Român (RAR) deţine, la nivel naţional, doar 44 de autovehicule-laborator cu care echipe mixte, formate din reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere şi ai RAR, vor verifica dacă anvelopele corespund cu noua legislaţie, valabilă de luna viitoare.
• Aceste laboratoare mobile controlează şi în prezent starea tehnică a maşinilor în trafic, iar de la 1 noiembrie vor verifica şi anvelopele, pe drumurile cu zăpadă, polei sau gheaţă. Pentru a verifica anvelopele, echipajele mixte Poliţie-RAR vor folosi câte un şubler şi un cric special.
• "În oraşele-reşedinţă de judeţ, RAR are câte un autovehicul pentru verificarea funcţionării tehnice a autovehiculelor din trafic. Sunt 44 de astfel de laboratoare. De la 1 noiembrie, aceste laboratoare vor putea verifica inclusiv anvelopele. În cadrul laboratorului există, pe lângă un PC portabil conectat la internet pentru a verifica identitatea vehiculului, şi un şubler şi un cric special, pentru a verifica înălţimea profilului anvelopei. Cu acestea se poate măsura înălţimea profilului anvelopei în trei puncte situate la distanţe egale de pe circumferinţa anvelopei", a explicat pentru gândul Stancu Sotir, preşedintele-director general al Registrului Auto Român (RAR).
• Presupunând, prin absurd, că echipajele mixte vor lucra non-stop, inclusiv sâmbăta şi duminica, timp de circa 120 de zile, în perioada noiembrie-februarie, acestea nu vor putea verifica mai mult de 253.440 de autovehicule, conform calculelor gândul. Asta înseamnă mai puţin de 14% din parcul auto care se presupune că nu ar avea cauciucuri de iarnă. Calculul a fost făcut ţinând cont că există doar 44 de laboratoare mobile ale RAR, care pot verifica (inclusiv) anvelopele, iar durata medie a unei verificări este de circa 30 de minute. Calculul a ţinut cont şi de faptul că o treime din parcul auto (1,8 milioane autovehicule) se presupune că este deja dotat cu anvelope de iarnă, după cum estimează specialiştii citaţi marţi de gândul, şi că o altă treime va fi inactiv pe timp de iarnă.
• "Împreună cu cei de la Registrul Auto Român (RAR) vom face echipe mixte pentru verificarea anvelopelor. Dacă cei de la RAR vor spune că nu este anvelopă de iarnă, noi vom da amenzi. Echipele vor acţiona la începutul tronsoanelor cu gheaţă, zăpadă sau polei. Vom face filtre în aceste zone şi îi vom atenţiona pe conducătorii auto că urmează o porţiune cu gheaţă, zăpadă sau polei", a declarat pentru gândul Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere din Poliţia Română.
• "Nu ne propunem să amendăm toate maşinile. Importantă e siguranţa în trafic"
• Întrebat dacă cele 44 de laboratoare mobile sunt suficiente pentru a controla întregul parc auto de 5,4 milioane autovehicule, din care 5,2 milioane autovehicule au, fiecare, "masa totală maximă autorizată" sub 3,5 tone, reprezentantul RAR a spus că "un control nu trebuie să cuprindă toate vehiculele, ci doar pe cele care se deplasează", adăugând că foarte multe nu circulă pe timpul iernii. "Cetăţenii îşi vor echipa maşinile nu pentru că îi obligă legea, ci pentru siguranţa lor. Poliţia nu îşi propune să amendeze pe toată lumea", a mai adăugat şeful RAR.
Întrebat dacă şublerul şi cricul pot fi folosite de poliţisti şi separat de cele 44 de laboratoare, Stancu Sotir spune că dispozitivele fac parte din laboratorul mobil şi nu pot fi folosite şi separat. "Verificările se vor face cu cele 44 de laboratoare", a mai spus şeful RAR.
• Cu maşinile-laborator din dotarea RAR se poate face astfel un control complet. În plus, maşinile oprite ar putea fi verificate şi dacă au probleme cu instalaţia de semnalizare, de exemplu.
• În medie, o verificare cu ajutorul laboratorului mobil al RAR durează aproximativ 30 de minute. "Durata verificării variază în funcţie de problemele găsite la maşină. Verificarea şi a anvelopei de iarnă nu va majora cu mult această durată medie de circa 30 de minute", a declarat pentru gândulStancu Sotir, preşedinte - director general al Registrului Auto Român (RAR).
• "Ar fi păcat să nu controlăm şi sistemul de semnalizare"
• Oficialii RAR au declarat că la filtrele ce vor fi create autovehiculele oprite nu vor fi verificate doar din punct de vedere al anvelopelor. "Ar fi păcat, dacă tot l-am oprit, să nu ne uităm şi la instalaţia de semnalizare. Poliţistul poate cere această verificare", a mai arătat şeful RAR. El a ţinut să adauge că Poliţia va aplica amenzile, RAR oferind doar asistenţă tehnică poliţiei.
• "Aş dori să se înţeleagă clar: noi, RAR, nu suntem puşi să amendăm. Ne dorim doar ca toţi conducătorii auto să fie cât mai responsabili, până la urmă, cu propria lor viaţă şi siguranţă în trafic", a adăugat Stancu Sotir.
• Şeful Poliţiei Rutiere, despre gluma cu poliţiştii care verifică anvelopa "cu lupa": "Nu este o glumă, ci este un afront!"
• Diniţă spune că deşi la nivel naţional există 3.200 de poliţişti rutieri, "aceasta nu înseamnă că de la 1 noiembrie vor ieşi pe străzi 3.200 de poliţişti şi 3.200 de inspectori de la Registrul Auto Român". Şeful Poliţiei Rutiere s-a arătat deranjat de cei care glumesc pe seama poliţiei care va verifica anvelopele de iarnă "cu lupa".
• "Aceasta nu este o glumă, ci este un afront! Iar cel care a vorbit este un prost", a comentat Lucian Diniţă, după ce gândul i-a comunicat că un şef de servicea făcut o glumă spunând că poliţiştii vor fi nevoiţi să verifice "cu lupa" anvelopele. "În primul rând nu este vorba de lipsă de pregătire a poliţiştilor, ci de faptul că Poliţia nu are dotarea tehnică necesară. Doar cei de la RAR au aparatura de expertizare necesară şi pot verifica înălţimea profilului cauciucului", a adăugat Lucian Diniţă.
