Va salut,
Sambata trecuta am fost pentru prima oara la intalnirea Logan Club. Unul dintre baieti (imi pare rau, nu i-am retinut numele) mentiona ca omologarea jantelor ar trebui sa fie datoria uzinei Dacia, nu de clienti sau RAR.
Sunt total de acord si de aceea vin cu o propunere serioasa.
Haideti sa intocmim o petitie online pe care sa o trimitem fabricii dupa ce o semnam in numar cat mai mare.
Propunearea mea este urmatoarea:
"
Noi, posesori sau fani ai autoturismelor Dacia: Logan sau Sandero, inaintam aceasta Petitie catre Dacia Automobile SA, Mioveni, Judetul Arges in speranta ca Dacia Automobile SA va omologa jante mai mari de 15 toli pentru autoturismele sale.
Aceasta petitie este scrisa din dorinta noastra de a imbunatati performantele dinamice ale autoturismelor mai sus mentionate prin montarea in mod legal a unor jante mai mari si a unor cauciucuri cu talon mai mic.
La momentul redactarii acestei petitii, legislatia romana privind omologarile este controlata de Registrul Auto Roman (RAR), care impune reomologarea intregului vehicul in cazul montarii unor jante mai mari decat cele mentionate in cartea de identite a masinii de catre un posesor. Acest tip de omologare este numit "omolgare individuala" si nu este transmisibil de la un autoturism la altul. Fiecare posesor al unui autoturism, fie el Dacia sau orice alta marca, trebuie sa obtina aceasta omologare care presupune teste dinamice complexe si foarte costisitoare din punct de vedere financiar. O astfel de omologare depaseste cu mult costul unui set de jante si anvelope de performanta. Din pacate, cadrul legislativ al RAR nu mentioneaza posibilitatea omologarii unei anumite dimensiuni de janta pentru un tip de autoturism de catre o persoana fizica, acest lucru putand fi realizat doar de catre firma producatoare sau de catre un dealer autorizat, motiv pentru care ne adresam Dacia Automobile SA.
Beneficiile unei astfel de omologari sunt demne de mentionat in aceasta petitie. Prin montarea unor jante mai mari in diametru si mai late in combinatie cu o anvelopa mai lata si cu talon mai mic decat standard astfel incat diamentrul rotii sa ramana aproximativ acelasi, performantele dinamice ale masinii sunt imbunatatite vizibil. Astfel, cauciucul mai lat ofera o suprafata de contact mai mare cu solul, ceea ce creste stabilitatea pe viraje cat si eficienta accelerarii si franariii. Inaltimea mai mica a peretelui laterlal al anvelopei se traduce printr-un raspuns mai prompt al directiei, datorat micsorarii deformarii acestuia pe vireaje. Dezavantajele apar fie datorita inaltimii mici ai peretelui lateral al anvelopei, fapt ce poate cauza o scadere a confortului la rulare, fie datorita latimii excesive a anvelopei ce poate duce la cresterea consumului de carburant. Exista si posibilitatea ca elementele suspensiei sa aiba de suferit in cazul utilizarii indelungate datorita rigiditatii crescute a anvelopei. Argumentam aceste cateva randuri prin existenta versiunilor de performanta ale unor autoturisme normale care in vasta majoritate a cazurilor sunt echipate cu jante mai mari si anvelope cu talon mai mic (Exemplu: Renault Megane RS fata de Renault Megane Hatchback). Suntem constienti ca desi beneficiile sunt evidente, dezanvatajele sunt mai greu de cuantificat de catre un utilizator uzual. Totusi, noi, subsemnatii, credem ca avantajele schimbarii jantelor pot cantari mai greu decat dezavantajele, atunci cand aceasta schimbare este facuta tinand cont de niste parametrii determinati pe cale empirica de catre o companie dotata cu aparatura necesara testarii.
Argumentul nostru cel mai puternic este dat de legislatia germana. Aceata perimte omologarea in sistem TUV a altor jante decat cele standard pentru autoturisme contra unei sume modice. Testele nu sunt facute idividual ci pe un singur autoturism de un anumit tip, costurile omologarii fiind asfel foarte usor amortizate prin existenta acestei taxe modice achitate la achiztionarea unui set de jante si anvelope de catre client. Desi foarte simplu si eficient, acest sistem nu este recunoscut de Registrul Auto Roman.
