Pune led de 3 mm si e arhisuficient pentru ac...mai bine nici ca ai nevoie...parerea mea!
Schimbare Culoare BORD
Collapse
X
-
Imi cer scuze de offtopic dar nu ma mai pot abtine... Domnilor, nu mai vorbiti de leduri de 3 volti si leduri de 12 volti ca rade lumea de voi. La leduri exista un parametru (dupa polaritate) foarte important: CURENTUL (se noteaza cu "I" si se masoara in Amperi sau submultipli ai acestuia, mili micro nano pico).
Tensiunea (cea masurata in volti) are 2 praguri: unul de "deschidere" (undeva pe la 2 volti, depinde de culoare, producator sau chiar lot) sub aceasta valoare ledul nu lumineaza, si unul de "strapungere" (de ordinul sutelor de volti, depinde de mai multi factori) la care ledul se arde definitiv.
Rezistenta pusa in serie cu un led are rolul de a limita curentul ce trece prin led la o valoare prescrisa de catre fabricant (dupa cum spunea si Seba, undeva pe la 15-20mA, sau chiar mai putin 5-10 mA pentru cele moderne, high-efficiency).
Calculul rezistentei se face cu arhicunoscuta "LEGEA LUI OHM" care zice asa: R=U/I (unde R-rezistenta [ohm], U-tensiunea [V], I-curentul [A]) De exemplu: Pentru un Led de 10mA groso-modo vei calcula astfel: R=12/0,010 , si iasa 1200 ohmi, deci 1,2 kiloohmi [1,2k] (pentru precizie sa nu uitam de caderea de tensiune pe rezistenta si de scaderea tensiunii pe acumulator la o baterie descarcata sub 75% - dar pentru simplitate putem sa facem calculele cu U=12V)
In concluzie LED-urile lumineaza mai slab cu cat cobori mai mult sub curentul nominal. Daca urci peste (prin alegerea defectuasa a valorii rezistentei) se arde incet dar sigur.
Si ca o curiozitate pentru multi electronisti dintre voi, eu am LED-uri standard de 5 mm rosu (20 mA) pus la intrerupatorul de la becurile din camera (220V 50Hz) direct, cu o rezistenta de 100k. Merge perfect de aprox. 14 ani. (Rezistenta s-a innegrit putin la mijloc pentru ca e de sfert de wat si nu jumate cum mi-au iesit calculele mele cele complicate )
Imi cer scuze pentru explicatiile poate prea detaliate, dar suntem aici sa aflam lucruri noi si complete. Defect profesional, sunt inginer. Toate cele bune...Last edited by beso; 28 November 2009, 11:58.Dacia Logan Prestige, 1.6 16V, gri comet...
Comment
-
Cineva care a fost atent la orele de fizica si electrotehnica.Ce ai spus este 100% corect.Pentru calcule folosirea legii lui ohm este ceam mai indicatat in acest caz.sigpic
Oglinzi MCV / Led Tuning / Activari functii LOGAN / HIDXenon / Leduri SMD / Accesorii Audio / ...
Comment
-
bord logan
salutare eu ma ocup cu modificatul bordurilor si acu cateva sapt ma rugat un prieten sa ii fac si lui bordul de logan, mergand prin targ prin craiova am dat peste un baiat care vindea piese de logan de la masini accidentate si am luat si eu de la el un bord cu 20 lei, spre surprinderea mea bordu este in perfecta stare de functionare doar ca nu are geam. Aveam bordul asa ca am trecut la treaba, am comandat de pe net smd-urile si pt ca nam mai avut rabdare sa vina smd am pun leduri de 5mm cu dispersie laterala pe 170* a iesit bine zic eu, la ace nu am avut timp sa caut teava pt a izila culorile dar am inteles principiul insa intreabarea mea e cum reglez acele pt ca la tutometru e evident il pui la 0 dar la vitezometru numi dau seama il pun sunb liniuta de la 20 sau trebuie mai jos pt ca ma gandesc ca el normal ar trebuii sa plece de la 0 daca stiti dati-mi si mie detalii
va multumesc
poze:
Comment
-
@andr3w: greu o fi sa pui acele provizoriu, adica sa nu le infigi definitiv pe ax. asta inseamna ca nu pui sticla pe bord, bagi placa si cu acele puse doar un pic pe axele motoarelor, apesi butonul din bord, pui contactul tinand butonul apasat si in cateva secunde incepe autotestul de fabrica. atunci iei destu' de pe buton si te uiti cum baleiaza acele. turometrul tre' sa mearga singur din 1000 in 1000rpm si vitezometrul 50-90-130-170. dupa ce ai vazut pe unde trebuie pozitionat turometrul, scoti acul, il pui in noua pozitie, refaci testul. daca iese bine, apesi pe el pana intra in pozitia normala. apoi aceeasi miscare si la vitezometru.
@beso: domnu' injiner (ma bucur ca suntem mai multi de-astia "defecti" p-aci pe forum), exista led-uri de 5, respectiv 12V, care au rezistenta de limitare incorporata din fabricatie. deci nu rade nimeni de cei care vorbesc de led-uri de 12V. cat despre rezistenta aia aparent supradimensionata ca valoare si subdimensionata ca putere, de la intrerupatoarele tale, tin sa-ti reamintesc ca, asa cum singur ai spus, o folosesti in curent aletrnativ, deci in impulsuri cu factor de umplere aproximat de 40%. de aia nu s-a ars in 14 ani, ca n-ai folosit-o continuu, ci in rafale. si tot din cauza ca led-ul e pus la curent alternativ nu s-a ars. din doua motive: 1. 220Vef=311Vpp, adica rezistenta ta ajunge sa limiteze un varf de 311V pe led, de aia led-ul se aprinde, deci rezistenta, cum am zis, ca valoare, e doar aparent supradimensionata, iar led-ul arde in impulsuri . 2. pe semialternanta negativa, led-ul e blocat, nu trece curent, deci nici rezistenta nu e in sarcina. inca un exemplu ca legile lui Ohm in c.c. sunt valabile si in regimurile tranzitorii ale c.a. cu conditia sa nu pui semnul "egal" intre cele doua situatii.Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.