• "Amenzile vor fi aplicate de Poliţie dacă cel de la RAR spune că anvelopa nu este de iarnă", a subliniat şeful Poliţiei Rutiere, care a adăugat că reprezentanţii RAR mai au, în afară de cele 44 de laboratoare mobile, şi "alte dispozitive" pentru verificarea anvelopelor. "Şi acestea nu sunt doar 44, sunt mai multe", a mai ţinut să adauge şeful Poliţiei Rutiere, lucru neconfirmat de reprezentanţii RAR.
• Ce cauciucuri sunt acceptate: "Să aibă însemnele M şi S. Nu trebuie neapărat să aibă fulg de zăpadă"
• "Legislaţia prevede că anvelopele de iarnă trebuie să aibă simbolurile M şi S (noroi şi zăpadă). Nu este nevoie să aibă şi însemnul cu fulg de zăpadă. Doar M şi S. Cele de tip "all season" sunt acceptate, doar dacă au simbolurile M şi S", a spus Stancu Sotir.
• gândul a scris marţi, citând reprezentanţi ai ARR, că pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, anvelopele care pe lângă expresia M plus S (Mud plus Snow) (noroi plus zăpadă) trebuie să aibă şi anumite semne, respectiv, un fulg de nea şi o creastă alpină.
• Oficialul RAR a ţinut să arate că, din punct de vedere legal, şi anvelopele vechi de iarnă, marcate cu simbolurile M şi S, sunt acceptate de legislaţie drept cauciucuri de iarnă, dar cauciucurile vechi pot fi îmbătrânite şi îşi pot pierde din calitatea cea mai importantă - aceea de a fi moale. "Sunt însă şi persoane care au anvelope de iarnă de acum 3-4 ani, pe care le-au ţinut la umbră, cu puţină umezeală, şi care sunt corespunzătoare. Desigur, cu simbolul M şi S", a spus oficialul RAR.
• Controversa anvelopelor "all season"
• Un comunicat al RAR, publicat miercuri, spre prânz, pe site-ul oficial, arăta că "anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă". Acesta specifica faptul că, "întrucât nici în documentaţia de specialitate şi nici în legislaţia aplicabilă nu exista vreo referire la anvelopele denumite comercial <all-season>, apreciem că utilizarea unor anvelope fără marcajul care atesta utilizarea lor corespunzatoare în condiţii de iarnă este contrară prevederilor legale şi se face exclusiv pe răspunderea conducătorului auto".
• Ulterior, la circa o oră, comunicatul a fost scos de pe site-ul RAR, care a trimis presei "o completare", care spunea că de fapt şi anvelopele all season ar fi acceptate, dacă au inscripţia M şi S. "Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011. Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată", se arată în "completarea" primită de presă, de la Centrul de Relaţii cu Publicul şi Informare Presă al RAR.
• "Textul Ordonantei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifica Ordonanta Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, utilizeaza termenul "anvelope de iarnă", anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M si S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S. Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz", se arată în primul comunicat al RAR.
• Anvelope de iarnă "pe toate roţile"
• În schimb, pe site-ul Brigăzii Rutiere Bucureşti, miercuri la prânz era postat un anunţ care spunea fix acelaşi lucru, şi anume că "anvelopele all-season (mixte) nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, termenul ,,all-season'' fiind doar o denumire comercială". Anunţul de pe site-ul Brigăzii Rutiere Bucureşti aduce însă şi o completare, precizând că "autoturismele trebuie dotate cu anvelope de iarnă pe toate roţile".
10 întrebări despre cauciucurile de iarnă la care trebuie să ştii răspunsul
joi, 00:10Autor: Bogdan Alecu
Obligativitatea anvelopelor de iarnă începând cu sezonul rece din acest an a ridicat foarte multe întrebări. Cu toate că în toate ţările civilizate maşinile sunt echipate iarna cu anvelope specifice, în România încă se caută "portiţe" pentru a scăpa de o cheltuială în plus, cu toate că studiile au arătat că această cheltuială se amortizează în timp şi creşte semnificativ gradul se siguranţă în trafic şi poate chiar salva vieţi.
1. Care sunt cele mai scumpe, merită să schimbăm şi jantele?
În ţările dezvoltate din Europa de Vest, fiecare automobil are două seturi de roţi - unul de vară, cu jante din aliaj şi unele de iarnă, cu jante din tablă. Explicaţia este una simplă. Iarna denivelările din carosabil şi gropile sunt mascate de noroi, zăpadă sau apă, iar jantele din aliaj pot avea de suferit, mai ales în cazul în care dimensiunile acestora depăşesc pragul de 16 inchi.
O altă explicaţie o reprezintă dimensiunile roţilor de vară. Spre exemplu, dacă un autoturism dispune de jante de 18 inchi, posesorul acestuia iese mai ieftin sau în jurul aceleiaşi sume în cazul în care achiziţionează jante noi din tablă de 16 inchi şi anvelope noi de iarnă.
2. Cât costă anvelopele de iarnă?
Costul unei anvelope noi de iarnă variază de la 25 de euro, pentru un autoturism Tico şi poate ajunge la 2.500 de euro pentru SUV-urile de lux. De exemplu, pentru un Logan, o anvelopă de iarnă la mâna a doua costă 40 -100 de lei, una reşapată costă 160 -180 de lei, iar una nouă ajunge la 200-400 de lei.
"Probabil preţurile vor mai creşte, în funcţie de cerere. Mă aştept la o creştere a preţurilor cu 20%", a mai arătat Denis Duţescu. El crede că vânzările de anvelope la mâna a doua "au explodat" în acest an.
"Preţul anvelopelor diferă semnificativ, în funcţie de dimensiunea, caracteristicile şi performanţelele acestora. Preţul anvelopelor este determinat de o multitudine de factori, în principal costul materiilor prime - şi aici un rol important îl are cauciucul natural al cărui preţ a crescut foarte mult în ultima perioadă-, costuri de fabricaţie, transport", a declarat pentru gândul Ioan Purdea, PR Manager Continental Automotive Products SRL.
Un alt factor care influenţează preţul anvelopelor pentru consumatorul final este locul de achiziţie: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentanţe auto, precum şi posibilitatea ca acesta să includă servicii precum montarea şi echilibrarea anvelopelor.
Astfel, cei care îşi vor cumpăra anvelope de la supermarket vor fi nevoiţi să îşi plătească şi costul cu montajul şi echilibrarea roţilor, adică între 30 şi 50 de lei pe fiecare roată. în prezent, unele supermarketuri vând anvelope reşapate, cu 150 de lei bucata.
