If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
vad ca nu s-a mai postat demult aici !
in speranta ca nu v-ati lamurit complet .. si sperand ca subiectul inca prezinta interes ... am sa fac si eu un post aici !
chair daca nici alubandul nici dynamatul nu fac parte din materialele "dedicate car audio" .. amblele avand aplicatii in hidroizolatii ... unele aplicandu-se pe acoperisuri , altele pe aparatele de aer conditionat , pentru insonorizare ... dynamatul este mult peste aluband ... va spun asta pentru ca am lucrat cu ambele materiale !
alubandul mult mai subtire ... necesita dublarea si chiar triplarea stratului pentru a ajunge la rezultatele pe care le obtine dynamatul dintro singura aplicare !
din acest punct de vedere ... alubandul are doar de pierdut :
- la aplicarea a 3 straturi .. clar greutatea va fi mult mai mare decat la un singur strat de dynamat ... balamalele usilor vor avea de suferit ;
- diferenta de bani in cazul asta ar fi prea mica si nu se merita ;
- muncesti de 3 ori mai mult ... + ca usa de logan nu este asa permisiva ... si cam faci eforturi sa ajungi cu insonorizantul in toate coltisoarele ;
in alta ordine de idei ... nu cred ca ati pus bine problema comparand 2 tipuri de inonorizant ... unul f iefitn .. si deloc stralucit ( decat deloc bun si alubandul ) .. si unul dintre cele mai scumpe si destul de bune ... se pot alege si variante de mijloc ... cum ar fi STP sau hushmat !
mare grija ... un rezultat bun al insonorizatii tine de modul de aplicare ... !
au fost cazulri in care insonorizantul a fost aplicat prost ... bani aruncati pe geam .. si multa munca pt al deslipi
prezenta bulelor de aer ... intre materialul insonorizant si tabla !
pe sprafete mici ... se poate dubla materialul ...
o inconorizare profi necesita cam 2 3 foi de insonorizant pentru fiecare usa in parte + pastra insonorizanta ! bineinteles se poate face treaba si cu mai putin material .. dar si rezultatele vor fi pe masura !
Intro : In majoritatea sistemelor car-audio importanta tratarii acustice a portierelor este deseori neglijata, efectele datorate lipsei acesteia fiind in cele mai multe cazuri atribuite semnalului CD-playerului si mai ales difuzoarelor din portiere care "nu au destula putere" si distorsioneaza. Multi se apuca si inlocuiesc difuzoarele sau CD-playerul pentru a constata ulterior ca nimic nu s-a imbunatatit sau in unele cazuri se aude chiar mai prost. Am deschis acest topic in speranta de a face putina lumina si a ajuta la imbunatarirea calitatii sistemelor audio de pe masinile voastre.
In primul rand trebuiesc definiti cativa termeni necesari intelegerii a ceea ce se intampla cu sunetul intr-o portiera.
Sunetul = Orice perturbaţie a energiei mecanice propagată printr-un mediu material sub forma unei unde se numeşte sunet
Viteza sunetului = Viteza cu care se propagă undele sonore depinde de mediul de propagare, în particular de elasticitatea şi densitatea acestuia. ÃŽn aer şi alte gaze viteza sunetului depinde în primul rând de temperatură. Presiunea are un efect mic, iar umiditatea nu are aproape nici un efect asupra vitezei. Pentru aer, formula aproximativă de mai jos permite calculul vitezei de propagare a sunetelor în funcţie de temperatură:
Vaer = (331.5+0.6t) m/s > Valoarea de 343m/s cunoscuta de majoritatea corespunde unei temperaturi aproximative de 20 grade celsius
Unda = Prin undă se înţelege fenomenul de propagare a unei oscilaţii într-un mediu elastic
Rezonantele datorate Undelor stationare dintre 2 suprafete apar atunci cand distanta intre cele 2 suprafete este egala cu multiplul unei jumatati de lungime de unda. Lafrecventele de rezonanta, intensitatea sunetului se amplifica iar atenuarea undelor(decay) este mai lenta decat la frecventele non-rezonante, cauzand alterarea balantei tonale si lipsa de claritate. Datorita faptului ca portierele gazduiesc in general difuzoare de bass/mid-bass, frecventele de rezonanta apar in special in regiunea reprodusa de acestea (aprox 80-2500Hz), fiind datorate raportului dintre lungimea de unda si distanta dintre cele 2 panouri ale portierei.
