Trotineta mea are aproximativ 35.00 km si 5 ani (sept 2005) si m-am hotarat pentru linistea sufleteasca sa schimb numai cureaua conform indicatiilor Dacia, adica 60.000 km sau 4 ani, fara rola, dat fiind numarul mic de km. Am gasit curea de distributie gates (pe ea scrie si powergrip), mi-a confectionat un coleg o cheie pentru intinderea curelei, am adunat informatii din stanga si din dreapta si m-am apucat de surubaiala.
Am suspendat partea din fata a loganului, am dat jos scutul metallic de sub motor, protectiile de plastic si am demontat tija metalica din dreptul fuliei arborelui motor. Apoi am slabit rola ce intinde cureaua de alternator si servodirectie si am scos cureaua. Am bagat in viteza a 5-a (initial viteza a 1-a dar a fost greseala mare, se torsiona motorul in suporti si numai nu se desfacea surubul) si cu nevestica la pedala de frana am reusit sa desfac surubul fuliei arborelui cotit. Este strans bine de tot din fabrica.
Am dat jos capacul de plastic pentru vizitarea curelei de distributie si am desfacut cele doua suruburi ce tin pe sasiu suportul elastic al motorului. Apoi am proptit baia de ulei cu ajutorul unui cric hdraulic si a catorva bucati de lemn, iar pentru mai multa siguranta am pus o bucata de lemn intre baie si o traversa. Am desfacut suruburile si am scos suportul cu care se sprijina motorul pe sasiu si capacul ce acopera fulia arborelui cu came.
Odata ajuns la cureaua intreaga am memorat si pozat orientarea din fabrica a celor doua gauri pentru strangerea rolei intinzatoare si am incercat tensionarea curelei (cu puterea degetelor am incercat invartirea curelei in jurul propriei axe si nu am reusit decat aproximativ 90 grade). Nu am avut frecventmetru sau cum s-o chema aparatul pentru masurarea intinderii curelei si am intins-o pe cea noua dupa aceeasi pozitie a rolei cum a fost intinsa din fabrica cureaua veche.
Am scos si bujiile pentru a putea invartii usor fulia arborelui cu came. Inainte, cu ajutorul unui furtunas am suflat praful si mustele moarte ce se gasesc in locasurile bujiilor si care la scoaterea bujiilor intra-n cilindrii.
Cu ajutorul unei tubulare de 16 am invartit fulia arborelui cu came pana la suprapunerea semnului curelei (indicat in fotografie cu unghia) pe sageata de pe fulia arborelui cu came. Automat celalalt semn de pe curea a venit in dreptul semnului de pe fulia arborelui cotit.
Pentru mai multa siguranta am introdus “scula” pentru intinderea curelei in rola si am observat pozitionarea manerului astfel incat la remontare sa fie la fel. Am fotografiat aceasta cheie langa o ruleta pentru cazul in care doreste cineva sa-si faca una la asemanatoare.
Am desfacut piulita rolei si-am scos-o, am observat ca nu se poate monta invers din lipsa gaurilor pentru strangere.
Am verificat pompa de apa, are ceva semne de antigel scurs, sper sa nu-mi faca probleme pana la 60.000 km cand voi schimba totul: rola, curea si pompa de apa.
Am comparat cele doua curele, cea veche era prafuita, in rest erau identice. Nu era mai intinsa, dinti uzati sau crapaturi, parerea personala este ca trecerea anilor nu lasa urme pe curele, uzura lor apare numai in urma numarului de km rulati.
Am montat cureaua noua cu semnele in dreptul semnelor de pe fulia arborelui cu came si a celui cotit si am strans rola intinzatoare in pozitia maxima (cu degetele cureaua mergea tensionata numai la aproximativ 60 grade adica mai tare fata de 90 cat era initial). Astfel tensionata am luat-o din nou la invartit cu tubulara de 16 pana cand a ajuns din nou cu semnele albe in dreptul semnelor de pe fulii. Nu stiu cate ture complete a facut cureaua, dar ma durea mana de la atat tras de cheie si-mi scartaia urechea de la tacanitul clicket-ului. Dupa ce s-au suprapus din nou semnele, am slabit rola intinzatoare pana la pozitia in care am gasit-o la demontare, deci cureaua noua este la fel de tensionata cum a fost din fabrica cea veche.
Am remontat totul inapoi si apoi am avut emotii mari la invartirea cheii din contact, am simtit intr-un loc rusinos un mare morcov, nu-mi era gandul decat la bunatate de tocanita de supape si pistoane ce putea iesi in cazul in care am gresit ceva.
Am facut aproximativ 15 km, a ajuns turometrul la cateva demaraje si la 4000 rot si multumesc lui Doamne–Doamne nu s-a auzit nici un “Trosc”.