3. Care sunt riscurile în care se achiziţionează anvelope second-hand?
Anvelopele second-hand întotdeauna au reprezentat o loterie, la fel ca şi în cazul oricărui alt bun la mâna a doua. Majoritatea anvelopelor second-hand provin din Europa de Vest, sau de la cei care îşi schimbă jantele înainte de a uza şi anvelopele.
Avantajul acestora îl reprezintă costul de achiziţie, care depăşeşte 50% din preţul de nou, în funcţie de gradul de uzură. Pe de altă parte, acestea pot prezenta defecte ascunse care pot provoca accidente. La fel, şi jantele second-hand au aceleaşi riscuri. O jantă îndreptată defectuos poate afecta sistemul de direcţie şi implicit siguranţa celor din automobil.
4. Cum se verifică gradul de uzură al anvelopelor?
Gradul de uzură al anvelopelor de iarnă este determinat de mai mulţi factori decât în cazul celor de vară - unde contează aproape numai grosimea. Cea mai mare "ameninţare" pentru anvelopele de iarnă o reprezintă temperaturile ridicate. Tocmai pentru a avea un cauciuc moale şi la mai puţin de 7 grade Celsius, anvelopele de iarnă se uzează foarte repede în sezonul cald. Mai mult, atunci când sunt utilizate vara, datorită fenomenului de topire "zimţii" caracteristici anvelopelor de iarnă se topesc, căpătând un aspect similar celor de vară. Astfel, "uzura" în cazul anvelopelor de iarnă ţine şi de starea lor, nu numai de grosimea stratului de uzură.
5. Unde ne montăm roţile de iarnă? Cât costă echiparea automobilului cu anvelope de iarnă?
În centrele specializate este de recomandat să se facă atât schimbarea roţilor cât şi montarea anvelopelor. În astfel de centre nu se efectuează numai montarea ci se reglează şi presiunea din interiorul anvelopelor cu echipamente adecvate şi sunt echilibrate roţile - dacă nu sunt echilibrate corect, acestea pot afecta sistemul de direcţie.
6. Sunt obligatorii anvelopele de iarnă? Unde se poate circula şi fără?
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porţiuni de drum cu gheaţă, zăpadă sau polei. întrebat de gândul dacă toţi conducătorii auto sunt obligaţi să îşi doteze maşinile cu cauciucuri de iarnă, comisarul şef de la Poliţia Rutieră, Marian Zane, a răspuns: "Nu toţi. Este vorba despre circulaţia pe porţiunile cu zăpadă, gheaţă sau polei".
El a adăugat însă că este "incorect" să nu ne dotăm maşinile cu cauciucuri de iarnă. "Este important să nu fim surprinşi. Te poţi duce la cumpărături şi să fie soare, şi când ieşi poate să ningă", a spus Zane.
"Conducătorii auto care ştiu că îşi ţin maşinile în garaj, desigur că nu sunt nevoiţi să îşi cumpere cauciucuri de iarnă. Important este să evităm blocajele în trafic, nu amenzile", a mai spus comisarul şef Marian Zane.
şi reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române (ARR) au confirmat că cei care nu circulă pe porţiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheaţă nu riscă sancţiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. Legislaţia care intră în vigoare pe 1 noiembrie prevede amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei pentru cei fără anvelope de iarnă, şoferii riscând şi reţinerea certificatului de înmatriculare al automobilului.
7. Până când sunt obligatorii anvelopele de iarnă?
întrebat până când se aplică această prevedere, reprezentantul ARR a spus că nu există un termen calendaristic prevăzut în ordonanţa 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creşterea siguranţei rutiere. "Riscă amenzi cei care circulă pe porţiuni cu zăpadă, gheaţă sau polei dacă sunt neechipaţi de iarnă", a declarat pentru gândul Florian Coman, directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat în presă, nu este prevăzut nicăieri, nu există o limitare, au mai explicat oficialii ARR.
Iată semnul care trebuie să fie pe cauciucurile de iarnă, ca să nu fii amendat
RAR revine: sunt bune anvelopele all-season, dar numai dacă sunt inscripţionate M+S
8. Ce anvelope sunt acceptate?
Textul Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul "anvelope de iarnă", anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M (Mud - noroi) şi S (Snow- zăpadă), sub forma: M plus S, M.S. sau M&S, se arată într-un comunicat emis de Registrul Auto Român. Având în vedere discuţiile în jurul anvelopelor all-season atât din Ministerul Transporturilor cât şi din Parlament, s-a concluzionat că şi acestea vor fi luate în calcul, dar numai în cazul în care sunt incripţionate M plus S, iar RAR a revenit asupra primului comunicat, cu o completare. Dacă anvelopele all-season nu vor prezenta acest marcaj, atunci anvelopele all season vor fi asimilate celor de vară şi implicit conducătorul automobilului va fi sancţionat în cazul în care va rula pe un drum acoperit cu gheaţă sau zăpadă. Miza acestei modificări reprezintă o piaţă de aproape 700 mil. euro.
Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz.
Anvelopele de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.
Potrivit oficialilor RAR din punct de vedere tehnnic anvelopa "all season" nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă precum cea a României, în condiţiile în care la noi temperaturile scad şi la mai puţin de -20 de grade Celsius.
9. Ce se întâmplă cu cei care produc accidente pe timp de iarnă şi nu sunt echipaţi corespunzător?
Reprezentanţíi ARR au mai precizat că şoferii care nu au maşinile dotate cu anvelope de iarnă şi care provoacă blocaje în trafic vor fi pasibili de amenzi. "în situaţia în care, din cauza neechipării corespunzătoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despăgubire care să acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. De exemplu, dacă pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale, costurile cresc foarte mult. Valoarea unui titlu de despăgubire poate varia între 1.000 şi 4.000 de lei", a spus Coman.
Pe de altă parte, cei care şi-au dotat maşinile cu lanţuri şi le folosesc pe porţiuni unde acest lucru nu se justifică, stricând asfaltul, riscă de asemenea amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei.
10. Unde depozităm rotile de vara? - hotel pentru roti
Serviceurile pentru roţi şi-au extins paleta de servicii şi pe lângă vânzarea, echilibrarea şi montarea anvelopelor de iarnă oferă şi "cazare" pentru anvelopele de vară, sau pentru cele de iarnă. "Cazarea" costă aproximativ 5 lei pe lună de anvelopă. Pentru un set de patru anvelope găzduite între 1 noiembrie şi 31 martie ar trebui să se achite în jur de 100 de lei. Alternativa o reprezintă depozitarea acestora în locaţii "clasice" precum balcon sau boxa de la subsolul blocului sau depozit pentru cei care locuiesc la casă.