Comment
-
beso exista si led-uri pe 2,4 ; 3 ; 12 ; 24 si chiar 220 volti daca nu stiai, tensiunea este un alt parametru al curentului electric altul decat intensitatea care se masoara in amperi, sa sa aduc aminte parametrii curentului electric in cazul in care a-ti uitat :
E (energia)= kw\h (w\sec)
P (puterea)=w (wati)
U(tensiunea)=volti
R(rezistenta)=ohmi
F(frecventa)=Hz (hertzi)
Seba niciodata nu o sa aprinzi tu un led in curent alternativ la 220volti chiar daca limitezi curentul cu un rezistor de 100 kohmi fara a folosi o dioda care sa-ti redreseze curentul alternativ in CC curent continuu, chiar daca ledul este la baza tot o dioda luminiscenta, ceea ce ai afirmat tu ca led-ul lui beso se aprinde si se stinge ca un bec in curent alternativ este gresit credema.
Comment
-
@Seba, felicitari, ai explicat corect modul de lucru al led-ului la 220V, si "ciudatenile" ce se intampla acolo.
@terran75, Led-urile mele de acasa imi stau marturie ca treaba functioneaza, fa-ti si tu "montajul" si ai sa fi surprins. Sigur ca stiam ca exista si alti parametri ex. Tensiunea ;) ziceam care-i cel mai important...curentul...
Si ca o completare pentru amandoi: Componentele la care voi le ziceti "led-uri la 3V, 5V, 12V, 24V" sunt de fapt niste circuite integrate, conform definitiei ce-o stiam eu... Un led cu o rezistenta integrata da nastere unui circuit integrat ce arata identic cu un Led.
Dar recunosc ca atunci cand citeam posturile astea am uitat de existenta acestor "circuite integrate", eu din ce citeam imi imaginam ca este vorba de clasicele led-uri. Mea culpa.
Toate cele bune...Dacia Logan Prestige, 1.6 16V, gri comet...
Comment
-
@terran75: am spus mai devreme, led-ul de 12v e un ansamblu led+rezistor (in principiu, ca exista si ansamble mai complexe, cu stabilizator incorporat pe pastila de siliciu). nu s-a inventat inca jonctiunea care sa dea lumina la 12V si la 2V. e doar aia de 2V, cu limitare de curent incorporata, cum zicea si beso.
cat despre functionarea led-ului in alternativ, da-mi voie sa-ti zic ca te inseli. pune doua baterii de 1.5 volti in serie, la punctul comun pune un electron al led-ului iar capetii liberi leaga-i pe un potentiometru. cursorul il legi la celalalt electrod al led-ului. sa vezi la viteza mica cum prin variatia polaritatii, led-ul se aprinde sau se blocheaza ca o dioda normala. crede-ma ca am aprins led-uri la priza de dragul de a pierde vremea, inclusiv am facut punte redresoare bialternanta din led-uri si cu un montaj de genul celui celui de mai sus, am reusit sa-i fac pe unii sa inteleaga cum functioneaza redresarea bialternanta. se aprin exact led-urile corespunzatoare diodelor redresoare active. incearca ce-am zis eu si-o sa ramai surprins ca led-ul functioneaza in alternativ, fara dioda redresoare. a, daca ai nulul legat la impamantare, posibil sa nu-ti functioneze circuitul, dar daca reteaua in casa nu e facuta de cofetari, ci de electricieni, atunci nulul e izolat fata de pamant si led-ul arde in alternativ.Democratia nu inseamna ca faci ce vrei, ci ca ai dreptul sa faci ceea ce trebuie.
Comment
-
l-am facut in final..ce ma enerveaza ca la 6000 respectiv 7000 rpm nu-mi lumineaza bine :|
Comment
-
Din cauza ca ai folosit numai led-uri albastre.Albastru nu trece prin rosu.Mai bine pui led-uri albe si colorezi pe spate folia.Poti face multe cu led-uri albe daca ai multe markere.Am pus mai sus in pagina cateva poze si mai pun si acuma cateva sa-ti faci o idee Urmeaza si acele albastre.Attached Files- DSC01991.JPG (65.0 KB, 408 views)
- DSC01992.JPG (80.8 KB, 330 views)
- DSC02003.JPG (70.1 KB, 297 views)
- DSC02005.JPG (55.6 KB, 247 views)
- DSC02006.JPG (54.5 KB, 241 views)
- DSC02007.JPG (52.5 KB, 268 views)
- DSC02010.JPG (58.4 KB, 257 views)
- DSC02009.JPG (59.7 KB, 208 views)
- DSC02010edit.JPG (170.5 KB, 217 views)
Last edited by soboBN; 30 November 2009, 23:53.Cumpar volan de Duster
Comment
-
multumesc pt raspuns dar faza cu testul o stiam si eu dar nu stiam din cat in cat trebuie sa mearga acele si vroiam totusi un raspuns mai precis "acul de la vitezometru trebuie sa plece de la liniuta de sub 20 sau de mai de jos???"
si inca o intrebare la ac e de ajuns led de 3mm frecat cu smirghel in cap sau exact asa cum e el???
si inca ceva din ce ati facut izolatia la ac tub pexal sau ma rog cum io zice teava din cate am masurat eu cu diametru de 1cm?
Comment
Comment