Compunerea undelor(comb filtering) = Intrucat sunetul si muzica calatoresc prin intermediul undelor, ele trebuie sa se supuna legilor acestora. ceea ce inseamna ca atunci cand 2 unde se intalnesc, ele nu ricoseaza ca in cazul obiectelor materiale. Astfel amplitudinile lor combinate fie se aduna, fie se anuleaza. Undele aflate in faza se aduna rezultand o unda cu amplitudine dubla. Undele care sunt in faza inversa se aduna rezultand o unda de amplitudine 0. Desigur, informatia muzicala fiind foarte bogata si compusa dintr-o infinitate de sinusoidale, exista o multitudine de amplificari si anulari intr-o unitate temporala infinit mica. Datorita infinitatii punctelor de reflexie dintr-un plan, exista si posibilitatea ca o unda emisa de o sursa, dupa reflexie, sa se intoarca interferand cu ea insasi, acest lucru fiind cam ceea ce se intampla cu undele emise de difuzor in spate, catre panoul exterior al portierei.
Timpul de reverberatie = Este timpul necesar atenuarii undei pana in momentul in care ea devine imperceptibila de catre ureche. Cu cat acest timp este mai mare, cu atat creierul are dificultati mai mari in interpretarea informatiei initiale. De asemenea un timp de reverberatie 0 (camera surda) este de evitat, el creind senzatia lipsei de viata a unui pasaj muzical, senzatie datorata obisnuintei creierului uman cu un oarecare timp de reverberatie (reflexiile sunt peste tot in jurul nostru). Printre audiofilii de casa un timp de reverberatie de 30-50ms este acceptat ca fiind optim pentru o auditie de calitate.
Incinta infinite baffle = Incinta cea mai apropiata de aplicatiile car-audio din portiere, este o incinta al carei volum este mai mare decat parametrul "VAS" al difuzorului sau in care nu exista nici o cale ca energia din spatele difuzorului sa o intalneasca pe cea din fata acestuia.
Materialele utilizate in controlul undelor sunt in general fie difuzere(reflectante), fie absorbante. In interiorul unei portiere materialele absorbante sunt cele care prezinta interes. In mare, exista 2 fenomene ce trebuiesc evitate intr-o portiera : Vibratia panourilor ce alcatuiesc incinta difuzorului si rezonantele datorate undelor stationare. Vibratia panourilor se datoreaza in mare modificarilor permanente ale presiunii aerului din interiorul incintei. In momentul in care un corp intra in vibratie, devine el insusi "difuzor". Astfel, prin vibratia peretilor incintei, se produc modificari ale volumului acesteia. Perceptia maselor largi asupra acestui fenomen poate fi descrisa prin cuvinte ca : bass anemic, spart, necontrolat ! Rezonantele datorate undelor stationare sunt percepute ca lungiri neobisnuite ale sunetelor si in cazul masinilor cu o aliniere temporala eficienta, alterarea imaginii sonore prin "tragerea" anumitor instrumente din parbriz in usi ! Masurile ce pot fi luate in combaterea celor 2 probleme sunt rigidizarea cat mai puternica a peretilor incintei si umplerea acesteia cu materiale absorbante in functie de difuzorul folosit si de curba de raspuns in frecventa urmarita. Rigidizarea panourilor trebuie insotita de asemenea de rigidizarea suportului difuzorului. Ordinea operatiunilor ce trebuiesc executate pentru imbunatatirea calitatii incintei din portiera ar fi :
- Prinderea cat mai rigida a difuzorului de panoul de tabla prin intermediul unuia sau mai multor inele de MDF ( in cazul masinilor la care difuzorul este prins de fata de plastic, aceasta masura este obligatorie)
- Utilizarea unor folii bituminoase ca Dynamat, Caliber, Stinger...pentru impiedicarea vibratiei celor 2 panouri de tabla care alcatuiesc incinta. Pentru fetele de plastic exista o solutie foarte eficienta de tip pasta Brax X-Vibration care intareste foarte mult plasticul reducand "soriceii". Minimul pentru un sunet decent este un strat de folie bituminoasa pe fata exterioara si altul pe scheletul metalic, intre acesta si fata de plastic. Pentru efect sporit se pot aplica straturi succesive de folie pe pe panoul exterior si pe ambele parti ale scheletului metalic.