Am citit si celalalt thread care are acelasi subiect, dar cum se intampla de obicei, totul a devenit un talmes balmes, fiecare interpreteaza legea in felul lui.Daca admini considera ca acest thread este acelasi lucru cu celalalt, se poate sterge, fara suparare, nu am vrut sa fac altceva decat sa aduc mai multa lumina in legatura cu anvelopele de iarna.
Mai jos sunt articolele culese din presa in legatura cu anvelopele de iarna, le-am adunat pe toate astfel incat sa se inteleaga ceva iar in attach este si Legislatia Europeana privind anvelopele de iarna.
Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în orice zi a anului în care drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei. Când drumul este uscat, şoferii nu vor fi amendaţi dacă nu au anvelope de zăpadă.
Intrarea în vigoare a Legii „anvelopelor de iarnă" începând de la 1 noiembrie a provocat o mulţime de discuţii din cauza diferitelor interpretări ale actului normativ. Împreună cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere am lămurit toate problemele sesizate de cititorii noştri. „Dacă, spre exemplu, pe 15 noiembrie vor fi 10 grade Celsius, şoferii nu trebuie să circule cu maşinile echipate cu anvelope de iarnă.
Acestea sunt obligatorii însă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei, chiar dacă acest lucru se întâmplă, să zicem, pe 15 mai", ne-a precizat Florin Pană, comisar-şef în cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere. Practic, după 1 noiembrie, echiparea cu anvelope de iarnă este necesară în orice zi a anului în care drumul este acoperit cu gheaţă, zăpadă sau polei.
Fără documente de certificare
Controlul în trafic poate fi făcut de agenţii de circulaţie împreună cu inspectorii Registrului Auto Român sau doar de către poliţişti întrucât este vorba despre verificarea dotării autovehiculului, şi nu de starea tehnică a acestuia. „În lege nu este prevăzut un document care să ateste certificarea unei anvelope dacă este sau nu de iarnă. Aşadar, în timpul verificărilor în trafic, şoferii nu trebuie să prezinte un certificat care să ateste că folosesc anvelope de iarnă.
Agenţii de circulaţie vor verifica dacă pe cauciucuri există inscripţionate iniţialele M+S, M.S, MS, M&S (Mud & Snow). Obligativitatea inscripţionării anvelopelor pentru zăpadă cu unul dintre aceste simboluri este prevăzută în Directiva 92/23 a Consiliului Europei", ne-a declarat Florin Pană. Inscripţiile M şi S sunt prescurtarea pentru mud & snow, adică „noroi şi zăpadă".
Când folosim „all season"
Majoritatea cauciucurilor „all seasons" sunt inscripţionate cu iniţialele „M+S", deci sunt conform cu legislaţia din România. Nu sunt regulamentare anvelopele pe care există inscripţia „all season", dar lipsesc iniţialele M+S, MS, M.S, M&S. Acest tip de cauciucuri este însă foarte rar întâlnit. Toate vulcanizările şi service-urile de roţi la care au fost reporterii „Adevărul" aveau doar cauciucuri „all season" cu inscripţiile M+S.
„Actele normative europene nu definesc anvelopele «all season» şi nu prevăd acest marcaj de natură comercială, în consecinţă, anvelopele «all season» nu pot fi considerate ca echivalente cu cele pentru zăpadă, decât dacă sunt marcate suplimentar cu unul dintre simbolurile M+S, MS, M.S, M&S", ne-a declarat comisarul-şef Cristian Călin, adjunctul şefului Poliţiei Rutiere. Acelaşi lucru a fost confirmat şi de reprezentanţii Registrului Auto Român.
Câte cauciucuri sunt necesare
Reprezentanţii ARR precizează că echiparea cu anvelope de iarnă nu se face aşa cum vrea şoferul, ci este reglementată. „În cazul autoturismelor şi maşinilor până în 3,5 tone se echipează cu anvelope de iarnă toate roţile maşinii. La vehiculele comerciale de peste 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu o capacitatea de peste 8+1, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii numai pe roţile de tracţiune", ne-a declarat şeful ARR, Florian Coman.
Amenzi
În cazul în care şoferii sunt depistaţi că nu au maşinile echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei amenzile sunt cuprinse între 603 şi 1.340 de lei plus suspendarea certificatului de înmatriculare.
"Anvelopele de zăpadă trebuie să fie marcate cu inscripţiile M+S, MS, M.S, M&S, conform actelor normative europene.''
Cristian Călin adjunctul şefului Direcţiei Rutiere
Cauciucurile reşapate, privite cu suspiciune
Apropierea iernii scoate din amorţeală şoferii, care, din 1 noiembrie, trebuie să fie pregătiţi pentru a-şi echipa autoturismele cu anvelope de iarnă. Şi cum cauciucurile de iarnă noi costă, în funcţie de marcă şi dimensiuni, între 180 şi 700 de lei bucata, mulţi aleg să-şi achiziţioneze cauciucuri second hand sau reşapate.
Certificat de calitate
La hipermarketul Real, oferta pentru cauciucurile reşapate este tentantă. Preţurile sunt cuprinse, în funcţie de dimensiuni, între 159 şi 249 de lei. Cauciucurile reşapate comercializate aici au certificat de calitate TUV şi au fost fabricate în Germania. „Anul trecut am cumpărat cauciucuri second-hand şi mi-a părut rău. Toată ziua făceam pană. Acum am zis să încerc astea reşapate. Poate ţin mai bine, dar tot mai ieftine sunt decât cele noi", a spus Marius Borcuti (33 de ani), inginer.
În marile magazine există o ofertă bogată de anvelope reşapate
Reşapate după norme europene
Şeful RAR Cluj, Marius Panait, a precizat că autorizate pentru a fi comercializate sunt doar cauciucurile reşapate care sunt inscripţionate cu E, după care urmează una sau două cifre. „Acestea sunt reşapate conform normelor şi directivelor prevăzute de Uniunea Europeană", a precizat Panait. Şoferii care doresc să aibă siguranţa că au făcut treabă bună îşi cumpără cauciucuri noi de iarnă, chiar dacă sunt nevoiţi să scoată pentru acest lucru mai mulţi bani din buzunare. „Lucrez ca taximetrist, sunt mereu pe şosele. Pentru mine e importantă siguranţa mea şi a clienţilor mei. Nu am încredere în cauciucurile reşapate. Practic, noi ajungem să ne folosim de ceea ce aruncă alţii. Nu ar trebui nici măcar să fie autorizate", a spus clujeanul Adrian Cămărăşan (37 de ani), de profesie taximetrist.