Pe colegii care se vor apuca acasa de un lucru manual asemanator ii rog sa completeze cu idei sau sa indrepte greselile comise.
Succes !
Am suspendat partea din fata a loganului, am dat jos scutul metallic de sub motor, protectiile de plastic si am demontat tija metalica din dreptul fuliei arborelui motor. Apoi am slabit rola ce intinde cureaua de alternator si servodirectie si am scos cureaua. Am bagat in viteza a 5-a (initial viteza a 1-a dar a fost greseala mare, se torsiona motorul in suporti si numai nu se desfacea surubul) si cu nevestica la pedala de frana am reusit sa desfac surubul fuliei arborelui cotit. Este strans bine de tot din fabrica.
Am dat jos capacul de plastic pentru vizitarea curelei de distributie si am desfacut cele doua suruburi ce tin pe sasiu suportul elastic al motorului. Apoi am proptit baia de ulei cu ajutorul unui cric hdraulic si a catorva bucati de lemn, iar pentru mai multa siguranta am pus o bucata de lemn intre baie si o traversa. Am desfacut suruburile si am scos suportul cu care se sprijina motorul pe sasiu si capacul ce acopera fulia arborelui cu came.
Odata ajuns la cureaua intreaga am memorat si pozat orientarea din fabrica a celor doua gauri pentru strangerea rolei intinzatoare si am incercat tensionarea curelei (cu puterea degetelor am incercat invartirea curelei in jurul propriei axe si nu am reusit decat aproximativ 90 grade). Nu am avut frecventmetru sau cum s-o chema aparatul pentru masurarea intinderii curelei si am intins-o pe cea noua dupa aceeasi pozitie a rolei cum a fost intinsa din fabrica cureaua veche.
Am scos si bujiile pentru a putea invartii usor fulia arborelui cu came. Inainte, cu ajutorul unui furtunas am suflat praful si mustele moarte ce se gasesc in locasurile bujiilor si care la scoaterea bujiilor intra-n cilindrii.
Cu ajutorul unei tubulare de 16 am invartit fulia arborelui cu came pana la suprapunerea semnului curelei (indicat in fotografie cu unghia) pe sageata de pe fulia arborelui cu came. Automat celalalt semn de pe curea a venit in dreptul semnului de pe fulia arborelui cotit.
Pentru mai multa siguranta am introdus “scula” pentru intinderea curelei in rola si am observat pozitionarea manerului astfel incat la remontare sa fie la fel. Am fotografiat aceasta cheie langa o ruleta pentru cazul in care doreste cineva sa-si faca una la asemanatoare.
Am desfacut piulita rolei si-am scos-o, am observat ca nu se poate monta invers din lipsa gaurilor pentru strangere.
Am verificat pompa de apa, are ceva semne de antigel scurs, sper sa nu-mi faca probleme pana la 60.000 km cand voi schimba totul: rola, curea si pompa de apa.
Am comparat cele doua curele, cea veche era prafuita, in rest erau identice. Nu era mai intinsa, dinti uzati sau crapaturi, parerea personala este ca trecerea anilor nu lasa urme pe curele, uzura lor apare numai in urma numarului de km rulati.
Am montat cureaua noua cu semnele in dreptul semnelor de pe fulia arborelui cu came si a celui cotit si am strans rola intinzatoare in pozitia maxima (cu degetele cureaua mergea tensionata numai la aproximativ 60 grade adica mai tare fata de 90 cat era initial). Astfel tensionata am luat-o din nou la invartit cu tubulara de 16 pana cand a ajuns din nou cu semnele albe in dreptul semnelor de pe fulii. Nu stiu cate ture complete a facut cureaua, dar ma durea mana de la atat tras de cheie si-mi scartaia urechea de la tacanitul clicket-ului. Dupa ce s-au suprapus din nou semnele, am slabit rola intinzatoare pana la pozitia in care am gasit-o la demontare, deci cureaua noua este la fel de tensionata cum a fost din fabrica cea veche.
Am remontat totul inapoi si apoi am avut emotii mari la invartirea cheii din contact, am simtit intr-un loc rusinos un mare morcov, nu-mi era gandul decat la bunatate de tocanita de supape si pistoane ce putea iesi in cazul in care am gresit ceva.
Am facut aproximativ 15 km, a ajuns turometrul la cateva demaraje si la 4000 rot si multumesc lui Doamne–Doamne nu s-a auzit nici un “Trosc”.
Pe colegii care se vor apuca acasa de un lucru manual asemanator ii rog sa completeze cu idei sau sa indrepte greselile comise.
Succes !
Comment