- Pentru cei pretentiosi, la cele de mai sus se poate utiliza vata minerala intre scheletul metalic si fata de plastic iar in portiera se poate folosi burete cu celula inchisa tip "polyfoam", destinat in mod normal constructiilor. Acest tip de burete se poate gasi la magazinele ce comercializeaza materiale de constructii de tip Bricostore. Buretele in cauza, aplicat peste folia bituminoasa va reduce rezonantele din interiorul incintei dar va imbunatati si coeficientul de transfer termic al panoului exterior. Exista de asemenea niste placi de tip Dynaxorb ce se amplaseaza in spatele difuzoarelor pentru absorbtia exnergiei trimise de catre difuzor in spate.
- Solutii extreme merg pana la fabricarea de la 0 a fetelor de usi din fibra de sticla foarte groasa sau fabricarea de incinte separate in interiorul portierelor.
Atentie : Nu folositi vata minerala sau burete cofrat folosit in studiourile de inregistrari in interiorul incintei (intre cele 2 panouri de tabla) intrucat acolo se intalneste frecvent apa sub forma lichida si de condens iar cele 2 mucegaiesc in timp !
Dupa aplicarea tuturor acestor metode veti constata un bas si o medie inferioara mai scurte, curate si precise !
Alte considerente legate de difuzoarele de mid-bass din portiere :
- Pentru un difuzor uzual de 16.5cm frecventa inferioara de taiere trebuie sa fie in jurul valorii de 60-80Hz. Nu incercati sa mergeti mai jos intrucat nu numai ca nu veti obtine mari rezultate dar veti si stresa difuzorul inutil la volume mari. Putine difuzoare fac exceptie si sunt in general scumpe !
- Dati difuzorului cat mai mult curent si un semnal de calitate. Un amplificator mai puternic decat difuzorul si cu gain-ul dat cat mai jos este intotdeauna preferabil unui amplificator slab cu gain-ul impins la maxim
- Pentru cei foarte pretentiosi, alegera difuzorului de mid-bass ar trebui insotita de un calcul intr-un program specializat (incinta poate fi aproximata cu una inchisa). Un program exceptional de calcul este Unibox (fisier Excel). Acest program poate calcula raspunsul difuzorului intr-o incinta data, tinand cont de materialele fonoabsorbante folosite, de "scurgeri" ale incintei, poate sugera incinta optima pentru difuzorul respectiv, poate indica punctul de taiere al difuzorului, frecventa de rezonanta in incinta respectiva, frecventa la care cursa maxima sau liniara este depasita, timpul de raspuns al difuzorului ( decay > viteza sau cat de repede el se opreste din miscare dupa impulsul primit) ! Incinta portierei este bineinteles fixa si de aceea trebuie cautat difuzorul care i se potriveste.
Sper ca acest topic sa va fie de ajutor in conceperea viitoarelor sisteme audio !
.. pasta peste folie .. dupa cum am precizat in postul anterior !
urc si alte poze ...
tin sa precizez ca nu este munca mea in nici una din poze ..
Meseriasa lucratura la usi (cred ca poti sa bagi si un subwoofer acolo - Glumesc desigur).
Felicitari pentru reusita.
Eu nu am gasit pe nimeni sa se bage sa insire folia de Dynamat si pe fata interioara a tablei exterioare a usilor din fata si atunci am pus doar cate un patratel de Dynaxorb in dreptul difurilor. Am doar pe partea din interior a usii complet cu Dynamat si Burete pe plasticul usii (ca sa n-o ingreunez prea mult).
Ma mai gandesc doar pentru tabla din exterior la un flacon de Dynaspray, dar nu m-am hotarat.
Poti sa imi spui cat ai reusit sa acoperi din suprafata intereioara a fetei exterioare a usilor din fata si daca esti multumit de rezultat (le-ai ascultat, ce difuri ai bagat acolo)?
Adriann ... insonorizarea se face pt rigidizarea peretilor"incintei" , pentru creerea efectului de incinta ! trrbuia sa pui si in spatele difului ceva .. ca sa fie macar un minim !
lucrarile de mai sus nu sunt ale mele .. am facut si loganuri .. dar si masini putin mai deocheate .. iar rezultatele au fost satisfacatoare !
ai grija unde si cum pui burete ca absoarbe apa ... plus ca poate mucegai !
nu folosi spray decat in locurile unde nu ai acces .. nutiincape mana ... sau nu se poate lipi folia !
dc te intereseaza cateva lucrari .. pe care leam prezentat pe alte forumuri .. uite da niste clicuri aici , si imi ce parere iti fac !
in OPC sa investit undeva la 280mil lei
in V6 ... 70 max !
shokaliptiku ... Da si eu am cautat de la inceput sa pun in peretele exterior al usii dar accesul este aproape imposibil si cu folie intreaga este chiar imposibil, de aceea am incercat sa o dreg cu un patratel de Dynaxorb, lucru care a reusit dar in parte, reusind sa mai castig din medii dar tabla tot vibreaza in putere mai mare. Buretele dupa cum am zis l-am pus pe tot "capacul" de plastic (nu stiu cum sa ii zic altfel, usa are un peretele exterior si unul de mijloc, metalice, iar la interior un capac de plastic) din interiorul usii (unde nu ajunge apa/condensul).