Controlul în trafic
Poliţia Rutieră va verifica inscripţiile de pe cauciucuri
Registrul Auto Român a făcut pentru ziarul „Adevărul" câteva precizări pe care le redăm integral.
1 Anvelopele pe care scrie „all season" sau orice altă denumire similară sunt acceptate ca anvelope de iarnă dacă au inscripţionarea M+S, MS, M.S., M&S (mud & snow).
2 Verificarea anvelopelor în trafic este făcută de echipajele mixte Poliţie Rutieră - RAR. Nu putem exclude posibilitatea ca verificarea anvelopelor să fie făcută doar de către agenţii de circulaţie.
3 Atunci când controlul este făcut de un echipaj mixt, conformitatea anvelopelor de iarnă se face prin verificarea inscripţionării anvelopelor cu M+S. Nu se solicită un document care să ateste conformitatea anvelopelor. Se verifică însă în sistemul informatic al RAR dacă dimensiunile anvelopelor existente pe vehicul sunt înscrise în cartea de identitate şi dacă uzura acestora este în limitele de toleranţă.
Mâine în „Adevărul"
Legislaţia privind anvelopele de iarnă în Europa şi motivul creşterii preţului cauciucurilor
Ghid de evitare a amenzii pentru lipsa cauciucurilor de iarnă
• Agenţii de circulaţie nu vor putea da amenzi pentru neechiparea cu cauciucuri de iarnă, în lipsa unui reprezentant al RAR. “Constatările se pot face de către Poliţia Rutieră împreuna cu RAR, sau de către RAR. Agenul de poliţie de unul singur nu poate constata abateri, şi ca atare nici să dea amenzi”, a explicat pentru Jurnalul Naţional comisarul-şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei de Poliţie Rutieră.
• Ordonanţa 5 din 2011 prevede obligativitatea echipării maşinilor cu cauciucuri de iarnă atunci când acestea se deplasează pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Deci, dacă circuli pe un drum uscat – nu ai nicio problemă, dacă ai intrat pe unul cu gheaţă sau zăpadă – rişti amenda.
• “RAR ne-a comunicat că pot fi folosite şi cauciucuri all-season, însă numai dcă au menţiunea specială de tip M, M+F,MS sau M&S”, precizează şeful Poliţiei Rutiere.
• Atenţie! Unii întreprinzători au început să producă colante cu coduri de iarnă care sunt lipite la cald pe cauciucuri care nu îndeplinesc condiţiile ordonanţei. În această situaţie, cel care le pune în vânzare poate fi tras la răspundere.
• Începând cu 1 noiembrie, aplicarea noilor prevederi devine obligatorie, iar perioada obligativităţii echipării cu cauciucuri de iarnă nu este limitată. Spre exemplu, este posibil ca şi în aprilie, pe anumite drumuri să existe zăpadă, gheaţă sau polei, iar în această situaţie şoferii vor rămâne obligaţi să folosească respectivele cauciucuri.
• „În legătură cu certificatele de conformitate pentru cacuciucurile luate de afară, din punctul de vedere al poliţiei rutiere acest lucru este o aberaţie”, spune Diniţă. ”Cel care cumpără spre exemplu, o maşină din ţară, la mâna a doua, de unde ar putea primi un astfel de certificat pentru cauciucurile de pe maşină?”
• ”În funcţie de tipul de cauciuc, înălţimea profilului pentru ca acesta să fie eficient este cuprinsă între 3 si 5 mm. Verificarea acestei condiţii o face specialistul de la RAR, pentru că nu o să bage pixul agentul de circulaţie ca să verifice gradul de uzură”, spune comisarul-şef Diniţă.
• ”Vom da dispoziţie ca în zonele unde sunt semnalate ninsori să fie instalate echipaje de poliţie rutieră împreuăn cu reprezentanţii RAR. Aceştia, la intrarea în zona afectată de ninsoare, vor face filtre şi vor verifica dacă maşinile sunt echipate cu cauciucuri de iarnă”, avertizeză şeful Poliţiei rutiere.
• Amenda va fi aplicată şoferului, şi nu proprietarului maşinii, pentru că şoferul are obligaţia legală de a se îngriji de pregătirea maşinii pentru drum.
• Sancţiunile se pot da şi dacă maşina respectivă nu este implicată într-un accident. Şoferul riscă o amendă curpinsă între 9 şi 20 de puncte, adică între 5 şi 12 milioane. În cazul unui accident, şoferul va plăti şi daunele.
• Asiguratorii au spus că nu vor acorda despagubiri în cazul accidentelor provocate de maşini neechipate corespunzător pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
• Începând cu 1 noiembrie, la Minsterul Transporturilor, în cadrul comandamentului de iarnă va funcţiona un punct de informare privind starea drumurilor. Orice şofer, înaint de a pleca la drum se poate interesa aici pentru a afla dacă pe traseul ales există zăpadă sau urmează să ningă.
• În cadrul Direcţiei de poliţie rutieră va exista o grupă operativă pentru monitorizare şi intervenţie. Toate maşinile poliţiei rutiere sunt echipate cu cauciucuri de iarnă iar Loganurile MCV au fost echipate de la livrare atât cu cauciucuri de iarnă, cât şi cu cele de vară. La nivelul Poliţiei Române au fost demarate procedurile de achiziţie de cauciucuri de iarnă pentru toate maşinile.
• Cauciucurile de vară crapă la frig şi îşi pierd proprietăţile, în timp ce cauciucurile de iarnă îşi păstrează proprietăţile şi conferă condiţii suplimentare de siguranţă în trafic.
• Studiile arată că în timpul frânării, spre exemplu, cauciucurile de iarnă sunt cu 5% mai eficiente decât cele de vară
• Ce CAUCIUCURI DE IARNĂ să îţi cumperi şi care este probabilitatea ca POLIŢIA să te prindă fără anvelope speciale
•
• Potrivit calculelor gândul, probabilitatea ca un şofer să fie amendat de poliţie, începând cu 1 noiembrie, dacă nu are anvelope de iarnă prevăzute cu simbolurile M şi S este foarte mică, dat fiind faptul că organele statului nu deţin suficient de multe echipe de verificare. Registrul Auto Român (RAR) deţine, la nivel naţional, doar 44 de autovehicule-laborator cu care echipe mixte, formate din reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere şi ai RAR, vor verifica dacă anvelopele corespund cu noua legislaţie, valabilă de luna viitoare.
• Aceste laboratoare mobile controlează şi în prezent starea tehnică a maşinilor în trafic, iar de la 1 noiembrie vor verifica şi anvelopele, pe drumurile cu zăpadă, polei sau gheaţă. Pentru a verifica anvelopele, echipajele mixte Poliţie-RAR vor folosi câte un şubler şi un cric special.
• "În oraşele-reşedinţă de judeţ, RAR are câte un autovehicul pentru verificarea funcţionării tehnice a autovehiculelor din trafic. Sunt 44 de astfel de laboratoare. De la 1 noiembrie, aceste laboratoare vor putea verifica inclusiv anvelopele. În cadrul laboratorului există, pe lângă un PC portabil conectat la internet pentru a verifica identitatea vehiculului, şi un şubler şi un cric special, pentru a verifica înălţimea profilului anvelopei. Cu acestea se poate măsura înălţimea profilului anvelopei în trei puncte situate la distanţe egale de pe circumferinţa anvelopei", a explicat pentru gândul Stancu Sotir, preşedintele-director general al Registrului Auto Român (RAR).
• Presupunând, prin absurd, că echipajele mixte vor lucra non-stop, inclusiv sâmbăta şi duminica, timp de circa 120 de zile, în perioada noiembrie-februarie, acestea nu vor putea verifica mai mult de 253.440 de autovehicule, conform calculelor gândul. Asta înseamnă mai puţin de 14% din parcul auto care se presupune că nu ar avea cauciucuri de iarnă. Calculul a fost făcut ţinând cont că există doar 44 de laboratoare mobile ale RAR, care pot verifica (inclusiv) anvelopele, iar durata medie a unei verificări este de circa 30 de minute. Calculul a ţinut cont şi de faptul că o treime din parcul auto (1,8 milioane autovehicule) se presupune că este deja dotat cu anvelope de iarnă, după cum estimează specialiştii citaţi marţi de gândul, şi că o altă treime va fi inactiv pe timp de iarnă.
• "Împreună cu cei de la Registrul Auto Român (RAR) vom face echipe mixte pentru verificarea anvelopelor. Dacă cei de la RAR vor spune că nu este anvelopă de iarnă, noi vom da amenzi. Echipele vor acţiona la începutul tronsoanelor cu gheaţă, zăpadă sau polei. Vom face filtre în aceste zone şi îi vom atenţiona pe conducătorii auto că urmează o porţiune cu gheaţă, zăpadă sau polei", a declarat pentru gândul Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere din Poliţia Română.
• "Nu ne propunem să amendăm toate maşinile. Importantă e siguranţa în trafic"
• Întrebat dacă cele 44 de laboratoare mobile sunt suficiente pentru a controla întregul parc auto de 5,4 milioane autovehicule, din care 5,2 milioane autovehicule au, fiecare, "masa totală maximă autorizată" sub 3,5 tone, reprezentantul RAR a spus că "un control nu trebuie să cuprindă toate vehiculele, ci doar pe cele care se deplasează", adăugând că foarte multe nu circulă pe timpul iernii. "Cetăţenii îşi vor echipa maşinile nu pentru că îi obligă legea, ci pentru siguranţa lor. Poliţia nu îşi propune să amendeze pe toată lumea", a mai adăugat şeful RAR.
Întrebat dacă şublerul şi cricul pot fi folosite de poliţisti şi separat de cele 44 de laboratoare, Stancu Sotir spune că dispozitivele fac parte din laboratorul mobil şi nu pot fi folosite şi separat. "Verificările se vor face cu cele 44 de laboratoare", a mai spus şeful RAR.
• Cu maşinile-laborator din dotarea RAR se poate face astfel un control complet. În plus, maşinile oprite ar putea fi verificate şi dacă au probleme cu instalaţia de semnalizare, de exemplu.
• În medie, o verificare cu ajutorul laboratorului mobil al RAR durează aproximativ 30 de minute. "Durata verificării variază în funcţie de problemele găsite la maşină. Verificarea şi a anvelopei de iarnă nu va majora cu mult această durată medie de circa 30 de minute", a declarat pentru gândulStancu Sotir, preşedinte - director general al Registrului Auto Român (RAR).
• "Ar fi păcat să nu controlăm şi sistemul de semnalizare"
• Oficialii RAR au declarat că la filtrele ce vor fi create autovehiculele oprite nu vor fi verificate doar din punct de vedere al anvelopelor. "Ar fi păcat, dacă tot l-am oprit, să nu ne uităm şi la instalaţia de semnalizare. Poliţistul poate cere această verificare", a mai arătat şeful RAR. El a ţinut să adauge că Poliţia va aplica amenzile, RAR oferind doar asistenţă tehnică poliţiei.
• "Aş dori să se înţeleagă clar: noi, RAR, nu suntem puşi să amendăm. Ne dorim doar ca toţi conducătorii auto să fie cât mai responsabili, până la urmă, cu propria lor viaţă şi siguranţă în trafic", a adăugat Stancu Sotir.
• Şeful Poliţiei Rutiere, despre gluma cu poliţiştii care verifică anvelopa "cu lupa": "Nu este o glumă, ci este un afront!"
• Diniţă spune că deşi la nivel naţional există 3.200 de poliţişti rutieri, "aceasta nu înseamnă că de la 1 noiembrie vor ieşi pe străzi 3.200 de poliţişti şi 3.200 de inspectori de la Registrul Auto Român". Şeful Poliţiei Rutiere s-a arătat deranjat de cei care glumesc pe seama poliţiei care va verifica anvelopele de iarnă "cu lupa".
• "Aceasta nu este o glumă, ci este un afront! Iar cel care a vorbit este un prost", a comentat Lucian Diniţă, după ce gândul i-a comunicat că un şef de servicea făcut o glumă spunând că poliţiştii vor fi nevoiţi să verifice "cu lupa" anvelopele. "În primul rând nu este vorba de lipsă de pregătire a poliţiştilor, ci de faptul că Poliţia nu are dotarea tehnică necesară. Doar cei de la RAR au aparatura de expertizare necesară şi pot verifica înălţimea profilului cauciucului", a adăugat Lucian Diniţă.
• "Amenzile vor fi aplicate de Poliţie dacă cel de la RAR spune că anvelopa nu este de iarnă", a subliniat şeful Poliţiei Rutiere, care a adăugat că reprezentanţii RAR mai au, în afară de cele 44 de laboratoare mobile, şi "alte dispozitive" pentru verificarea anvelopelor. "Şi acestea nu sunt doar 44, sunt mai multe", a mai ţinut să adauge şeful Poliţiei Rutiere, lucru neconfirmat de reprezentanţii RAR.
• Ce cauciucuri sunt acceptate: "Să aibă însemnele M şi S. Nu trebuie neapărat să aibă fulg de zăpadă"
• "Legislaţia prevede că anvelopele de iarnă trebuie să aibă simbolurile M şi S (noroi şi zăpadă). Nu este nevoie să aibă şi însemnul cu fulg de zăpadă. Doar M şi S. Cele de tip "all season" sunt acceptate, doar dacă au simbolurile M şi S", a spus Stancu Sotir.
• gândul a scris marţi, citând reprezentanţi ai ARR, că pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, anvelopele care pe lângă expresia M plus S (Mud plus Snow) (noroi plus zăpadă) trebuie să aibă şi anumite semne, respectiv, un fulg de nea şi o creastă alpină.
• Oficialul RAR a ţinut să arate că, din punct de vedere legal, şi anvelopele vechi de iarnă, marcate cu simbolurile M şi S, sunt acceptate de legislaţie drept cauciucuri de iarnă, dar cauciucurile vechi pot fi îmbătrânite şi îşi pot pierde din calitatea cea mai importantă - aceea de a fi moale. "Sunt însă şi persoane care au anvelope de iarnă de acum 3-4 ani, pe care le-au ţinut la umbră, cu puţină umezeală, şi care sunt corespunzătoare. Desigur, cu simbolul M şi S", a spus oficialul RAR.
• Controversa anvelopelor "all season"
• Un comunicat al RAR, publicat miercuri, spre prânz, pe site-ul oficial, arăta că "anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă". Acesta specifica faptul că, "întrucât nici în documentaţia de specialitate şi nici în legislaţia aplicabilă nu exista vreo referire la anvelopele denumite comercial <all-season>, apreciem că utilizarea unor anvelope fără marcajul care atesta utilizarea lor corespunzatoare în condiţii de iarnă este contrară prevederilor legale şi se face exclusiv pe răspunderea conducătorului auto".
• Ulterior, la circa o oră, comunicatul a fost scos de pe site-ul RAR, care a trimis presei "o completare", care spunea că de fapt şi anvelopele all season ar fi acceptate, dacă au inscripţia M şi S. "Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011. Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată", se arată în "completarea" primită de presă, de la Centrul de Relaţii cu Publicul şi Informare Presă al RAR.
• "Textul Ordonantei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifica Ordonanta Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, utilizeaza termenul "anvelope de iarnă", anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M si S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S. Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz", se arată în primul comunicat al RAR.
• Anvelope de iarnă "pe toate roţile"
• În schimb, pe site-ul Brigăzii Rutiere Bucureşti, miercuri la prânz era postat un anunţ care spunea fix acelaşi lucru, şi anume că "anvelopele all-season (mixte) nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, termenul ,,all-season'' fiind doar o denumire comercială". Anunţul de pe site-ul Brigăzii Rutiere Bucureşti aduce însă şi o completare, precizând că "autoturismele trebuie dotate cu anvelope de iarnă pe toate roţile".
10 întrebări despre cauciucurile de iarnă la care trebuie să ştii răspunsul
joi, 00:10Autor: Bogdan Alecu
Obligativitatea anvelopelor de iarnă începând cu sezonul rece din acest an a ridicat foarte multe întrebări. Cu toate că în toate ţările civilizate maşinile sunt echipate iarna cu anvelope specifice, în România încă se caută "portiţe" pentru a scăpa de o cheltuială în plus, cu toate că studiile au arătat că această cheltuială se amortizează în timp şi creşte semnificativ gradul se siguranţă în trafic şi poate chiar salva vieţi.
1. Care sunt cele mai scumpe, merită să schimbăm şi jantele?
În ţările dezvoltate din Europa de Vest, fiecare automobil are două seturi de roţi - unul de vară, cu jante din aliaj şi unele de iarnă, cu jante din tablă. Explicaţia este una simplă. Iarna denivelările din carosabil şi gropile sunt mascate de noroi, zăpadă sau apă, iar jantele din aliaj pot avea de suferit, mai ales în cazul în care dimensiunile acestora depăşesc pragul de 16 inchi.
O altă explicaţie o reprezintă dimensiunile roţilor de vară. Spre exemplu, dacă un autoturism dispune de jante de 18 inchi, posesorul acestuia iese mai ieftin sau în jurul aceleiaşi sume în cazul în care achiziţionează jante noi din tablă de 16 inchi şi anvelope noi de iarnă.
2. Cât costă anvelopele de iarnă?
Costul unei anvelope noi de iarnă variază de la 25 de euro, pentru un autoturism Tico şi poate ajunge la 2.500 de euro pentru SUV-urile de lux. De exemplu, pentru un Logan, o anvelopă de iarnă la mâna a doua costă 40 -100 de lei, una reşapată costă 160 -180 de lei, iar una nouă ajunge la 200-400 de lei.
"Probabil preţurile vor mai creşte, în funcţie de cerere. Mă aştept la o creştere a preţurilor cu 20%", a mai arătat Denis Duţescu. El crede că vânzările de anvelope la mâna a doua "au explodat" în acest an.
"Preţul anvelopelor diferă semnificativ, în funcţie de dimensiunea, caracteristicile şi performanţelele acestora. Preţul anvelopelor este determinat de o multitudine de factori, în principal costul materiilor prime - şi aici un rol important îl are cauciucul natural al cărui preţ a crescut foarte mult în ultima perioadă-, costuri de fabricaţie, transport", a declarat pentru gândul Ioan Purdea, PR Manager Continental Automotive Products SRL.
Un alt factor care influenţează preţul anvelopelor pentru consumatorul final este locul de achiziţie: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentanţe auto, precum şi posibilitatea ca acesta să includă servicii precum montarea şi echilibrarea anvelopelor.
Astfel, cei care îşi vor cumpăra anvelope de la supermarket vor fi nevoiţi să îşi plătească şi costul cu montajul şi echilibrarea roţilor, adică între 30 şi 50 de lei pe fiecare roată. în prezent, unele supermarketuri vând anvelope reşapate, cu 150 de lei bucata.
3. Care sunt riscurile în care se achiziţionează anvelope second-hand?
Anvelopele second-hand întotdeauna au reprezentat o loterie, la fel ca şi în cazul oricărui alt bun la mâna a doua. Majoritatea anvelopelor second-hand provin din Europa de Vest, sau de la cei care îşi schimbă jantele înainte de a uza şi anvelopele.
Avantajul acestora îl reprezintă costul de achiziţie, care depăşeşte 50% din preţul de nou, în funcţie de gradul de uzură. Pe de altă parte, acestea pot prezenta defecte ascunse care pot provoca accidente. La fel, şi jantele second-hand au aceleaşi riscuri. O jantă îndreptată defectuos poate afecta sistemul de direcţie şi implicit siguranţa celor din automobil.
4. Cum se verifică gradul de uzură al anvelopelor?
Gradul de uzură al anvelopelor de iarnă este determinat de mai mulţi factori decât în cazul celor de vară - unde contează aproape numai grosimea. Cea mai mare "ameninţare" pentru anvelopele de iarnă o reprezintă temperaturile ridicate. Tocmai pentru a avea un cauciuc moale şi la mai puţin de 7 grade Celsius, anvelopele de iarnă se uzează foarte repede în sezonul cald. Mai mult, atunci când sunt utilizate vara, datorită fenomenului de topire "zimţii" caracteristici anvelopelor de iarnă se topesc, căpătând un aspect similar celor de vară. Astfel, "uzura" în cazul anvelopelor de iarnă ţine şi de starea lor, nu numai de grosimea stratului de uzură.
5. Unde ne montăm roţile de iarnă? Cât costă echiparea automobilului cu anvelope de iarnă?
În centrele specializate este de recomandat să se facă atât schimbarea roţilor cât şi montarea anvelopelor. În astfel de centre nu se efectuează numai montarea ci se reglează şi presiunea din interiorul anvelopelor cu echipamente adecvate şi sunt echilibrate roţile - dacă nu sunt echilibrate corect, acestea pot afecta sistemul de direcţie.
6. Sunt obligatorii anvelopele de iarnă? Unde se poate circula şi fără?
Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porţiuni de drum cu gheaţă, zăpadă sau polei. întrebat de gândul dacă toţi conducătorii auto sunt obligaţi să îşi doteze maşinile cu cauciucuri de iarnă, comisarul şef de la Poliţia Rutieră, Marian Zane, a răspuns: "Nu toţi. Este vorba despre circulaţia pe porţiunile cu zăpadă, gheaţă sau polei".
El a adăugat însă că este "incorect" să nu ne dotăm maşinile cu cauciucuri de iarnă. "Este important să nu fim surprinşi. Te poţi duce la cumpărături şi să fie soare, şi când ieşi poate să ningă", a spus Zane.
"Conducătorii auto care ştiu că îşi ţin maşinile în garaj, desigur că nu sunt nevoiţi să îşi cumpere cauciucuri de iarnă. Important este să evităm blocajele în trafic, nu amenzile", a mai spus comisarul şef Marian Zane.
şi reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române (ARR) au confirmat că cei care nu circulă pe porţiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheaţă nu riscă sancţiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. Legislaţia care intră în vigoare pe 1 noiembrie prevede amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei pentru cei fără anvelope de iarnă, şoferii riscând şi reţinerea certificatului de înmatriculare al automobilului.
7. Până când sunt obligatorii anvelopele de iarnă?
întrebat până când se aplică această prevedere, reprezentantul ARR a spus că nu există un termen calendaristic prevăzut în ordonanţa 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creşterea siguranţei rutiere. "Riscă amenzi cei care circulă pe porţiuni cu zăpadă, gheaţă sau polei dacă sunt neechipaţi de iarnă", a declarat pentru gândul Florian Coman, directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat în presă, nu este prevăzut nicăieri, nu există o limitare, au mai explicat oficialii ARR.
Iată semnul care trebuie să fie pe cauciucurile de iarnă, ca să nu fii amendat
RAR revine: sunt bune anvelopele all-season, dar numai dacă sunt inscripţionate M+S
8. Ce anvelope sunt acceptate?
Textul Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul "anvelope de iarnă", anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M (Mud - noroi) şi S (Snow- zăpadă), sub forma: M plus S, M.S. sau M&S, se arată într-un comunicat emis de Registrul Auto Român. Având în vedere discuţiile în jurul anvelopelor all-season atât din Ministerul Transporturilor cât şi din Parlament, s-a concluzionat că şi acestea vor fi luate în calcul, dar numai în cazul în care sunt incripţionate M plus S, iar RAR a revenit asupra primului comunicat, cu o completare. Dacă anvelopele all-season nu vor prezenta acest marcaj, atunci anvelopele all season vor fi asimilate celor de vară şi implicit conducătorul automobilului va fi sancţionat în cazul în care va rula pe un drum acoperit cu gheaţă sau zăpadă. Miza acestei modificări reprezintă o piaţă de aproape 700 mil. euro.
Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz.
Anvelopele de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.
Potrivit oficialilor RAR din punct de vedere tehnnic anvelopa "all season" nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă precum cea a României, în condiţiile în care la noi temperaturile scad şi la mai puţin de -20 de grade Celsius.
9. Ce se întâmplă cu cei care produc accidente pe timp de iarnă şi nu sunt echipaţi corespunzător?
Reprezentanţíi ARR au mai precizat că şoferii care nu au maşinile dotate cu anvelope de iarnă şi care provoacă blocaje în trafic vor fi pasibili de amenzi. "în situaţia în care, din cauza neechipării corespunzătoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despăgubire care să acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. De exemplu, dacă pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale, costurile cresc foarte mult. Valoarea unui titlu de despăgubire poate varia între 1.000 şi 4.000 de lei", a spus Coman.
Pe de altă parte, cei care şi-au dotat maşinile cu lanţuri şi le folosesc pe porţiuni unde acest lucru nu se justifică, stricând asfaltul, riscă de asemenea amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei.
10. Unde depozităm rotile de vara? - hotel pentru roti
Serviceurile pentru roţi şi-au extins paleta de servicii şi pe lângă vânzarea, echilibrarea şi montarea anvelopelor de iarnă oferă şi "cazare" pentru anvelopele de vară, sau pentru cele de iarnă. "Cazarea" costă aproximativ 5 lei pe lună de anvelopă. Pentru un set de patru anvelope găzduite între 1 noiembrie şi 31 martie ar trebui să se achite în jur de 100 de lei. Alternativa o reprezintă depozitarea acestora în locaţii "clasice" precum balcon sau boxa de la subsolul blocului sau depozit pentru cei care locuiesc la casă.
Comment