Urmand link-ul de mai jos, se poate accesa o astfel de omologare (in limba germana din pacate), care arata ca pe Dacia Logan se pot monta jante de 18 toli in combinatie cu diferite dimensiuni de anvelope in mod legal si fara a afecta comportamentul rutier ar masinii in mod negativ. Astfel de omologari exista pentru o multitudine de combinatii de jante si anvelope cu dimensiuni cuprinse intre 16 si 18 toli.
Considerand cadrul legislativ restrictiv mentionat anterior cat si mentiunile legate de performanta si fiabilitate, suntem de parere ca SC Dacia Automobile SA poate realiza aceasta omologare la nivel de model intr-un mod mult mai elegant si eficient decat omologarea individuala, atat din punct de vedere legislativ, cat si din punct de vedere financiar.
Cu stima,
Subsemnatii
"
Cateva note:
1. Rog adminii sa nu inchida acest thread, sunt constient ca problema omologarii este discutata si pe alte threaduri, dar ideea petitiei este noua si cred ca merita un thread separat.
2. Va rog sa postati aici DOAR lucruri legate de ideea unei petitii in acest scop. Nu ne intereseaza metode "alternative" de "omologare", gri din punct de vedere legal, care implica cunostiinte la RAR si/sau alte institutii ale statului. Intentia mea este de a merge direct la sursa, la Dacia Automobile SA.
3. Astept parerile voastre cu privire la continutul petitiei sau orice alte sfaturi/critici care ar putea sa duca la imbunatatirea acesteia.
4. Daca simtiti nevoia sa va exprimati cu privire la futilitatea unei astfel de demers, va invit politicos sa va abtineti, as vrea din tot sufletul ca discutia sa fie una constructiva.
4. In caz ca aceasta petitie are cat de cat succes, intentionez chiar sa contactez in mod direct conducerea uzinei pentru a sustine cauza. Sper sa am suportul a cat mai multi dintre voi
Multumesc!
Sambata trecuta am fost pentru prima oara la intalnirea Logan Club. Unul dintre baieti (imi pare rau, nu i-am retinut numele) mentiona ca omologarea jantelor ar trebui sa fie datoria uzinei Dacia, nu de clienti sau RAR.
Sunt total de acord si de aceea vin cu o propunere serioasa.
Haideti sa intocmim o petitie online pe care sa o trimitem fabricii dupa ce o semnam in numar cat mai mare.
Propunearea mea este urmatoarea:
"
Noi, posesori sau fani ai autoturismelor Dacia: Logan sau Sandero, inaintam aceasta Petitie catre Dacia Automobile SA, Mioveni, Judetul Arges in speranta ca Dacia Automobile SA va omologa jante mai mari de 15 toli pentru autoturismele sale.
Aceasta petitie este scrisa din dorinta noastra de a imbunatati performantele dinamice ale autoturismelor mai sus mentionate prin montarea in mod legal a unor jante mai mari si a unor cauciucuri cu talon mai mic.
La momentul redactarii acestei petitii, legislatia romana privind omologarile este controlata de Registrul Auto Roman (RAR), care impune reomologarea intregului vehicul in cazul montarii unor jante mai mari decat cele mentionate in cartea de identite a masinii de catre un posesor. Acest tip de omologare este numit "omolgare individuala" si nu este transmisibil de la un autoturism la altul. Fiecare posesor al unui autoturism, fie el Dacia sau orice alta marca, trebuie sa obtina aceasta omologare care presupune teste dinamice complexe si foarte costisitoare din punct de vedere financiar. O astfel de omologare depaseste cu mult costul unui set de jante si anvelope de performanta. Din pacate, cadrul legislativ al RAR nu mentioneaza posibilitatea omologarii unei anumite dimensiuni de janta pentru un tip de autoturism de catre o persoana fizica, acest lucru putand fi realizat doar de catre firma producatoare sau de catre un dealer autorizat, motiv pentru care ne adresam Dacia Automobile SA.