Eu, pentru mine am ales difurile Magnat Xcentric213 de 100W RMS pentru fata iar pe spate (polita) Pioneer TS-E2096 de 90W RMS iar ca amplificare un Magnat Rock 8000 de 4x110W RMS, a si ca HU un Pioneer DEHP 5735 MP (varianta pe rosu a lui 5700). La aceasta configurate se simt acei 10W diferenta cand folosesc peste trei sferturi din volum la amplificare in sensul ca se simte ca difurile Pioneer sunt depasite iar Magnaturile inca duc foarte bine (am uitat sa spun, pe scurt, ca la HU basul (40Hz) este la maxim iar EQ este pe mediu, pentru cei ce stiu reglajele de la modelele HU Pioneer).
Altfel eu am obtinut ce vroiam de la sunet, adica nici foarte foarte dar nici prea prea.
Despre proiectele tale numai de bine, doar ca daca am inteles bine la OPC ai folosit 4 difuri MTX_Audio/TXC6.1/ de 150W RMS cu un amplificator MTX TA3404 care are 4x50W RMS, ceea ce nu prea este in regula, nu poti folosi tot ce pot da aceste difuri si mi se pare dezechilibrata astfel amplificarea fata de subwoofer care este amplificat mult mai bine.
In final tot nu mi-ai raspuns la intrebare:
- Cat din partea exterioara a usii au/ai reusit sa acoperi cu Dynamat la Logan, si daca consideri ca a fost suficient?
bun ... difurile de putere mare si ampul mic .. asai .. dar unele dintre componentele sistemului ne-au fost impuse ... din pacate !
la logan .. am reusit sa bag folii intregi cu mare chin ... si nu prea se merita ... in alta am pus fasii fasii ... in total per usa undeva la ... 1.5mp !
rezultate ... da imense .. si muzica buna .. si galagia deafara redusa .. si usa se inchide altfel ... nu se mai aude a tabla goala ... nusj eu amfost multumit !
OK ! merci de raspuns.
Si la mine se aud altfel usile dar vreau sa fac si antifonarea pe exteriorul usii, altfel este "blindata" pe interior cu Dynamat Original si Burete cu pori inchisi.
Cum am mai zis din interiorul masinii muzica acopera zdranganitul tablei exterioare, dar de afara te intrebi ce mai aude ala din-auntru ? si asta ma deranjeaza.
Chiar vreau sa fac "tapisarea" si pe peretele din exterior al usii.
Din cate am inteles ai ales varianta cu folia taiata in benzi (probabil STP Vibroplast m1 sau de care) si chinuiala cred ca a fost la dezlipirea hartiei protectoare si pozitionarea la locul potrivit.
Ai putea sa recomanzi (din experienta ta bineinteles) o ordine in care se procedeaza pentru a usura munca.
De exemplu cat de lata ar trebui sa fie banda de lipit, daca ai folosit vre-o scula mai speciala inafara de rola si uscatorul recomandat.
daca te uiti atent la pozele de mai sus .. cel putin la loganul alb .. ai sa vezi ca nu este o logica .. sau o ordine ... faci cun iti vine bine !
la usile de logan unde am reusit sabag foaie intreaga ... foaia de protectie am deslipito din aproape in aproape pe pozitie ... ...
ca sati vina mai usor ... taie fasi cat sati vina cat mai bine ... si sa nu te chinui !
n-am folosit niciodata pistolul cu aer cald ,deoarece toate montajele leam facut in garaj bine incalzit .. ori afara in toiul verii ... iar materialul s-a mulat excelent !
alta scula folosita a fost mana ... intai apas cu degetele ... apoi trec cu rola cu cauciuc sau lemn ... pe unde degetele nu au reusit sa faca treaba buna !
OK ! Meci inca o data.
Va fi o chinuiala adevarata. Totusi ce tip de folie ai folosit (de care STP) ?
Trebuie sa gasesc un garaj incalzit sau la vara.
Am scapat din vedere ca se recomanda maontarea vara a foliei.
Mi-am amintit ca am stat fara muzica 24 de ore dupa montare ca sa se fizeze bine.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment