Salutare,
Am cautat pe forum si nu am gasit o discutie tehnica bazata pe lege privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, intre 1 Noiembrie si 31 Martie. Voi incerca in cele ce urmeaza sa tratez acesta situatie.
LEGISLATIE
- OG 5/2011: Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011 (http://www.avocatnet.ro/content/arti...i-rutiere.html)
- Legea 161/2011: privind aprobarea OG 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier (http://www.dreptonline.ro/legislatie...ventionale.php)
Ordonanta reglementeaza urmatoarele:
- ce inseamna o anvelopa de iarna.
- conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna.
- blocarea unui sector de drum.
- situatia in care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectarii obligatiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.
Concluzii pe legislatie
- Perioada 1 Noiembrie - 31 Martie nu este mentionata atat in Ordonanta cat si in legea care o aproba. Posibil intr-o alta lege sa gasim definitia "sezonului rece" ca fiind acel interval.
- Sunt obligat sa am anvelope de iarna doar daca voi conduce masina pe "drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei".
- Sunt amendat daca blochez un drum indiferent de tipul cauciucurilor.
- Daca produc un accident trebuie stabilit tipul de carosabil. Daca a fost acoperit cu zapada, gheata, polei si nu ai avut anvelope de iarna (si nu doar anvelope de iarna ci si lanturi) atunci sunt probleme.
IMPORTANT
Legiuitorul nu a specificat un interval de timp pentru echiparea cu cauciucuri de iarna, el a specificat doar tipul carosabilului pe care se folosesc acestea: zapada, gheata, polei. Exista si obligativitatea dotarii masinii cu lanturi, saci de nisip (nu in aceasta ordonanta).
1) Daca eu conduc masina pe 2 Noiembrie, carosabil neacoperit cu zapada, gheata sau polei, nu are ce sa-mi faca daca masina este echipata cu cauciucuri de vara.
2) Daca ninge brusc pe data de 2 Aprilie, abundent, si avem carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei si nu ai masina echipata cu anvelope de iarna cand circuli pe el sunt probleme.
Dupa cum se poate observa totul se reduce la starea carosabilului pe care rulezi, indiferent de anotimp. Din pacate s-a creat o isterie generala pe tema aceasta. Isterie rezultata din necunoasterea legislatiei. Necunoastere care va duce la cheltuieli inutile pentru o parte (de exemplu cei care conduc doar in orase, nu scot masina pe zapada) si profituri pentru alta parte. Si comerciantii se vor pacali, au stocuri mari de cauciucuri si spera sa dea marea lovitura. In Bucuresti nu am avut zapada decat de vreo cateva ori si s-a topit repede. Iar temperaturile nu au fost foarte mult timp sub 0 grade.
Daca nu am dreptate in ceea ce am afirmat astept pareri avizate.
(Nu contest avantajele folosirii anvelopelor de iarna la temperaturi scazute si pe carobabil cu zapada, gheata si polei. Am tratat doar obligativitatea dotarii cu aceste anvelope).
Am cautat pe forum si nu am gasit o discutie tehnica bazata pe lege privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, intre 1 Noiembrie si 31 Martie. Voi incerca in cele ce urmeaza sa tratez acesta situatie.
LEGISLATIE
- OG 5/2011: Ordonanta Guvernului nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011 (http://www.avocatnet.ro/content/arti...i-rutiere.html)
- Legea 161/2011: privind aprobarea OG 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier (http://www.dreptonline.ro/legislatie...ventionale.php)
Ordonanta reglementeaza urmatoarele:
- ce inseamna o anvelopa de iarna.
- conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna.
- blocarea unui sector de drum.
- situatia in care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectarii obligatiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.
Concluzii pe legislatie
- Perioada 1 Noiembrie - 31 Martie nu este mentionata atat in Ordonanta cat si in legea care o aproba. Posibil intr-o alta lege sa gasim definitia "sezonului rece" ca fiind acel interval.
- Sunt obligat sa am anvelope de iarna doar daca voi conduce masina pe "drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei".
- Sunt amendat daca blochez un drum indiferent de tipul cauciucurilor.
- Daca produc un accident trebuie stabilit tipul de carosabil. Daca a fost acoperit cu zapada, gheata, polei si nu ai avut anvelope de iarna (si nu doar anvelope de iarna ci si lanturi) atunci sunt probleme.
IMPORTANT
Legiuitorul nu a specificat un interval de timp pentru echiparea cu cauciucuri de iarna, el a specificat doar tipul carosabilului pe care se folosesc acestea: zapada, gheata, polei. Exista si obligativitatea dotarii masinii cu lanturi, saci de nisip (nu in aceasta ordonanta).
1) Daca eu conduc masina pe 2 Noiembrie, carosabil neacoperit cu zapada, gheata sau polei, nu are ce sa-mi faca daca masina este echipata cu cauciucuri de vara.
2) Daca ninge brusc pe data de 2 Aprilie, abundent, si avem carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei si nu ai masina echipata cu anvelope de iarna cand circuli pe el sunt probleme.
Dupa cum se poate observa totul se reduce la starea carosabilului pe care rulezi, indiferent de anotimp. Din pacate s-a creat o isterie generala pe tema aceasta. Isterie rezultata din necunoasterea legislatiei. Necunoastere care va duce la cheltuieli inutile pentru o parte (de exemplu cei care conduc doar in orase, nu scot masina pe zapada) si profituri pentru alta parte. Si comerciantii se vor pacali, au stocuri mari de cauciucuri si spera sa dea marea lovitura. In Bucuresti nu am avut zapada decat de vreo cateva ori si s-a topit repede. Iar temperaturile nu au fost foarte mult timp sub 0 grade.
Daca nu am dreptate in ceea ce am afirmat astept pareri avizate.
(Nu contest avantajele folosirii anvelopelor de iarna la temperaturi scazute si pe carobabil cu zapada, gheata si polei. Am tratat doar obligativitatea dotarii cu aceste anvelope).
Comment