Beneficiile unei astfel de omologari sunt demne de mentionat in aceasta petitie. Prin montarea unor jante mai mari in diametru si mai late in combinatie cu o anvelopa mai lata si cu talon mai mic decat standard astfel incat diamentrul rotii sa ramana aproximativ acelasi, performantele dinamice ale masinii sunt imbunatatite vizibil. Astfel, cauciucul mai lat ofera o suprafata de contact mai mare cu solul, ceea ce creste stabilitatea pe viraje cat si eficienta accelerarii si franariii. Inaltimea mai mica a peretelui laterlal al anvelopei se traduce printr-un raspuns mai prompt al directiei, datorat micsorarii deformarii acestuia pe vireaje. Dezavantajele apar fie datorita inaltimii mici ai peretelui lateral al anvelopei, fapt ce poate cauza o scadere a confortului la rulare, fie datorita latimii excesive a anvelopei ce poate duce la cresterea consumului de carburant. Exista si posibilitatea ca elementele suspensiei sa aiba de suferit in cazul utilizarii indelungate datorita rigiditatii crescute a anvelopei. Argumentam aceste cateva randuri prin existenta versiunilor de performanta ale unor autoturisme normale care in vasta majoritate a cazurilor sunt echipate cu jante mai mari si anvelope cu talon mai mic (Exemplu: Renault Megane RS fata de Renault Megane Hatchback). Suntem constienti ca desi beneficiile sunt evidente, dezanvatajele sunt mai greu de cuantificat de catre un utilizator uzual. Totusi, noi, subsemnatii, credem ca avantajele schimbarii jantelor pot cantari mai greu decat dezavantajele, atunci cand aceasta schimbare este facuta tinand cont de niste parametrii determinati pe cale empirica de catre o companie dotata cu aparatura necesara testarii.
Argumentul nostru cel mai puternic este dat de legislatia germana. Aceata perimte omologarea in sistem TUV a altor jante decat cele standard pentru autoturisme contra unei sume modice. Testele nu sunt facute idividual ci pe un singur autoturism de un anumit tip, costurile omologarii fiind asfel foarte usor amortizate prin existenta acestei taxe modice achitate la achiztionarea unui set de jante si anvelope de catre client. Desi foarte simplu si eficient, acest sistem nu este recunoscut de Registrul Auto Roman.
Urmand link-ul de mai jos, se poate accesa o astfel de omologare (in limba germana din pacate), care arata ca pe Dacia Logan se pot monta jante de 18 toli in combinatie cu diferite dimensiuni de anvelope in mod legal si fara a afecta comportamentul rutier ar masinii in mod negativ. Astfel de omologari exista pentru o multitudine de combinatii de jante si anvelope cu dimensiuni cuprinse intre 16 si 18 toli.
Considerand cadrul legislativ restrictiv mentionat anterior cat si mentiunile legate de performanta si fiabilitate, suntem de parere ca SC Dacia Automobile SA poate realiza aceasta omologare la nivel de model intr-un mod mult mai elegant si eficient decat omologarea individuala, atat din punct de vedere legislativ, cat si din punct de vedere financiar.
Cu stima,
Subsemnatii
"
Cateva note:
1. Rog adminii sa nu inchida acest thread, sunt constient ca problema omologarii este discutata si pe alte threaduri, dar ideea petitiei este noua si cred ca merita un thread separat.
2. Va rog sa postati aici DOAR lucruri legate de ideea unei petitii in acest scop. Nu ne intereseaza metode "alternative" de "omologare", gri din punct de vedere legal, care implica cunostiinte la RAR si/sau alte institutii ale statului. Intentia mea este de a merge direct la sursa, la Dacia Automobile SA.
3. Astept parerile voastre cu privire la continutul petitiei sau orice alte sfaturi/critici care ar putea sa duca la imbunatatirea acesteia.
4. Daca simtiti nevoia sa va exprimati cu privire la futilitatea unei astfel de demers, va invit politicos sa va abtineti, as vrea din tot sufletul ca discutia sa fie una constructiva.
4. In caz ca aceasta petitie are cat de cat succes, intentionez chiar sa contactez in mod direct conducerea uzinei pentru a sustine cauza. Sper sa am suportul a cat mai multi dintre voi
Multumesc!
Comment